vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:( helt galen

Vad händer om du tömkör? Drar hästen iväg då också?

Longerade du med sadel? Vad händer i så fall om du longerar utan sadel?

Sedan kvarstår tidigare frågor. Och hur ser utrustningen ut? Vad använder du för sadel? Hur sitter den på hästen? Utprovad?
 
Sv: vad hände ?:( helt galen

Får hästen en massa havre? Är hon van vid det? Verkar hon rädd eller uppspelt när hon bockar och bär sig åt? Jag tycker det är bättre om du tar hjälp på plats än att du skickar iväg den för annars måste den 1) byta miljö igen 2) någon annan rider hästen åt dig men sedan är det ju du som ska lära dig hästen och det gör du ju bättre hemma. Låt hästen vara nu och nästa gång tar du hjälp av en duktig tränare.
 
Sv: vad hände ?:(

Lika lite skulle jag ta råd härifrån som att nya hästar alltid behöver vila på nya stället rent allmänt i x veckor osv .

Jag tycker du bör ta stöd och hjälp av ngn som kan , och ser hästen IRL . Håller med de som skriver utifrån din tråd att du bör söka stöd och bedömning av hästen för att få hjälp men gör det IRL som sagt inte här .

Å andra sidan är det väl helt rimligt råd att hästen bör vila för att landa i sin nya tillvaro. I övrigt håller jag med om att TS bör ta hjälp.
 
Sv: vad hände ?:(

Vila är högst relativt man bör inte anta att alla individer behöver en månads eller ens veckor att gå i hage . Självklart rivstartar man ingen , vänder mig mot generella rådet att ny häst bör ställas av x antal veckor osv . Det rådet håller inte generellt .
 
Sv: vad hände ?:(SADEL

jag har kollat storleken på henne innan jag köpte sadel med måttband som jag köpte vid råd om köp av sadel. Det går bra med sadel när jag leder henne med sadel på, med kort lina , går bredvid, kan gå omkring med sadel på sig då utan problem. Så fort jag låter linan bli lite lite längre så började hon hoppa omkring och stegra mm mm . Utan sadel så går det att longera bra utan problem. Hon går snyggt.
Vi var på promead idag i skogen hon var het men snäll. Hon är MYCKET snäll att hantera
 
Sv: vad hände ?:(SADEL

Låter som väldigt mycket sadeltvång tycker jag fortfarande. Då är det "bara" att ta ut henne på linan och driva framåt om hon håller på att bocka/resa sig. Det ser otäckt ut som sjutton och man blir inte direkt ridsugen... Tänk på att spänna gjorden i många etapper. Prova med bred gjord med magplatta eller bäst av allt en Tixerantgjord. På filmen har de också ett stort fårskinn under sadeln-är kanske för att hästen är känslig. De visar heller inte uppsittningen;).
 
Sv: vad hände ?:(

flipper_right_rest.png
 
Sv: vad hände ?:(SADEL

Verkar inte som något bra sätt att prova ut en sadel.

Och efter vad du beskriver är det ju solklart att sadeln inte passar. Skrota den, rid inte innan du har en vettig sadel. Sadeltvång kan bli kroniskt om hästen får panik tillräckligt många gånger. Då hjälper det inte att byta till en välsittande när det väl är för sent. Dessutom är ryggskador överhängande om sadeln inte passar.

Med tanke på storleken på fårskinnet hästen hade hos säljaren, kan det ju tänkas att den har känslig rygg dessutom.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag håller med om att en sadelutprovare bör komma och titta på sadeln. Att prova ut sadel är en svår konst som kräver att man vet vad man gör. Det är så mycket som ska stämma för att en viss sadel ska ligga bra. Gör ingenting med sadel på tills du har fått bekräftat att sadeln ligger bra.

Det är en jättefin häst! Känn dig inte dum som köpte henne. Däremot kanske du får tänka om din planering lite och inse att det kommer att längre tid och krävas mer tränarhjälp för att du ska kunna rida så som du hade tänkt. Lägg mer det tills vidare och börja med att försäkra dig om att sadeln passar.
 
Sv: vad hände ?:(bättre idag

Det gick bättre idag. Vi gick ut i hagen med sadel. Först var hon rädd att gå ut från stallet med sadel på ( aldrig varit rädd att gå ut från stallet innan) ute i hagen gick hon fint bredvid mig . Jag släppte sedan henne . Hon hade sadel och grimma ingen lina . Då gick hon lugnt o fint omkring . . Försökte få henne att trava o då kom det igen att hon vil fly från hagen sprang mot staketet o tvärnitade. Hon haltar inte och reg inte alls så med lina utan sadel . Hon har fin gång Hon är rädd tror jag . Hon verkad stressad .
 
Sv: vad hände ?:(bättre idag

Jag tror ändå du skulle ha nytta av att ta kontakt med en duktig tränare. Det måste väl finnas många tränare i Sölvesborgstrakten? Leta runt lite så du hittar någon som du känner förtroende för, han/hon kan även hjälpa dig at kolla om sadeln passar. F.ö. skulle jag aldrig våga släppa en häst i hagen med sadeln på, tänk om hästen rullar sig, eller ännu värre om sadeln lossnar och hästen skadar sig.
 
Sv: vad hände ?:(bättre idag

Men varför envisas med sadeln?
Kolla upp den ordentligt först. Sen skulle jag ha med mig sällskap av en annan häst i början tills hon är trygg.
 
Sv: vad hände ?:(

Kan inte hästen bara få vila i hagen nån vecka till och sen tar du ut sadelprovare o ser vad de säger om sadeln?

Mys bara med henne ett tag nu, borsta och njut av din nya häst :)
 
Sv: vad hände ?:(

Fast vad ska säljaren göra om du har en sadel som inte passar? Tycker du börjar i fel ände.
 
Sv: vad hände ?:(

Men alltså släppte du hästen lös med sadeln på sig i hagen ? Det låter livsfarligt hästen kan ju skada sig om den får tokryck pga sadeln ? :(

Varför dra in säljarna innan du kollat upp sadeln öht ? Ta tag i det och utsätt inte hästen för mer stress . Du kan ju få gigantiska problem med hästen om den lär sig rädsla för sadeln .
 
Sv: vad hände ?:(

Hon skadade sig däremot med lina då hon drog i sönder linan och sprang in i staketet och kastade sig i staketet. :(
Utan linan gick det bättre som sagt .
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp