Jag ser inte att vara lik mig som meriterande i sig, eller som tyngstvägande, helt enkelt, utan andra egenskaper som till exempel värme, generositet, en vilja att visa mig hänsyn och lära känna mig, intellektuellt och kulturellt och emotionellt utbyte. Humor.
Massor med saker kan ha en negativ påverkan på andra människor och det är omöjligt att kartlägga. Var någons personliga gränser går lär man sig till stor del efter hand. Och ja, man träder försiktigt i början just därför, men man kan ändå råka trampa fel. Jag tänker att vi är olika, vi klantar oss, en bra relation består oftast av människor som uppskattar en massa olika saker hos varandra och som också är beredda att acceptera olikheter samtidigt, även på nära håll, och reparera när det blir fel.
Eftersom jag varit den där familjen som kommer och ringer på med hembakt från hemlandet, som inte kan språket, som inte förstår sederna, som försöker att göra rätt men som gör fel, som anstränger sig för att hitta kontakt, och eftersom mitt hjärta klappar extra för människor som även i sin egen hemkultur tänker annorlunda än alla andra så tycker jag helt enkelt det finns ett värde i att ge folk en chans. Även chansen att förstå och göra om. Rätt vad det är är man själv tacksam för samma chans. Det handlar inte om att uppfostra folk utan om att skapa närhet. Den ackumulerade smärtan av att gång på gång uppleva relationer som fallerar utan att man förstod varför och vad man gjorde fel är inte lätt att hantera. Men. Du kan absolut säga att det inte är din skyldighet att förklara för nån som inte fattar att du inte tycker det är trevligt på riktigt, och så är det ju, du har ingen sådan skyldighet. Du har såklart inte heller någon skyldighet att umgås med folk som du inte mår bra av att umgås med eller upplever som givande att umgås med.
Nu tänker jag tacka för mig i den här diskussionen. Har inte mer att tillföra och en klagande Whippish bredvid mig.