Vad gör vi del CXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack vare @MJLee så blev jag inspirerad till att göra varma mackor idag, på enklaste möjliga vis med tärnat bacon (som jag först stekte), chilisås och tomatpuré i ca lika delar, oregano och svartpeppar samt ost. Det blev lite pizzakaraktär över det hela. Riktigt gott faktiskt i all sin enkelhet :up: !

Fin solig dag här idag, lite i blåsigaste laget bara, så det blev en härlig hundpromenad. Och lakanstvätten hänger ute och kommer säkerligen att blåsa torr på nolltid :) !
 
Fast det är ju ungefär nu det går att elda upp trädgårdsavfall (där det inte är för torrt då). Det har jag absolut förståelse för. Jag hade gjort det här om det gick men det är lite för mycket som kan brinna ner om det sprider sig :D
Jo, jag förstår :)
Jag har dock svårt för röken och allt som oftast passar folk på att slänga mindre lämpliga grejer i brasan...
Sen tycker jag de har varnat för gräsbrand, i alla fall där jag bor, på sistone.
 
Jag får inte upp den förbaskade vinflaskan :banghead: den har en kork och jag får inte upp eländet. Jo jag har en riktig korkskruv, en sån här men korken åker bara längre ner i flaskan. Varför kan inte vinflaskor skruvas upp som vanliga flaskor?

Förslag? Jo, man kan gärna utnämna mig till en inkompetent idiot :arghh:. Att öppna en vinflaska borde tillhöra allmänbildningen men jag sov uppenbarligen under den lektionen.

Edit: Korken åker bara längre ner i flaskan så nu vågar jag inte skruva mer, annars blir det vin med kork.

1616340043022.png
 
Jag får inte upp den förbaskade vinflaskan :banghead: den har en kork och jag får inte upp eländet. Jo jag har en riktig korkskruv, en sån här men korken åker bara längre ner i flaskan. Varför kan inte vinflaskor skruvas upp som vanliga flaskor?

Förslag? Jo, man kan gärna utnämna mig till en inkompetent idiot :arghh:. Att öppna en vinflaska borde tillhöra allmänbildningen men jag sov uppenbarligen under den lektionen.

Edit: Korken åker bara längre ner i flaskan så nu vågar jag inte skruva mer, annars blir det vin med kork.

Visa bifogad fil 66567
Öppna vinflaska med sko.
 
Sjalv anvander jag nastan bara Merrell skor. Allt fran sneakers till sandaler och vinterstovlar. Jag har alltid ont under fotterna numera av min RA (arthritis) och Merrell ar det enda market jag kan bestalla on line och de passar perfect och ar precis lagon mjuka/harda i sulan for mina fotter.
 
Jag får inte upp den förbaskade vinflaskan :banghead: den har en kork och jag får inte upp eländet. Jo jag har en riktig korkskruv, en sån här men korken åker bara längre ner i flaskan. Varför kan inte vinflaskor skruvas upp som vanliga flaskor?

Förslag? Jo, man kan gärna utnämna mig till en inkompetent idiot :arghh:. Att öppna en vinflaska borde tillhöra allmänbildningen men jag sov uppenbarligen under den lektionen.

Edit: Korken åker bara längre ner i flaskan så nu vågar jag inte skruva mer, annars blir det vin med kork.

Visa bifogad fil 66567
Dumt kanske, men du håller inte ner ”armarna” när du skruvar, va?
 
Bra att ni pratade om skor, nu kom jag äntligen till skott och beställde ett par "gå med hunden skor" Mina fötter trivs bäst i vikings skor så det blev ett par såna. :)
Tänk så olika det klan vara med skor.

Jag kan inte ha anat än Blundstone för vardagsjobb. Avkomman avskydde sina. Jag har t.o.m joggat i mina när jag fick för ont av gymnastikskorna (jag har tydligen hålfoten på annat ställe än andra människor)
 
Jo, jag förstår :)
Jag har dock svårt för röken och allt som oftast passar folk på att slänga mindre lämpliga grejer i brasan...
Sen tycker jag de har varnat för gräsbrand, i alla fall där jag bor, på sistone.

Fast det är tillåtet att elda så länge det inte är eldningsförbud. Om det går eller ej kan variera väldigt inom ett län så förhållandena lokalt kan mycket väl vara så att det går att elda säkert även om det är gräsbrandsrisk för länet i stort.
 
Wohoo för youtube! Jag försökte sätta fast skruven längst ner och den var ostadig och kunde inte 'träs på' näh @Iamia jag hade faktiskt armarna ute. Efter youtube instruktionerna visade sig att man skulle skruva handtaget ner i korken och sedan använda armarna för att få upp den. Hällde i och sparade resten som iskuber. Umm, hur använder man skor för att få upp en kork? :confused: Jag har hört om officerare som slog av korken på champagne med sin saber (hur man vågade dricka den efteråt förstår jag inte).

Nu är bara frågan, jag har satt in den i ugnen på låg temperatur (125) för att få ett riktigt långkok, istället för att köra den på spisen. Frågan är bara hur långt :idea: Det ska i champinjoner och sidfläsk när det är 20 minuter kvar men tänker att de bör läggas i tidigare. Förhoppningsvis har vinsmaken hunnit koka bort vid det laget. Jag är fortfarande lite skeptisk mot rött vin i fläskgryta men följer receptet eftersom det är första gången. :cautious:
 
Wohoo för youtube! Jag försökte sätta fast skruven längst ner och den var ostadig och kunde inte 'träs på' näh @Iamia jag hade faktiskt armarna ute. Efter youtube instruktionerna visade sig att man skulle skruva handtaget ner i korken och sedan använda armarna för att få upp den. Hällde i och sparade resten som iskuber. Umm, hur använder man skor för att få upp en kork? :confused: Jag har hört om officerare som slog av korken på champagne med sin saber (hur man vågade dricka den efteråt förstår jag inte).

Nu är bara frågan, jag har satt in den i ugnen på låg temperatur (125) för att få ett riktigt långkok, istället för att köra den på spisen. Frågan är bara hur långt :idea: Det ska i champinjoner och sidfläsk när det är 20 minuter kvar men tänker att de bör läggas i tidigare. Förhoppningsvis har vinsmaken hunnit koka bort vid det laget. Jag är fortfarande lite skeptisk mot rött vin i fläskgryta men följer receptet eftersom det är första gången. :cautious:
Man håller flaskan snett och slår av halsen
Eller korken om man är skicklig
 
Wohoo för youtube! Jag försökte sätta fast skruven längst ner och den var ostadig och kunde inte 'träs på' näh @Iamia jag hade faktiskt armarna ute. Efter youtube instruktionerna visade sig att man skulle skruva handtaget ner i korken och sedan använda armarna för att få upp den. Hällde i och sparade resten som iskuber. Umm, hur använder man skor för att få upp en kork? :confused: Jag har hört om officerare som slog av korken på champagne med sin saber (hur man vågade dricka den efteråt förstår jag inte).

Nu är bara frågan, jag har satt in den i ugnen på låg temperatur (125) för att få ett riktigt långkok, istället för att köra den på spisen. Frågan är bara hur långt :idea: Det ska i champinjoner och sidfläsk när det är 20 minuter kvar men tänker att de bör läggas i tidigare. Förhoppningsvis har vinsmaken hunnit koka bort vid det laget. Jag är fortfarande lite skeptisk mot rött vin i fläskgryta men följer receptet eftersom det är första gången. :cautious:
Man sätter botten på flaskan i skon och slår skon med sulan mot en vägg. 🙂
 
Wohoo för youtube! Jag försökte sätta fast skruven längst ner och den var ostadig och kunde inte 'träs på' näh @Iamia jag hade faktiskt armarna ute. Efter youtube instruktionerna visade sig att man skulle skruva handtaget ner i korken och sedan använda armarna för att få upp den. Hällde i och sparade resten som iskuber. Umm, hur använder man skor för att få upp en kork? :confused: Jag har hört om officerare som slog av korken på champagne med sin saber (hur man vågade dricka den efteråt förstår jag inte).

Nu är bara frågan, jag har satt in den i ugnen på låg temperatur (125) för att få ett riktigt långkok, istället för att köra den på spisen. Frågan är bara hur långt :idea: Det ska i champinjoner och sidfläsk när det är 20 minuter kvar men tänker att de bör läggas i tidigare. Förhoppningsvis har vinsmaken hunnit koka bort vid det laget. Jag är fortfarande lite skeptisk mot rött vin i fläskgryta men följer receptet eftersom det är första gången. :cautious:
Det är enkelt att slå av korken, man behöver inte ett svärd för det, det går utmärkt med ett vanligt vinglas. Inga som helst problem att dricka bubblet, flaskhalsen går rakt av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
69 70 71
Svar
1 408
· Visningar
39 487
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 756
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 660
Senast: Inte_Ung
·
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp