Men jag förstår inte hur det går ihop med det du skrivit till mig, därav frågetecknet.Det där är bara orättvist. Läs det jag skrivit bl.a. som svar på EmmaBovarys inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jag förstår inte hur det går ihop med det du skrivit till mig, därav frågetecknet.Det där är bara orättvist. Läs det jag skrivit bl.a. som svar på EmmaBovarys inlägg.
Möjligen jag tolkat fel men uppfattat det som att en som tycker om spontana besök inte har samma värderingar som dig helt oberoende på om den som tycker om det inte gör spontanbesök hos dom som inte tycker om det.Vad exakt är det du tycker är väldigt extremt? Om jag har vänner som gillar spontanbesök men som inte spontanbesöker mig så är det ju jättebra. Det skulle jag inte ha något emot.
Det är inte vad jag menat. En person som genomför spontana besök hos mig upprepade gånger utan förvarning har inte samma värderingar som mig.Möjligen jag tolkat fel men uppfattat det som att en som tycker om spontana besök inte har samma värderingar som dig helt oberoende på om den som tycker om det inte gör spontanbesök hos dom som inte tycker om det.
Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.
Det är min undran också.Hur lyckas det bli tjafs av av en fråga som inte har ett svar utan som handlar om individuellt tyckande?
Det var mer menat att om folk inte har grundläggande respekt så fungerar varken:Sånt har jag aldrig varit med om. Vi bodde dessutom utspridda i olika delar av Stockholm så att man sällan gick förbi någon spontant. Och gjorde man det hade man inte portkoden. Därav våra olika mötesplatser.
Umgås med vänner som jag känt sedan 80-talet så det har fungerat alldeles utmärkt.
Hur lyckas det bli tjafs av av en fråga som inte har ett svar utan som handlar om individuellt tyckande?
Det är inte min grej. När jag bodde hamma hos mina föräldar i villaområde så givetvis pratade man med grannarna om de var ute i trädgården eller om någon kom snabbt över och vill låna något eller fråga nåt . Får jag besök vill jag kunna planera in detta i mitt liv.Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.
Jag tror ingenting sådant om dig, jag känner ju inte dig alls. Jag pratar i allmänhet. Och så förutsätter jag kanske nånstans att man upplevt en vänskap som intressant eller eftersträvansvärd bortsett från besöksfrågan.
Men jag har väldigt svårt att se människor i de två kategorierna ”ägnar sig åt spontanbesök” och ”ägnar sig inte åt spontanbesök” och att en mängd andra fundamentala egenskaper skulle hänga ihop med denna grundläggande väsensskillnad. Jag har helt enkelt svårt för att döma ut folk för en arbiträr faux-pas, särskilt om den var genuint vänligt menad.
Håller inte med om att det handlar om en syn på samtycke utan om en kulturell norm.Men vad är det som är vänligt menat med ett spontanbesök? Om inte entusiastiskt samtycke finns, så ska man låta bli... Det är inte en arbiträr faux-pas, i grund och botten handlar det om synen på samtycke och huruvida den ska vara grundläggande i relationer eller inte.
Helt ok:
"Åh, person K skulle nog gilla ett spontanbesök just nu, för dom har sagt att dom gillar det"
Nja, fråga först:
"Åh, person K kanske skulle gilla ett spontanbesök, jag känner för att besöka dom"
Vi är inte skyldiga att finnas till för andras underhållning. Och det är så enkelt nuförtiden att fråga först. Det finns ingen anledning att inte göra det.
"Jag tycker om att svänga förbi spontant ibland. Hur känner du inför det, är det något du också gillar eller föredrar du att man hör av sig först?"
... vänta nu, så du tycker inte att entusiastiskt samtycke ska vara grunden för alla relationer ?Håller inte med om att det handlar om en syn på samtycke utan om en kulturell norm.
Håller inte med om att det handlar om en syn på samtycke utan om en kulturell norm.