Vad gör vi? Del CXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg att det är halva priset på min favorithandkräm nu, så beställde hem åtta flaskor.
Skulle jag vara handkrämsberoende? Nej, nej.. 😅

Som med mig och tomater, jag är helt galen i tomater, hur mycket jag än köper. Delvis därför som jag inte kommer ha några tomater nästa sommar. Jag konsumerar mer tomater på en vecka än det kommer växa på alla plantorna under hela säsongen.
 
Lit svalare och blåsigt så det var en upprörd honkatt som jamade smått ilsket när hon blev insläppt när vi gick upp runt 9-tiden. Drog i gång en tvätt och hängde ut som hann torka under tiden jag åkte bort till stallet :). Fick bli liten stunds longering och skrittade av barbacka I grimma och grimskaft, varför inte lixom :love:. Pysslade klart,hem och packade det sista innan vi påbörjade resan mot västkusten :). Var bestämt att sambon skulle åka neråt idag och kom på spontant att jag åker med och tar bussen hem i början av veckan, lite miljöombyte :love:. Stannade till vid Brahehus, dock smockfullt med folk så blir lunch utmed Jönköping ist.
 
... och när man efter ett smått maniskt squashtillagande eventuellt lyckas närma sig känslan "yes, nu är jag snart ikapp! Ska bara äta upp det dryga kilo som jag har i köket. Kämpa kämpa!" så under tiden man tänkt den tanken har det producerats (minst) två nya kilon jättesquash som glatt möter en nästa gång man kommer ut till odlingarna. :cautious:

Soppa är ett för mig ännu oprövat alternativ, det är det och den där falska ostkakan som står på vänt nu tror jag. Hoppas jag har någon björnbärssylt kvar i förråden, det är mums till vanlig ostkaka i alla fall.
Soppan var riktigt delikat!
Det var denna jag utgick från men bytte alltså halva grädden mot slatten kokosmjölk jag hade kvar.
https://blogg.land.se/lev-som-en-bonde/ljuvlig-squashsoppa-till-lunch/
(sockerärtorna var pricken över i)
 
Lite och läsa igen efter helgen känner jag 😆
Men bröllopet var jätte fint och de var så stiliga ❤️
De reste idag på bröllopsresa och de flesta deltagare var nog rätt slitna efter helgens bravader 🤣 Och de har kört med fotoförbud på sociala medier vilket nog de flesta faktiskt respekterat vilket jag nog anser var bra. De hade fotografer hela kvällen som arbetare så bilder finns ändå.

Men borta bra men hemma bäst 😆 Första jag ska göra imorgon är att snusa på Trulis som jag saknat så mycket ❣️ Morrhoppan var glad när matte kom hem och dessutom hade matte köpt ett nytt katt träd dessutom 😅
 
IMG_20210718_141529.webp
fint ånglok, tyvärr fick vi åka efter diesellok istället, brandrisken blev för hög
 
I gar lyckades jag traffa ratt nar jag kastade en boll. Chefen foll ner i tanken ... och det var forsta kastet, ingen anna ville riktigt kasta forst. :p Det var langa 6 timmar att jobba och varmt, men mycket roligt faktiskt. Sedan kom jag ihag att jag bjod hem folk till i dag sa jag akte snabbt ut for att handla och pa vagen till affaren hittade jag en frisor som var oppen. Det blev inte sa tokigt aven om jag definitivt inte kommer att ga tillbaka dit, jag fick forklara steg for steg hur hon skulle gora:cautious:

I dag kommer barnbarnen med sina foraldrar och jag tanker grilla igen. Det blir kyckling lar, benfria bitar som legat i en marinad over natten, och persikor pa grillen som serveras over saffransris -som pa akta Saudi vis innehaller dadlar och aprikos bitar och kanske aven lite pinjenotter.:p Efterratt blir rabarber smulpaj med glass. Och sa blir det lite rabarber kram som barnen kan fa fore eller efter maten ... eller bade och. Bada barnen ater oavbrutet men da bada ar smala som stickor galler det att ha nagot de kan satta i sig.

Verkstads chefen som blev sa frustrerad nar hans "basta baseball kast" inte alls traffade malet. Nar han gick fram for att plocka upp bollarna sa tryckte han in den medan han muttrade, "Ok, Jag ar skyldig dig 20 buck!" :rofl: (kostnad for att kasta var en valfri donation till att kopa in skolmaterial och klader som gar till barn som behover hjalp)

IMG_1844.webp
 
En sådan trevlig dag :) ! Temperatur runt 20 grader, soligt och fint. Förmiddagen spenderades på en hallonodling, och vi plockade tillsammans 8 liter hallon. Tog inte särskilt lång tid, för bären var stora och fina. Sedan var jag inne på en loppis och FYNDADE en tekopp för 55 kr (värd minst det dubbla :D !). Hemma hos mina föräldrar åt vi en riktigt god "gammaldags söndagsmiddag", som min pappa halvskämtsamt kallar det. Det vill säga stek, sås och potatis. SÅ gott :) ! Där passade vi också på att rensa deras krusbärsbuskar. Inte riktigt lika enkla att plocka som hallonen - TAGGARNA.... :nailbiting: Men det blev en STOR skål full, och vi testade att koka en liten sats krusbärsmarmelad med en gång. Nu har jag en hel hög bär med mig hem, som jag förmodligen mestadels ska frysa i väntan på att jag kommer på vad jag ska göra med dem. Såg ett recept på krusbärssmulpaj, och det hade jag nog gärna velat testa!
 
Du har med andra ord inte odlat squash :D

Squash har en tendens att överdriva lie. Man får inte en eller två frukter. Man får ett eller två dussin frukter.
Sommartid riskerar man lätt att bli aningen squashförgiftad.
Vilket inte gör något eftersom det är så gott och man kan göra massor av olika mat av den.

Skulle man frysa in allt så skulle frysen snart bestå av enbart squash. :rofl:
Det har jag märkt!!! Förra hyresvärden gav mig en hel famn för de fick så stor skörd så jag hm....sket grönt efter ett par dagar :o:p.
 
Hann knappt innan för dörren så ringde hästarnas husse och sa att han skulle åka på semester 🤣 Ska sköter ju Trulis i vanliga fall men nu blir de lite extra. Får se om de ska få vara inne något eller inte beror på vädret och vad de själva säger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 400
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 983
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 425
Senast: Liran
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp