Var hos synpedagogen idag för att prova ut ett nytt par glasögon. Vi har ju diskuterat mycket om problemet med att just läsa/datorn och att jag sitter och spänner ögonen hela tiden vilket resulterar i konstant huvudvärk och lika konstant intagande av ipren/panadol. Nåja, nya glasögon på näsan och jag fick lite panik! Tittade och allt var bara sudd. Tills synpedagogen tålmodigt påpekade att glasen var till för att läsa på nära håll, tintade för att motverka min ljusöverkänslighet och samtidigt starka så jag kan läsa normalt. Och wow! De fungerar! Jag kommer nog inte använda dem hela tiden, ffa vid datorn, men böcker! Dokument!!
Mina 14 Ivar bokhyllor kan än en gång komma till användning.
Mindre roligt, vi har bokat flera besök i Oktober för att jobba med andra aspekter av hela soppan. De vill att jag ska överväga käpp, jag har sagt benhårt nej, men ok, vi kan träffas och de kan visa mig det. Vore skönt iofs att inte trilla över trottoarkanter, trösklar och trappsteg, gå in i folk och trampa dem på tårna. Vore även trevligt att sluta behöva gå till VC (blivit tvingad några gånger, bleh) utan att få varliga frågor om hemförhållanden och att de har sekretess och jag hör mig själv förklara alldeles för mycket att jag trillade på trottoaren och dråsade nerför stegen.