Vad gör vi? Del CXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina middagsgäster gick precis!
Bjöd på långkok på lamm ala mellanöstern. Massa spiskummin, chili, rostade mandlar, och torkade aprikoser. Började redan igår och marinerade lammet i apelsinskal och saft och har under dagen låtit det koka på och pytsat på vätska så och då. Medan lammet gick har jag målat i intervaller (fördelen med att måla i husets källare ;) så jag fick ändå grejer gjort.
Till efterrätt blev det knäckig rabarberkaka (ping @athena_arabians och @tanten som testat denna) och det blev så uppskattat att gästerna delade på det som blev kvar och tog som doggie bag när de gick!

Rabarberkakan är ohyggligt god :d
 
Man upptäcker så många intressanta saker genom släktforskning. Jag har mestadels forskat på andras släkter, men igår tittade jag lite på min egen. Såg, till min förvåning, att min mammas farföräldrar tog ett fosterbarn (4-årig flicka) år 1940. Då var de båda drygt 60 år. När jag kollade detta med mamma, för jag undrade bland annat om flickan var en släkting (det var hon inte), så visade det sig att mamma (som är född 1945) kom ihåg flickan mycket väl. Som vuxen kom hon tillbaka med sin familj och hälsade på. Intressant :) ! Det var en grannfamilj som tog emot flickans syster. Sedan behövdes det ett fosterhem till, och min mammas farföräldrar bestämde sig för att ställa upp. Mammas föräldrar (dvs mina morföräldrar) tyckte att de var ALLDELES för gamla för att ta sig an ett litet barn!
 
Dricker kaffe och försöker vakna. Den här veckan kommer bli hemsk, och det märks att jag, som vanligt, oroar mig i förväg för jag har sovit jättedåligt.

I morgon ska marsvinet Wilmer kastreras, och på onsdag ska marsvinet Sonja göra samma sak. Jag kommer alltså ha två nyopererade samtidigt, som behöver medicineras och stödmatas. Fattar inte hur jag tänkte när jag bokade det här.
 
Man upptäcker så många intressanta saker genom släktforskning. Jag har mestadels forskat på andras släkter, men igår tittade jag lite på min egen. Såg, till min förvåning, att min mammas farföräldrar tog ett fosterbarn (4-årig flicka) år 1940. Då var de båda drygt 60 år. När jag kollade detta med mamma, för jag undrade bland annat om flickan var en släkting (det var hon inte), så visade det sig att mamma (som är född 1945) kom ihåg flickan mycket väl. Som vuxen kom hon tillbaka med sin familj och hälsade på. Intressant :) ! Det var en grannfamilj som tog emot flickans syster. Sedan behövdes det ett fosterhem till, och min mammas farföräldrar bestämde sig för att ställa upp. Mammas föräldrar (dvs mina morföräldrar) tyckte att de var ALLDELES för gamla för att ta sig an ett litet barn!
Det var betydligt vanligare med fosterbarn och sommarbarn förr, även att äldre tog sig an barn. Det finns flera exempel i vår släkt och bekantskapskretsen, en del blev även adopterade längre fram.
 
Konstaterar att de som ska åka med samma buss som mig är lite naiva. Bussen skulle gått 6:53. Klockan 6:52 ställde sig flera upp och gick fram till dörren där bussen ska dyka upp (Är inne på stor bussterminal). De vet tydligen inte att bussförarna som kör den här linjen antingen kommer 6:50 eller skitsent. (Nu dök den upp 6:58)
 
Det var betydligt vanligare med fosterbarn och sommarbarn förr, även att äldre tog sig an barn. Det finns flera exempel i vår släkt och bekantskapskretsen, en del blev även adopterade längre fram.
Visst var det vanligt. Men jag har faktiskt inte stött på särskilt många som var såpass gamla när de tog sig an sitt första fosterbarn. Speciellt som att det inte var någon släkting heller.
 
Visst var det vanligt. Men jag har faktiskt inte stött på särskilt många som var såpass gamla när de tog sig an sitt första fosterbarn. Speciellt som att det inte var någon släkting heller.
Det handlade nog mer om kontakter, min mammas faster var barnmorska och dels hade de själva fosterbarn men hon hjälpte även till att hitta andra fosterfamiljer när det behövdes så i den byn och runt omkring var det många fosterbarn. :) Många av barnen kom från Stockholm, även en hel del sommarbarn som behövde komma ut på landet och få frisk luft.
 
På jobb på lite halvkasst humör och vet inte varför. Borde inte vara det. Sovit okej så borde vara på ok humör. Kan vara att jag ska tll tandläkarjävlen.....

Nya kollegan på plats.... med sin pv.... Eh what?

Han var med henne i fredags. Hon började senare för hon skulle vara med honom för ett sjukhusbesök. Hon hade 2 körningar sen skulle hon sluta tidigare och de tog en dag och var i närområdet. Så då var han med på jobbet. Vi är ju ett så litet företag så man kan vara med.

Idag såg jag att han var med igen. Konstigt men han kanske skulle göra något i när området tänkte jag. (hade min sambo vart med mig på morgonen till jobbet hade det vart för att han skulle ha bilen eller något liknande så jag antog att det var det)

Nope hennes pv var tydligen ledig idag så då ville han följa med istället för att sitta hemma själv.

Reagerar jag konstigt?

Hon skickade ut sin pv för att gå med hunden och sa till mig att hennes pv är ibland som en fästing och hakar på med överallt. Hoppas det var ok? Hon frågade inte eftersom det blev bestämt i morses och eftersom det var ok i fredags.

Jag tycker det känns lite konstigt.
 
På jobb på lite halvkasst humör och vet inte varför. Borde inte vara det. Sovit okej så borde vara på ok humör. Kan vara att jag ska tll tandläkarjävlen.....

Nya kollegan på plats.... med sin pv.... Eh what?

Han var med henne i fredags. Hon började senare för hon skulle vara med honom för ett sjukhusbesök. Hon hade 2 körningar sen skulle hon sluta tidigare och de tog en dag och var i närområdet. Så då var han med på jobbet. Vi är ju ett så litet företag så man kan vara med.

Idag såg jag att han var med igen. Konstigt men han kanske skulle göra något i när området tänkte jag. (hade min sambo vart med mig på morgonen till jobbet hade det vart för att han skulle ha bilen eller något liknande så jag antog att det var det)

Nope hennes pv var tydligen ledig idag så då ville han följa med istället för att sitta hemma själv.

Reagerar jag konstigt?

Hon skickade ut sin pv för att gå med hunden och sa till mig att hennes pv är ibland som en fästing och hakar på med överallt. Hoppas det var ok? Hon frågade inte eftersom det blev bestämt i morses och eftersom det var ok i fredags.

Jag tycker det känns lite konstigt.
Jättekonstigt :eek:
 
På jobb på lite halvkasst humör och vet inte varför. Borde inte vara det. Sovit okej så borde vara på ok humör. Kan vara att jag ska tll tandläkarjävlen.....

Nya kollegan på plats.... med sin pv.... Eh what?

Han var med henne i fredags. Hon började senare för hon skulle vara med honom för ett sjukhusbesök. Hon hade 2 körningar sen skulle hon sluta tidigare och de tog en dag och var i närområdet. Så då var han med på jobbet. Vi är ju ett så litet företag så man kan vara med.

Idag såg jag att han var med igen. Konstigt men han kanske skulle göra något i när området tänkte jag. (hade min sambo vart med mig på morgonen till jobbet hade det vart för att han skulle ha bilen eller något liknande så jag antog att det var det)

Nope hennes pv var tydligen ledig idag så då ville han följa med istället för att sitta hemma själv.

Reagerar jag konstigt?

Hon skickade ut sin pv för att gå med hunden och sa till mig att hennes pv är ibland som en fästing och hakar på med överallt. Hoppas det var ok? Hon frågade inte eftersom det blev bestämt i morses och eftersom det var ok i fredags.

Jag tycker det känns lite konstigt.
Lite skumt är det allt, samtidigt verkar det vara rätt normalt bland lastbilschaufförer, där sitter de ofta och åker med om de har en ledig dag. Ett sätt att umgås helt enkelt. Sen beror det väl på vilken typ av chaufför man är, många av de chaufförer jag har kontakt med lastar på ett ställe och tippar sen av på en byggarbetsplats utan att egentligen har mer kontakt än radiokontakt med grävaren eller liknande. Då stör en partner väldigt lite, de chaufförer som har mer kundkontakt har sällan med sig någon partner. Det händer dock att barn får hänga med ibland. :)
 
Men vad i hela helvete, det är uppenbarligen inte meningen att jag ska söka nån hjälp för nåt och/eller må bättre :banghead:
Tänkte att när jag ändå redan mår skit och har massa ångest så kan jag lika gärna göra ett nytt försök med ätstörningsbehandling också även om jag inte har vidare bra erfarenheter av det. Men så kollade jag upp det och det verkar ligga under bup nu :confused: Vilket jag inte gör så antar att är man 18+ så kan man inte vända sig dit?
Hälsocentralen kommer jag inte ens försöka med igen så den vägen är utesluten också.
 
Lite skumt är det allt, samtidigt verkar det vara rätt normalt bland lastbilschaufförer, där sitter de ofta och åker med om de har en ledig dag. Ett sätt att umgås helt enkelt. Sen beror det väl på vilken typ av chaufför man är, många av de chaufförer jag har kontakt med lastar på ett ställe och tippar sen av på en byggarbetsplats utan att egentligen har mer kontakt än radiokontakt med grävaren eller liknande. Då stör en partner väldigt lite, de chaufförer som har mer kundkontakt har sällan med sig någon partner. Det händer dock att barn får hänga med ibland. :)

Vi är ett litet företag hennes prio är att köra men det är en del kontorsarbete/lagerarbete här under dagen då kunder kommer in. Mycket kundkontakt. Hennes pv jobbar som mekaniker.
Upplagt så att raster hinns med på jobbet. ytterst sällan de behöver stanna för att köpa lunch ute t.ex
J
För mig känns det bara konstigt men är det lastbilschaufförer som är ute mycket på vägarna kan jag väl förstå det.
Vi har en lastbil på företaget resten levererar vi med vanligt B-kortsbil med litet flak. Så inget typiskt lastbilschaufförsjobb.
 
Vi är ett litet företag hennes prio är att köra men det är en del kontorsarbete/lagerarbete här under dagen då kunder kommer in. Mycket kundkontakt. Hennes pv jobbar som mekaniker.
Upplagt så att raster hinns med på jobbet. ytterst sällan de behöver stanna för att köpa lunch ute t.ex
J
För mig känns det bara konstigt men är det lastbilschaufförer som är ute mycket på vägarna kan jag väl förstå det.
Vi har en lastbil på företaget resten levererar vi med vanligt B-kortsbil med litet flak. Så inget typiskt lastbilschaufförsjobb.
Knepigt om det är mycket kundkontakter! Sitter hon och glor på hans jobb när hon är ledig? Jag fattar inte riktigt konceptet men vet att det förekommer. ;) Jag har ibland hängt med maken när han ska åka och hämta grejer en bit bort men då räknar vi även med att hinna och käka lunch på vägen. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 063
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 045
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 106
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 596
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp