Vad gör vi? Kids edition - del 4

Vi hade också en bra dag igår! Solen sken när jag hämtade glada barn på förskolan, de gick med mig hem utan protester för en gångs skull (bara lite förhandling om hur många gånger till de fick åka rutschkana), sen cyklade de på gården i över en timme och det känns så stabilt att jag kunde stå nånstans i mitten och bara övervaka, kanske kan vi ta bort stödhjulen i sommar! De ramlade varsin gång men var snabbt uppe igen och cyklade vidare. Sen gick jag in och lagade mat medan de lekte på lekplatsen på gården och kom sen in självmant och ville måla teckningar till sin pappa. Inga frågor om teve på hela dagen och inga utbrott, inte ens nattningen var några problem, längesen vi hade en sån rakt igenom härlig dag.
De mognar så himla mycket i den här åldern!

Vi hade också en bra dag igår! Solen sken när jag hämtade glada barn på förskolan, de gick med mig hem utan protester för en gångs skull (bara lite förhandling om hur många gånger till de fick åka rutschkana), sen cyklade de på gården i över en timme och det känns så stabilt att jag kunde stå nånstans i mitten och bara övervaka, kanske kan vi ta bort stödhjulen i sommar! De ramlade varsin gång men var snabbt uppe igen och cyklade vidare. Sen gick jag in och lagade mat medan de lekte på lekplatsen på gården och kom sen in självmant och ville måla teckningar till sin pappa. Inga frågor om teve på hela dagen och inga utbrott, inte ens nattningen var några problem, längesen vi hade en sån rakt igenom härlig dag.
Ta bort stödhjulen nu tänker jag :). Och hitta någon konstgräsplan eller något där de kan köra runt 15 min sen kommer de kunna cykla :)

Tvillingarna var hemma hela förra veckan från föris pga någon form av influensa. Igår var de tillbaka och idag ringde de och sa att ena C hade dåligt allmäntillstånd. Ingen feber bara ledsen och nere. Maken åker och hämtar, C är i princip som vanligt hemma. Lite snorig men det är ju efter influensan.
Till saken hör att favvopedagogen hastigt och lustigt slutade förra veckan (månadsanställd pga vikariat, var osäkert om förlängning och fick nytt jobb). C har tytt sig väldigt mycket till den här killen, har pratat om honom hemma osv. Det vi nu funderar över är om C har lika svårt för separationer som jag har, jag grät igår när jag fick reda på att favvopedagogen slutat! I och med att allmäntillståndet är så gott som vanligt här hemma. Det kan ju också vara ”fortfarande trött” efter influensan men att det inte är samma ”tryck”/krav hemma som på föris så att C orkar mer hemma än på föris.
Många tankar och olika ”val” som förälder 😅

Funderar på om vi borde skruva upp tv:n på väggen, eller i taket... :meh:
20250401_184933.webp

Nu tog det stopp. Egentligen för ett par veckor sen, men två kassa nätter och en extra kass - sov 2 timmar och så upp 05 och jobba - satte spiken i kistan. Två och ett halvt år av att sova en hel sömncykel kanske en gång i veckan. Gick hem från jobbet vid lunch igår, sov hela eftermiddagen, och hela natten. Sov hela fm idag, mockade, sov hela em och håller på att somna nu. Extremt trött, muskelsvag, ljudöverkänslig, noll simultankapacitet, frånvarokänsla, kan inte följa med i komplexa resonemang. Det här tar nog sin tid att räta upp.

Nu tog det stopp. Egentligen för ett par veckor sen, men två kassa nätter och en extra kass - sov 2 timmar och så upp 05 och jobba - satte spiken i kistan. Två och ett halvt år av att sova en hel sömncykel kanske en gång i veckan. Gick hem från jobbet vid lunch igår, sov hela eftermiddagen, och hela natten. Sov hela fm idag, mockade, sov hela em och håller på att somna nu. Extremt trött, muskelsvag, ljudöverkänslig, noll simultankapacitet, frånvarokänsla, kan inte följa med i komplexa resonemang. Det här tar nog sin tid att räta upp.
Ta hand om dig och lyssna på kroppen.

Sitter med hög puls
Precis lämnat i förskolan ungefär i samma tid som lågstadieskolan öppnar (ligger brevid varandra) = många små skolbarn på väg.

Min dotter och grannbarnen går och pratar om en olycka igår när en 9åring blev påkörd precis vid skolan och bröt benet. Precis bakom kommer ett barn springande och knuffar ut ett annat barn på vägen, en olycka kunde precis undvikas tackvare att bilen körde väldigt långsamt. Det knuffande barnet fick en ordentlig utskällning av mig, jag var nog inte speciellt pedagogisk men jag blev så rädd. Barnets "försvar", jag knuffade för att han slog min kompis". Det är ju bra att stå upp för sina kompisar men inte så.

Nu ska jag försöka lugna mina nerver och göra färdigt tårtan till mitt ena barn som fyller 11år idag 🥳

Ta bort stödhjulen direkt tänker jag :) Bättre alternativ att isf skruva bort pedaler och vevarmar och använda som springcykel för att få in balansen rätt så går det oftast snabbare att lära sig cykla på riktigt :)

Vi har inte haft stödhjul öht till något av våra barn utan gått direkt från sprincykel till cykel med handbroms. Också haft stång som man kan ta tag i vid nödfall om det går lite fort. Men fattar att just det blir extra knepigt när två ska lära sig cykla samtidigt 😅

För ett par veckor sedan sov sonen ovanligt dåligt, och grät sig genom morgonen. Vi visste inte vad som var fel men höll honom hemma från förskolan eftersom magkänslan sa att något inte stod rätt till. Ett par timmar senare slog febern till. Inatt var det precis samma sak igen. Snurrade och gnällde hela natten, och grät hela morgonen. Vi hade ändå gjort hela morgonen, borstat tänderna och stod i hallen när vi bestämde oss för att det här går ju inte. Vi får stanna hemma. Nu ett par timmar senare har han svullnat upp ordentligt under ena örat. Pratat med 1177 och ska försöka få till en läkartid idag eller i morgon. Den här våren slår verkligen Vab-rekord.

Ta bort stödhjulen direkt tänker jag :) Bättre alternativ att isf skruva bort pedaler och vevarmar och använda som springcykel för att få in balansen rätt så går det oftast snabbare att lära sig cykla på riktigt :)

Vi har inte haft stödhjul öht till något av våra barn utan gått direkt från sprincykel till cykel med handbroms. Också haft stång som man kan ta tag i vid nödfall om det går lite fort. Men fattar att just det blir extra knepigt när två ska lära sig cykla samtidigt 😅
Så gjorde vi med. Vi har dock ett på många sätt ganska försiktigt barn så efter första vurpan ville hen inte cykla trots att hen kunde. Vi pausade trampcykel och körde balanscykel ett tag till, sen gick vi upp tidigt en helgmorgon och gick till konstgräsplanen i närheten (rent psykologiskt funkade det för hen, även om jag som gammal fotbollspelare alla dagar hellre tar ett skrubbsår från grus än ett brännsår från konstgräs) sen cyklades det :) nästan inga barn verkar ha haft stödhjul där vi bor och det känns som många lärde sig cykla snabbt efter att ha kört din/vår metod :)

För ett par veckor sedan sov sonen ovanligt dåligt, och grät sig genom morgonen. Vi visste inte vad som var fel men höll honom hemma från förskolan eftersom magkänslan sa att något inte stod rätt till. Ett par timmar senare slog febern till. Inatt var det precis samma sak igen. Snurrade och gnällde hela natten, och grät hela morgonen. Vi hade ändå gjort hela morgonen, borstat tänderna och stod i hallen när vi bestämde oss för att det här går ju inte. Vi får stanna hemma. Nu ett par timmar senare har han svullnat upp ordentligt under ena örat. Pratat med 1177 och ska försöka få till en läkartid idag eller i morgon. Den här våren slår verkligen Vab-rekord.
Om det är svullet bakom örat måste ni få hjälp SNABBT. Då ska man inte vänta!

Ja, mina barn vägrar springcykel dock, de har en som de lett runt i ett år men aldrig satt sig på 😅. De skulle aldrig använda den som det är tänkt med att liksom komma upp i fart och lära sig balans, så vi är glada att de fått upp farten med stödhjul! De gör sällan saker snabbt, men med mycket eftertanke och lång tid som betraktare brukar det lösa sig. Det har varit samma sak med allt, de ville aldrig prova att gå men en dag reste de sig bara upp och gick iväg. De är inga barn som provar och provar tills de lyckas, snarare gör de ingenting förrän de vet att de kommer lyckas 😅

Om det är svullet bakom örat måste ni få hjälp SNABBT. Då ska man inte vänta!

Det blir senast i morgon, tror jag. Jag hade videosamtal med 1177 som tyckte att vi skulle söka vård, men eftersom han är uppe och leker lite och har kunnat dricka en flaska så var det inte akut. Så får vi en tid på vårdcentralen i morgon vore det bra, jag väntar på att de ska ringa upp nu. Men skulle han få svårt att svälja eller gapa, eller om svullnaden blir värre, så skulle vi åka till närakuten.

Det blir senast i morgon, tror jag. Jag hade videosamtal med 1177 som tyckte att vi skulle söka vård, men eftersom han är uppe och leker lite och har kunnat dricka en flaska så var det inte akut. Så får vi en tid på vårdcentralen i morgon vore det bra, jag väntar på att de ska ringa upp nu. Men skulle han få svårt att svälja eller gapa, eller om svullnaden blir värre, så skulle vi åka till närakuten.
Det var konstigt råd från 1177 med tanke på att informationen på just 1177 (och vad jag har lärt mig som yrkesverksam inom hörsel) är att söka vård skyndsamt om det är svullet bakom örat.

Det var konstigt råd från 1177 med tanke på att informationen på just 1177 (och vad jag har lärt mig som yrkesverksam inom hörsel) är att söka vård skyndsamt om det är svullet bakom örat.

Det här är under örat. Rakt nedanför och sen går det in mot svalget. Har pratat med VC nu och sköterskan rådfrågade en läkare, och de gjorde också bedömningen att vi kunde få en undersökning i morgon. Baserat på att han ändå äter och dricker lite, inte har hög feber och kan vara uppe och röra på sig. Men att vi skulle åka till närakuten idag om något försämras. Annars har vi tid kl. 10 i morgon.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 916
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 497
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 573
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025