Vad gör vi? Del CXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blivit biten av jycken för första gången! Fast det var faktiskt inte hans fel, jag skulle ge honom en godis och i samma stund blev han skrämd av ett utslag på golfen så han högg efter godisen och fick tag på tummen i stället :grin: Blev lite blodigt och någon hudflik men gick annars bra! Hemma och omplåstrad nu.

Måste ändå säga att det är intressant att han i upplevelse av fara tänker ”TA GODISEN FÖR FAN!!!!” och inte typ, hukar sig eller nåt annat vettigt :rofl:
 
Jag antar att jag tänker alldeles för mycket :cautious:

Många har säkert sett nåt inlägg nån gång om hur underbar min häst är, hur mycket jag älskar henne osv osv. Vilket är helt sant alltihop. Ändå har jag mer och mer en känsla av att jag borde sälja henne.
Varför då kanske man undrar då, och jag kan komma på en lång rad anledningar...
1. Jag är usel på att rida så hon får inte glänsa som hon skulle kunna
2. Det har blivit allt fler dagar som hon får vila för att jag inte orkar rida
3. Jag skulle spara sjukt mycket pengar på att inte ha häst
4. Ingen annan skulle behöva ta ansvar för försäljning osv om jag skulle gå och dö (handen på hjärtat, risken finns ju)
5. Det finns säkert hundratals med andra som skulle kunna ge henne ett mycket bättre hem
Orkar inte fortsätta lista men det finns mer.

Jag vet inte hur mycket som är logik och rimliga resonemang och hur mycket som är den där neggo-rösten som tar för mycket utrymme. JA jag älskar henne och jag vill inte leva utan henne men vad är det värt i det långa loppet om hon måste stå ut med en kass ryttare till matte, som dessutom inte ens rider så ofta som hon skulle vilja? Och som inte har råd att ge henne det bästa av allt och allt det som hon förtjänar? Nu skulle väl inte nån stenrik köpa en häst som henne heller, hon går inte de största klasserna liksom, men ändå.

Så jävla mycket ångest redan och det blir ju inte bättre av de här tankarna :banghead: Borde göra saker men det är HELT omöjligt. Försökt hitta nåt att kolla på på youtube men hittar inget som lyckas hålla mitt fokus. Funderade på att gå och lägga mig och försöka läsa, men det lilla bordet bredvid sängen är helt överfullt av tomma medicinförpackningar, blodiga näsdukar och annat skräp så det får inte ens plats en bok där och jag orkar inte städa. Ja ni hör ju själva :crazy:

Vill också klä på mig varmt och åka till stallet och sätta mig i ponnyns box men vet att hon som nattar skulle komma och "störa" och jag vill inte att nån stackare ska se mig såhär...

Vet inte vad jag ska göra. Verkligen inte alls, varken på sikt eller just nu.
 
Min högra arm har domnat bort! Säkert någon spänning efter bilolyckan för ett par dagar sedan. I mitt YOLO-tillstånd så tänker jag bara, jaja klarar mig säkert utan känsel i armen? :angel:

Har du varit till läkare?
Är det en whiplash så har du ju större chans att tillfriskna/inte bli betydligt sämre om du söker vård asap.
Det kan börja som domningar. Det är ju ingen större grej. Men det kan ju utvecklas till besvär som sabbar livet. Och även där: ju tidigare och mer dokumentation av skador desto större chans att få ut försäkring.
 
Jag antar att jag tänker alldeles för mycket :cautious:

Många har säkert sett nåt inlägg nån gång om hur underbar min häst är, hur mycket jag älskar henne osv osv. Vilket är helt sant alltihop. Ändå har jag mer och mer en känsla av att jag borde sälja henne.
Varför då kanske man undrar då, och jag kan komma på en lång rad anledningar...
1. Jag är usel på att rida så hon får inte glänsa som hon skulle kunna
2. Det har blivit allt fler dagar som hon får vila för att jag inte orkar rida
3. Jag skulle spara sjukt mycket pengar på att inte ha häst
4. Ingen annan skulle behöva ta ansvar för försäljning osv om jag skulle gå och dö (handen på hjärtat, risken finns ju)
5. Det finns säkert hundratals med andra som skulle kunna ge henne ett mycket bättre hem
Orkar inte fortsätta lista men det finns mer.

Jag vet inte hur mycket som är logik och rimliga resonemang och hur mycket som är den där neggo-rösten som tar för mycket utrymme. JA jag älskar henne och jag vill inte leva utan henne men vad är det värt i det långa loppet om hon måste stå ut med en kass ryttare till matte, som dessutom inte ens rider så ofta som hon skulle vilja? Och som inte har råd att ge henne det bästa av allt och allt det som hon förtjänar? Nu skulle väl inte nån stenrik köpa en häst som henne heller, hon går inte de största klasserna liksom, men ändå.

Så jävla mycket ångest redan och det blir ju inte bättre av de här tankarna :banghead: Borde göra saker men det är HELT omöjligt. Försökt hitta nåt att kolla på på youtube men hittar inget som lyckas hålla mitt fokus. Funderade på att gå och lägga mig och försöka läsa, men det lilla bordet bredvid sängen är helt överfullt av tomma medicinförpackningar, blodiga näsdukar och annat skräp så det får inte ens plats en bok där och jag orkar inte städa. Ja ni hör ju själva :crazy:

Vill också klä på mig varmt och åka till stallet och sätta mig i ponnyns box men vet att hon som nattar skulle komma och "störa" och jag vill inte att nån stackare ska se mig såhär...

Vet inte vad jag ska göra. Verkligen inte alls, varken på sikt eller just nu.

Det där med att ”glänsa” hör jag ofta. Folk tror och tycker deras häst skulle ha det bättre hos en toppryttare för att få glänsa, gå svårare klasser etc.
Det enda hästen vill ha är att ha det trevligt. Så länge de inte mår fysiskt eller psykiskt dåligt av ridningen är det skit samma. De flesta ryttare är ju glada amatörer som gör fel regelbundet.

Nu när du mår så dåligt kan ju hästen vara väldigt viktig för att få dig att vilja finnas kvar. Orkar du inte rida/sköta om hästen fullt ut kanske du kan skaffa medryttare? Då kan du ju få in lite pengar också.
Eller så kanske den kan gå på lösdrift och få aktivering via stora ytor och flock.

Om inte din familj kanske kan tycka det är värt att hjälpa dig hyra in hjälp/de hjälper dig? Om de har råd så klart!
 
Den här ska jag klicka hem nu. Tänker mig att jag kommer se ut som en kortbent Barbie i den AND I LÖÖÖÖÖÖV IT. Ett par hjärtformade rosa solglasögon till och jag är reda för 2021’s alla fester.

8A8ECAF5-451D-48E6-9DE0-F6F539FC7971.webp
 
Bra resultat i fotbollen, vi har pusslat kanterna och lite till, hämtat dottern i Röstånga, köpt lite begagnade kläder till samma dotter, lagat kvällsmat och ätit :)
Snart dags att sova för imorgon ska jag gå upp 4.36 :cautious:

Bild på kvällsmaten, ännu ett nytt recept :D (Ugnsbakad Fetaost med smörig tomatsås och tagliatelle, väldigt gott!)

IMG_20200927_201125.webp
 
Har du varit till läkare?
Är det en whiplash så har du ju större chans att tillfriskna/inte bli betydligt sämre om du söker vård asap.
Det kan börja som domningar. Det är ju ingen större grej. Men det kan ju utvecklas till besvär som sabbar livet. Och även där: ju tidigare och mer dokumentation av skador desto större chans att få ut försäkring.

Var hos läkare häromdagen och blev undersökt av ambulansfolket på plats. Upplever inte att jag var med om en whiplash, det gick långsamt och airbagen utlöstes inte på någon av bilarna. Men jag kanske har fel. Bör jag höra av mig till läkare imorgon igen?
 
Var hos läkare häromdagen och blev undersökt av ambulansfolket på plats. Upplever inte att jag var med om en whiplash, det gick långsamt och airbagen utlöstes inte på någon av bilarna. Men jag kanske har fel. Bör jag höra av mig till läkare imorgon igen?

Domningar ska man ta på allvar. Jag hade order att kontakta sjukvården om något sådant hände efter jag hade kraschat med King Caben (ingen annan bil inblandad och airbagarna löste ut). Jag fick ingen whiplash men det var ren tur. Jag studsade och snurrade mot en vägbank, det tog aldrig tvärt stopp eller att jag voltade. Tur i oturen.
 
Det där med att ”glänsa” hör jag ofta. Folk tror och tycker deras häst skulle ha det bättre hos en toppryttare för att få glänsa, gå svårare klasser etc.
Det enda hästen vill ha är att ha det trevligt. Så länge de inte mår fysiskt eller psykiskt dåligt av ridningen är det skit samma. De flesta ryttare är ju glada amatörer som gör fel regelbundet.

Nu när du mår så dåligt kan ju hästen vara väldigt viktig för att få dig att vilja finnas kvar. Orkar du inte rida/sköta om hästen fullt ut kanske du kan skaffa medryttare? Då kan du ju få in lite pengar också.
Eller så kanske den kan gå på lösdrift och få aktivering via stora ytor och flock.

Om inte din familj kanske kan tycka det är värt att hjälpa dig hyra in hjälp/de hjälper dig? Om de har råd så klart!

Min häst skulle inte ha det bra hos en toppryttare som vill rida stora klasser, men nån som iallafall är bättre än mig. En hyfsad medelmåtta till ryttare som vill rida lite lagom klasser duger fint! Men hon skulle kunna glänsa där.

Hon ÄR viktig för mig för att vilja finnas kvar men samtidigt verkar ju inte ens hon "räcka" för det. Medryttare går inte, hon trivs inte med olika ryttare utan vill ha en och samma. Har provat, och inte ens en tjej som red henne åt mig på heltid när jag inte kunde rida under typ 5 veckor (och som hon trivdes jättebra med) funkade det med nån gång ibland, det måste vara en och samma. Så hjälp av nån funkar inte. Lösdrift hade jag gärna valt om det hade funnits nån vettig här, men det gör det inte. Finns bara såna där halvt bortglömda hästar står och blir smällfeta runt en rundbal på en lerig gammal åker och det är inte ett alternativ :cautious:
 
Mina middagsgäster gick precis!
Bjöd på långkok på lamm ala mellanöstern. Massa spiskummin, chili, rostade mandlar, och torkade aprikoser. Började redan igår och marinerade lammet i apelsinskal och saft och har under dagen låtit det koka på och pytsat på vätska så och då. Medan lammet gick har jag målat i intervaller (fördelen med att måla i husets källare ;) så jag fick ändå grejer gjort.
Till efterrätt blev det knäckig rabarberkaka (ping @athena_arabians och @tanten som testat denna) och det blev så uppskattat att gästerna delade på det som blev kvar och tog som doggie bag när de gick!
 
Fick nyss uppdatering från mamma som har min hund hemma hos sig när jag jobbar, att ”sprätthönan är tillbaka!”

Vovven ramlade illa i fredags förmiddag, ingen hälta, men jag har sett på henne att hon varit väldigt spak och inte rört sig fullt ut. Absolut bättre i morse än igår,men såg att något störde än när jag lämnade av henne vid 11.

Det mest tydliga är att hon inte sprättat efter hon kissat, något hon aaaaaalltid gör, extremt också, men nu på nattkissningen så hade hon sprättat runt igen, jippie! ❤️
 
Sondottern Camilla ar tillbaka hemma hos Mamma och Pappa och jag kanner mig lite skor efter en intensiv helg med en nastan 4aring. Men sa kul och givande for oss alla :love:

Sedan jag kom hem har jag tagit ut en kalkon ur frysen (fick fran jobbet till Thanksgiving och en till jul :angel:) for tining medan jag redan karvat upp och sous vide hela benen pa den forsta. Nu ligger brosten och "fileen" i nasta sous vide omgang medan jag vantar pa att nasta kalkon ska tina.
I dag at vi ett "leg" med rostad blomkal och en sallad och en graddsas pa spadet. SA himla gott och mort. Det kan helt klart recommenderas att anvanda sous vide till kalkon aven om processen att skara isar den ar lite bokig i ratt tillstand.

Medan sous viden gar sitter jag och kollar in var vi kan ta Camilla for en natt med camping ... forhoppningsvis nasta vecka. Vi tankte ta RV:n ut till kusten (lite drygt en timma harifran) och stanna en eller tva natter. En dag kan vi besoka Tillamook Dairy ... de tillverkar all sorts mjolk produkter och jag vill garna kopa nagra special ostar darifran ... sedan en dag pa stranden (det blir mellan 28*-34*C sager vader gudarna) och leka i sanden verkar kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 063
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 045
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 106
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 596
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp