Laglott kallas det för , står om i ärvdabalken.Men vilken märklig människa!
Förstår faktiskt ingenting. Ni vill ju bara få bouppteckningen avklarad så vad vinner hon på att bete sig sådär
Vad är det för en lag? Vad heter den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Laglott kallas det för , står om i ärvdabalken.Men vilken märklig människa!
Förstår faktiskt ingenting. Ni vill ju bara få bouppteckningen avklarad så vad vinner hon på att bete sig sådär
Vad är det för en lag? Vad heter den?
Det handlar om laglotten. Barn ärver alltid sina föräldrar till minst en viss del. Det går inte att komma runt.
Laglott kallas det för , står om i ärvdabalken.
Din mor kan inte bli helt utan, det finns lagar för sånt. Sambon kan endast testamenteras hälften.
Det är inte bara!Finns inget att testamentets och det lilla som finns ger hon till sambon. Mamma vill inte ha något
Sitter på flyget och är i stånd att strypa en skrikande ungjävel. Stärkte mig nyss med ett glas vin
Det är inte bara!
Det är väldigt reglerat hur man kan avsäga sig arv.
Ja, man kan avsäga sig arvsrätten. Man kan avsäga sig en viss andel av arvet, specifik egendom eller hela arvslotten.
Bestämmelser om arv och testamente finns i främst Ärvdabalken (ÄB). Av 17 kap. 2 § 1 st. ÄB framgår att en arvinge har rätt att avsäga sig sin rätt till arv. Detta innebär som utgångspunkt att arvet fördelas på övriga arvingar och varken den som avsäger sig arvet eller dennes arvingar ärver något, se 17 kap. 2 § 3 st. Att avstå arv innebär att istället att arvet går till arvingarna till den som avstått sitt arv.
En avsägelse av arvsrätten måste göras skriftligen, se 17 kap. 2 § 1 st. ÄB. Det enklaste är om det finns ett testamente där det framgår att arvingen som vill avsäga sig sitt arv inte kommer att ärva något. Då räcker det att arvingen som vill avsäga sig sitt arv skriver sitt godkännande på testamentet. Personer under 18 år kan inte avsäga sig sitt arv och barn och/eller barnbarn till den döde kan inte avsäga sig sitt arv utan att ha fått skälig ersättning, se 17 kap. 2 § 1 och 2 st.
Har just kommit hem och tagit av mig Bh:n
Jobbar ons, tor. Ledig fre. Jobbar lör-sön. Ledig mån-tisI morgon är sista arbetsdagen för veckan, sen har jag påsklov och är ledig 5 dagar på rad.
Nu skulle jag behöva byta däck på bilen. Lusten att göra det finns inte.