vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:(

Tror som de andra att du ska backa bandet. Hon har bytt miljö helt och hållet och är bara fyra år. Hon har ingen aning om vad som kommer att hända, känner inte trygghet någonstans, känner inte dig och omgivningen och de andra hästarna. Plus det faktum att hon säkert blivit tufft behandlad i Polen ...

Ni måste bli ett mentalt team, så lägg ridningen åt sidan och gå på promenader vid hand med henne. Longera, tömkör, arbeta vid hand. Pyssla, gosa, ta tid på dig att visa att hon kan vara trygg och att du vet vad du gör.

Det tar lång tid för en häst att bli trygg i en ny miljö, upp till ett år innan de är helt "hemma" så att säga.

Tar du dig tid, och också kollar upp henne veterinärt, så har du säkert den där fina goa ridkompisen igen om några månader!:)
 
Sv: vad hände ?:(

Om någon duktig i mitt område vill prova o få betalt så varsågod .
Jag har ridit unghäst innan men aldrig ridit in en häst. Jag har ridit flera år på ridskola. Min första häst var ett fullblod på 5år. Hon var tittiig o rädd när man red ut de lyckades jag få bort
Men nu är jag lite rädd av mig skulle nog inte ge mig på det själv.:( inte en som gör så . Lite het o tittig klarar jag
 
Sv: vad hände ?:(

Jag säger som någon annan, backa bandet! Hästen har hamnat i en helt ny miljö och är ung. Ge den massor med tid, två veckor är ju egentligen ingenting. Kan du inte börja arbeta henne från backen? Promenera, försöka få henne avslappnad i omgivningarna? Börja ställa krav från backen, longera, tömköra? Du kanske har börjat med detta, då har jag missat det i så fall. Men om jag var du skulle jag backa bandet och låta det ta tid.
 
Sv: vad hände ?:(

Fin häst på filmen iaf! Har du provat att longera än eller? Det är ju det första du ska göra, longera med sadel på o se vad som händer. Låt någon filma också. När du sen ska sitta upp så se till att du har någon pålitlig person som håller i o leder dig runt de första varven. Sen låter du personen ha hästen i longerlina så om hon får spelet så får den personen snabbt korta in linan o få tag i hästen så du inte ramlar av.

Att hon är stressad beror på miljöombytet. Importhästar bör få gå i hagen o inte göra nåt mer än lugna promenader o pyssel tills de vant sig vid sin nya miljö. Jag importerade en 4-åring från Holland förra året, den gick i hagen i 3 veckor innan vi började en långsam sadeltämjning. Hon är nu på en 4-årings nivå i utb stadie o jag kommer att räkna henne som 1 år efter alla svenska hästar som ridits in när de var 2,5 år.
 
Sv: vad hände ?:( bilder

Hästen är jättefin! Tror knappast att den är drogad på filmen och den ser ut att vara en typisk fyraåring. Måste också säga att det var en väldigt trevlig försäljningsfilm:).

Men. Hur länge har du haft hästen?
Har du en sade som passar hästen? På videon surar hon ju inte alls vid sadling.
Har du longerat?

Får intrycket av att du bara trott att det skulle vara att hoppa upp och börja rida pronto när du fått hem hästen. det funkar inte så. Hästen måste få landa i sin nya tillvaro. Vänta åtminstone enn 2-3 veckor innan man börjar rida och du superbasic. Börja med att longera innan du sitter upp och rid mycket lätta pass och helst bara ut i skogen med sällskap. Lär känna din fina nya häst och ta det lugnt:).
 
Sv: vad hände ?:(

Det man ser på filmen är en jättefin häst tycker jag, med en hel massa potential. Men man ser också en häst som är spänd i ansiktet och har oroliga ögon, t ex när hon görs i ordning i stallet och gjorden spänns. Tror att hon vet att hon får stryk om hon inte sköter sig ....

Det som har hänt nu är att hon känner sig vilsen, rädd och otrygg. Hon vet inte alls vem hon ska lita på och hur hon kommer att bli behandlad.

Eftersom du förmodligen är en snäll och välvillig människa har du ett annat sätt mot henne än vad hon är van vid. Hon måste lära sig att samarbeta med en snäll och vänlig människa och att hålla sig inom ramarna utan att bli piskad till det.

Återigen: tid! Ge det tid! Och skippa ridningen ett tag, bara promenera och arbeta vid hand!
 
Sv: vad hände ?:(

Det man ser på filmen är en jättefin häst tycker jag, med en hel massa potential. Men man ser också en häst som är spänd i ansiktet och har oroliga ögon, t ex när hon görs i ordning i stallet och gjorden spänns. Tror att hon vet att hon får stryk om hon inte sköter sig ....

Det här tycker jag är vanskligt att säga. Sådär kan vår 5:åring med se ut när man sadlar, och han har minsann aldrig haft en enda dålig erfarenhet med sadel (vi har själva ridit in honom). Det kan ju bara vara en individ som ser lite orolig ut av naturen..
 
Sv: vad hände ?:( bilder

Jag tycker också hästen ser trevlig ut och den verkar komma från ett seriöst ställe. Säkert är det miljöombytet som ställer till det. Kan du inte kontakta dem du köpte hästen av och be om lite tips? Har du ingen duktig tränare i närheten som kan hjälpa dig? Umgås mycket med hästen och borsta den. Hantera den från marken. Var snäll men bestämd så hon inte försöker ta överhanden.

Lycka till med din fina häst! Jag tror du kommer att ha roligt med henne när hon väl har landat i sin nya miljö.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag tycker inte hästen ser orolig ut i stallet. Hon "tittar" på den som håller som kameran och därför kanske man upplever att blicken är spänd?

Ibland tycker jag att hon "kniper" lite med svansen, speciellt när ryttaren "vevar" med sina skänklar, när skänklarna blir mer stilla blir också hästen mer avslappnad.
Hon rider också på i traven i lite friskare tempo.
Utifrån filmen ser det ut som en väluppfostrad, pigg dam som möjligtvis är lite känslig för framåtdrivande hjälper.

Säger som de flesta: ta det lugnt, börja arbeta från marken och sen ta hjälp av duktig instruktör. :)
Fin häst!
 
Sv: vad hände ?:( helt galen

Idag skulle jag longera henne med sadel. Hon drog så hårt att linan gick av och stegrade bockade mm . Kastade sig i staketet försökte fly sprang mot staketet och tvärnitade (ville hoppa över?) De var galet...
Jag kan inte rida in en häst :( hur långt tid tar det ca? Får ju skicka henne till någon som kan . :crazy:
 
Sv: vad hände ?:(

Söt häst du köpt.

Något jag funderar på ofta är varför folk tror att hästar kommer vara på samma sätt som den var hos köparen när allt runt hästen har förändrats så som nya rutiner och kompisar men framförallt helt annan energi och rörelse mönster hos nya ägaren.
 
Sv: vad hände ?:( helt galen

Du har inte svarat på hur länge du har haft henne hemma? Låt henne varva ner åtminstone en månad, sen kan du ju skicka henne till nån tillridare en månad som gör det grundläggande jobbet på henne.

Måste dock undra varför du har köpt en så ung häst? Känns som om du hade gynnats mycket av en äldre stabil kuse.
 
Sv: vad hände ?:(

2veckor har hon varit här longerat myst borstat mm hon är extremt mysig på marken pussas:D och är jätte snäll så sätt stabil psyke på marken .
 
Sv: vad hände ?:( helt galen

Du har inte svarat på hur länge du har haft henne hemma? .

Det skrev hon i ursprungsinlägget ;)

Kl
TS! Fin häst. Ta hjälp. Ta massor av hjälp!! Det är ngt man som okunng måste kaökylera in i kostnaden vid inköpet. Ta ut en massör också som får känna igenom kroppen. :) lycka till! :)
 
Sv: vad hände ?:(

Oj . Vad tvärsäkert det var . Låter galet i min värld ang råd . Hur kan du uttala dig så tvärsäkert med diagnos och råd utifrån en film ?

Ts : rent allmänt tycker jag råd här inte är bästa vägen att gå . Hästen ser fin ut på filmen och jag skulle inte gissa ngt fiffel är aktuellt .

Lika lite skulle jag ta räd härifrån som att nya hästar alltid behöver vila på nya stället rent allmänt i x veckor osv .

Jag tycker du bör ta stöd och hjälp av ngn som kan , och ser hästen IRL . Håller med de som skriver utifrån din tråd att du bör söka stöd och bedömning av hästen för att få hjälp men gör det IRL som sagt inte här .
 
Sv: vad hände ?:(

Jag hade struntat helt i allt ridrelaterat. Fortsätt bygga det förtroendet som du har börjat med i hanteringen, gå på promenader i paddocken och i naturen tills hon känner sig trygg i de nya miljöerna med dig som stöttar bredvid. Låt det ta den tid som behövs.
När det sedan är dags att börja rida säger jag som flera andra: gör det med erfaren hjälp.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp