vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:(

Hästen var inte så här hos säljaren, vilket filmen bevisar.

Då är det något som uppkommit hos dig. Utrustningen - passar sadeln? Passar bettet hästens munform? Verkar ju vara problem med både sadel och bett, om reaktionen kommer så i linan.

Hur ser rutinerna ut? En häst som vandrar i hagen är en stressad häst som inte trivs. Byta stall till något som bättre passar hästens behov? Tillräckligt med grovfoder? Bra rutiner?

Det gäller att du själv börjar analysera - varför har det här uppkommit hos/med dig?

Stopp nu! För din och hästens skull!
Ta ut en sadelutprovare innan du igen håller på med sadeln!

Du kan som sagt få enorma problem med hästen om du fortsätter som du gör nu.
För varje gång hästen får en otrevlig upplevelse med sadeln så blir det bara starkare och starkare befäst i den.

Ev kan den ha sadeltvång eller andra problem i kroppen också.
Men iom att den inte ser märklig ut på filmen eller, enligt dig, utan sadel så börjar man kolla sadeln.
Sitter den optimalt och du har en bra gjord som du drar försiktigt och problemen kvarstår får du fortsätta med att antingen kolla upp hästen eller ta hjälp av tränare.

Du har inte rutin nog att hantera det här själv. Det tror jag du själv eg vet också.

Ingen på forumet kan ge dig nog med hjälp. De av oss som jobbar med sånt här skulle aldrig drömma om att ge tips via nätet i ett fall där det kan bli så farligt för både dig och häst som det här kan om det blir fel. För jag har sett hur det kan gå, för många gånger.
Ärligt talat så kan du åka i backen och slå halvt ihjäl dig och du kan förstöra en häst, psykiskt eller fysiskt.
De hästarna får jag jobba med sen. Det är inte helt kul eller riskfritt. Och det kan ta år av träning att få dem coola. Om det går.
Och mattarna till dem är inte helt sällan livrädda.
Gör rätt från början istället!

Jag säger inte det här för att vara elak! Utan för att spara dig tid, pengar och ångest genom att direkt göra det enklaste och mest "lönsamma" för dig och din häst.

Kontakta säljare kan du göra efter du fått sadel utprovad och testat.

Okey. Jag förstår. Jag ska kolla hennes sadel och försöka hitta en tränare finns ej så många iblekinge vad jag kunnat se ialla fall.

Det ända jag har gjort är att borsta henne mysa mm. Hon är världens gos häst .
Hon är stressad i hagen står ej still. Fick sätta el då hon nästan tryckte sönder det genom att trycka sig på staketet. När jag kommer för att hämta henne i hagen springer hon fam o tillb längst långsidan där öppningen är . Stressar in . Jag har eget stall .
Lugn i boxen,.

Vad bra! Lycka till!

Kanske någon här på buke vet någon bra tränare i dina trakter som kan hjälpa dig. Det är tyvärr fel område för mig, jag känner inte till någon där. SÅ jag kan inte rekommendera vare sig sadelutprovare, tränare eller vet.

Men kanske någon annan kan. :)

Det ända jag har gjort är att borsta henne mysa mm. Hon är världens gos häst .
Hon är stressad i hagen står ej still. Fick sätta el då hon nästan tryckte sönder det genom att trycka sig på staketet. När jag kommer för att hämta henne i hagen springer hon fam o tillb längst långsidan där öppningen är . Stressar in . Jag har eget stall .
Lugn i boxen,.

Har du fler hästar? Går hon ensam i hagen?

Det här tycker jag känns väldigt ledsamt att höra. Hästen trivs uppenbarligen inte och kan inte hitta lugn och trygghet i sin tillvaro.

Hur är det med kompisar? Går de i samma hage eller i hagen intill?

Är hästen van att gå i hage (finns tyvärr många ställen utomlands där hästarna aldrig går i hage)?

För säljaren ville se video på hur hon gjorde de tror ej på mig

Och när du bevisat det (förhoppningsvis utan att hästen skadat sig!), vad händer då? Tar de tillbaka henne och ger pengarna tillbaka, kommer de över och hjälper dig? Varför är det så viktigt vad de tror?

Och när du bevisat det (förhoppningsvis utan att hästen skadat sig!), vad händer då? Tar de tillbaka henne och ger pengarna tillbaka, kommer de över och hjälper dig? Varför är det så viktigt vad de tror?

Fast det är väl inte så konstigt att man ber säljaren om råd? Det är ju trots allt de som kan hästen bäst. Jag tror att TS försöker lösa situationen.

Vad har du för sadel? Får du in 2-3 fingrar mellan manken och framvalvet på sadeln? Vad har du för sadelgjord?

Du måste göra filmklippet offentligt alternativt tillgängligt för de som klickar via länk (finns båda alternativen) just nu är det privat så ingen annan kan se det mer än du.

fast att en sadel passar eller ligger illa handlar ju inte direkt om enbart hur den ligger vid manken eller hur många fingrar du får in vid bogbladen..... om ts passat ut sin sadel via måttband så tycker jag problemet och relevansen i att verkligen utreda hur sadeln ligger, väger väldigt väldigt högt minst sagt i detta sammanhang med problemen TS redovisar.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30