Vad gör vi del CXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och segar tills det är dags att jobba. Hade funderat på att eventuellt åkt med sambon i lastbilen denna veckan igen då alla studier är färdiga men jag får inte börja stämpla ändå förrän nästa vecka.
Dock frågade dom om jag ville jobba 11.30-19 idag så fick bli hemma istället.

Fick slutbetyget i logistik igår, fick B, jag siktade på D-C och hon sa jag hade legat stadigt C hela kursen och ändå landade jag på B. Så flyger runt lite på lyckliga moln just nu.
 
Tillbaks på jobb efter en lång härlig påskledighet. Tyvärr så har jobbet gjort att jag för fösrat gången i mitt liv har svårt för att somna så sömnen har varit lite sisådär. Det har ändå varit en vila. Kändes inte jobbigt alls att komma hit idag. Jag gillar mitt jobb och har alltid gjort har ju bara varit lite mycket det sista.
Idag ska 2 av cheferna komma in och vi ska ha genomgång. Känns bra.

Blodsockret är fortfarande knas och jag reagerar för minsta lilla. Många blodsockrefall har det blivit det sista men åter på jobbet så sätter väl stressen igång det igen. Har varit ett lite aber
'
Men nu säger min hund till mig att det är dags att gå ut så bäst jag lyder
 
Sitter nu på introduktionen till simuleringen som jag igår klagade över, och det har gått en timme och jag är inte klokare..... i wanna give up :eek: Inte nog med att jag beställde kursböcker till denna kurs på fredagen för över en vecka sedan och de har fortfarande inte kommit, dumt iom att jag glömde bort att det skulle vara påsk... Känns som att jag försöker navigera i ett mörker utan ficklampa i denna röriga kurs + utan kursböcker, det går inte vidare nu känner jag :banghead: Vill ha semesteeeer, helst utomlands, utan corona, på en fin sandstrand med blått vatten och värme. :cool:
 
En snabb fråga som inte förtjänar en egen tråd: Om jag har bokat en resa i namnet Svensson, och det står Svensson i mitt pass, gör det då något om jag innan resan byter namn till Persson och folkbokförs därefter? Alltså kan jag fortfarande resa under namnet Svensson eller kommer de stoppa mig på flygplatsen.
 
En snabb fråga som inte förtjänar en egen tråd: Om jag har bokat en resa i namnet Svensson, och det står Svensson i mitt pass, gör det då något om jag innan resan byter namn till Persson och folkbokförs därefter? Alltså kan jag fortfarande resa under namnet Svensson eller kommer de stoppa mig på flygplatsen.
De kommer nog stoppa dig, iaf om det är utrikesflyg.
 
En snabb fråga som inte förtjänar en egen tråd: Om jag har bokat en resa i namnet Svensson, och det står Svensson i mitt pass, gör det då något om jag innan resan byter namn till Persson och folkbokförs därefter? Alltså kan jag fortfarande resa under namnet Svensson eller kommer de stoppa mig på flygplatsen.
Stor risk att du blir stoppad.

Jag höll på att inte komma hem från USA en gång eftersom flygbolagets namnregler vid biljettbokning ställde till det för mig. Jag har tre förnamn, varav mittennamnet är tilltalsnamn. När jag bokade fick jag tydliga instruktioner om att fylla i tilltalsnamnet FÖRST. Så på biljetten stod det "B A C" istället för "A B C" som i passet, och den detaljen gillades INTE av vare sig incheckning eller boardingpersonal.

Jag hade inte riskerat att ha olika namn i pass och biljett. Däremot hade jag ringt och kollat om det gick att ändra namn.
 
De kommer nog stoppa dig, iaf om det är utrikesflyg.

Osäker, för på Skatteverkets hemsida står det såhär:

"Hur ska jag göra om jag inte har något giltigt pass, eller om mitt pass snart går ut?

Eftersom handläggningstiderna är ganska långa rekommenderar vi att du gör så här:

  1. Skaffa ett nytt pass i ditt nuvarande namn.
  2. Boka resan i ditt nuvarande namn.
  3. Skicka in ansökan om namnändring efter att du fått ditt nya pass.
  4. Skaffa ett nytt pass med ditt nya namn när du kommit hem och namnändringen är klar."
Alltså tolkar jag det som att det enda problemet som kan uppstå är om resan är bokad i det nya namnet, men att det nya passet inte hunnit komma hem?
 
Osäker, för på Skatteverkets hemsida står det såhär:

"Hur ska jag göra om jag inte har något giltigt pass, eller om mitt pass snart går ut?

Eftersom handläggningstiderna är ganska långa rekommenderar vi att du gör så här:

  1. Skaffa ett nytt pass i ditt nuvarande namn.
  2. Boka resan i ditt nuvarande namn.
  3. Skicka in ansökan om namnändring efter att du fått ditt nya pass.
  4. Skaffa ett nytt pass med ditt nya namn när du kommit hem och namnändringen är klar."
Alltså tolkar jag det som att det enda problemet som kan uppstå är om resan är bokad i det nya namnet, men att det nya passet inte hunnit komma hem?
Men det är ju samma problematik då, att namn på pass och biljett inte är överensstämmande, oavsett om det är det gamla namnet på biljett och nya på passet eller tvärtom.
 
Vi diskuterade det innan vår bröllopsresa, vi reste två dagar efter bröllopet och prästen väntade ett par dagar med att skicka in papperna till folkbokföringen, inga problem alls! :)

Vi åker, OM vi kan åka, i mitten av juli så sitter och funderar på om jag måste avvakta med namnändring fram till efter sommaren eller om jag kan göra det nu.. Vill helst få allt klart. Biljett är bokat i mitt "gamla" namn och jag har pass som är giltigt året ut, men var osäker på om Skatteverket liksom ogiltigförklarar mitt pass från och med att namnändringen går igenom. De säger ju själva att handläggningen tar lång tid och man kan inte själv bestämma från och med vilket datum ett nytt namn ska träda i kraft. Så det blir ju lite kruxigt med planeringen!
 
En snabb fråga som inte förtjänar en egen tråd: Om jag har bokat en resa i namnet Svensson, och det står Svensson i mitt pass, gör det då något om jag innan resan byter namn till Persson och folkbokförs därefter? Alltså kan jag fortfarande resa under namnet Svensson eller kommer de stoppa mig på flygplatsen.
Väldigt noga med att det står rätt namn. Detsamma gäller körkort
 
Osäker, för på Skatteverkets hemsida står det såhär:

"Hur ska jag göra om jag inte har något giltigt pass, eller om mitt pass snart går ut?

Eftersom handläggningstiderna är ganska långa rekommenderar vi att du gör så här:

  1. Skaffa ett nytt pass i ditt nuvarande namn.
  2. Boka resan i ditt nuvarande namn.
  3. Skicka in ansökan om namnändring efter att du fått ditt nya pass.
  4. Skaffa ett nytt pass med ditt nya namn när du kommit hem och namnändringen är klar."
Alltså tolkar jag det som att det enda problemet som kan uppstå är om resan är bokad i det nya namnet, men att det nya passet inte hunnit komma hem?
Fast det är ju flygbolaget som stoppar dig. Vad skattemyndigheten säger är en helt annan sak.
 
En snabb fråga som inte förtjänar en egen tråd: Om jag har bokat en resa i namnet Svensson, och det står Svensson i mitt pass, gör det då något om jag innan resan byter namn till Persson och folkbokförs därefter? Alltså kan jag fortfarande resa under namnet Svensson eller kommer de stoppa mig på flygplatsen.
Så här står det på polisen sida angående pass.
"Om en resa planeras i nära anslutning till en vigsel är rekommendationen att boka resan i namnet som används före vigseln. Ansökan om ett nytt pass eller nationellt identitetskort kan göras efter hemkomsten."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
71 72 73
Svar
1 444
· Visningar
40 534
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 089
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 152
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp