Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Speaking of allmänbildning. Jag ska snart hänga med min bror och andra allmänbildade släktingar. Har köpt ett allmänbildade spel lite liknande trivial. Funderar nu på att öppna det och PLUGGA in alla frågor. Räknat ut att det är 380 kort med 5 frågor per kort. Lär ta ett tag men tänkte köra igång nu 😂

Som genom ett trollslag dök den ungdomliga grannen upp precis när jag skulle dra igång!
Tog upp ett kort på måfå och läste första frågan (vilket slumpmässigt var dels lätt men också ämnesmässigt väldigt lyckad för min del):

”Vilken kompositör av Bach, Beethoven och Mozart dog innan de andra föddes?”
Jag bara: ”okej Bach dog 1750, Mozart föddes 1756. Är rätt säker på att Beethoven föddes 1770. Visste du att det sägs att Beethoven faktiskt träffade Mozart 1787 på ett event i Wien?”.

Grannen bara: ”öh ok, sjukt intressant. Du borde söka hjälp. Men kan jag låna en flaska vin”?
 
Senast ändrad av en moderator:
När TP var som störst blev jag (man) galen eftersom det tog så lång tid och jag var så otroligt usel på svensk underhållning/musik - vilken plopp det nu var - alltså vem vet vilken artist som toppade svensktoppen 1965 i femton veckor? Inte jag iaf.

Däremot fråga mig om det 100 åriga kriget mellan Frankrike och England och dess underliggande orsaker så kan jag svara betydligt bättre.

Detta har mer uppdaterade frågor inom populärkultur!
 
Hm...jag vet inte. För mig känns det som om Beatles och Elvis var sådana föregångare för nutida rock och pop att de liksom finns med som någon slags historisk allmänbildning kring musik. Vare sig det är ens musiksmak eller inte. Får man verkligen inte lära sig om Beatles och Elvis i skolans musikundervisning numera?

Jag kan inte komma ihåg att varken Elvis eller Beatles nämndes av nån av de musiklärare jag hade. Nu var tjänsten som musiklärare på min skola visserligen lite som defence against the dark arts-lärartjänsten på Hogwarts (dvs ny lärare varje läsår) så det är möjligt att ovanligt mycket blev missat för min del och att de ingick i undervisningen på andra skolor.
Vi hade en lärare som ägnade hela året åt att sjunga sånger. En spelade i band, så han spelade mest sin egen musik för oss och så mimade och dansade vi och gjorde musikvideor O_o Sen var det en (ja, singular) som lät oss prova spela lite olika instrument, lärde oss lite om musikhistoria, musikteori och sånt (men det blir ju inte mycket av varje mtp hur få timmar musik man ändå har på ett läsår)
 
Speaking of allmänbildning. Jag ska snart hänga med min bror och andra allmänbildade släktingar. Har köpt ett allmänbildade spel lite liknande trivial. Funderar nu på att öppna det och PLUGGA in alla frågor. Räknat ut att det är 380 kort med 5 frågor per kort. Lär ta ett tag men tänkte köra igång nu 😂
Som genom ett trollslag dök den ungdomliga grannen upp precis när jag skulle dra igång!
Tog upp ett kort på måfå och läste första frågan (vilket slumpmässigt var dels lätt men också ämnesmässigt väldigt lyckad för min del):

”Vilken kompositör av Bach, Beethoven och Mozart dog innan de andra föddes?”
Jag bara: ”okej Bach dog 1750, Mozart föddes 1756. Är rätt säker på att Beethoven föddes 1770. Visste du att det sägs att Beethoven faktiskt träffade Mozart 1787 på ett event i Wien?”.

Grannen bara: ”öh ok, sjukt intressant. Du borde söka hjälp. Men kan jag låna en flaska vin”?

Vi spelade ngt spel nyss där man på en tidslinje skulle placera ut de händelser men fick fråga om på kort man drog typ.
Jag är väl hyfsat allmänbildad. Men katastroooof på allt med siffror, koder/telnummer/årtal etc. Jag vann mot lärarinna, betydligt mer pålästa och inte sifferhandikappade på mest flax.
Du borde ha ace:at det spelet.🤓
 
Jag kan inte komma ihåg att varken Elvis eller Beatles nämndes av nån av de musiklärare jag hade. Nu var tjänsten som musiklärare på min skola visserligen lite som defence against the dark arts-lärartjänsten på Hogwarts (dvs ny lärare varje läsår) så det är möjligt att ovanligt mycket blev missat för min del och att de ingick i undervisningen på andra skolor.
Vi hade en lärare som ägnade hela året åt att sjunga sånger. En spelade i band, så han spelade mest sin egen musik för oss och så mimade och dansade vi och gjorde musikvideor O_o Sen var det en (ja, singular) som lät oss prova spela lite olika instrument, lärde oss lite om musikhistoria, musikteori och sånt (men det blir ju inte mycket av varje mtp hur få timmar musik man ändå har på ett läsår)

Jag tror inte de snackade om Elvis i grundskolan för min del heller. Vi plinkade väl mest på instrument och sjöng sånger
Men trots att varken jag eller någon jag känner lyssnat på Elvis direkt så vet man ju vem det är.
Jag skulle tro att även de i familjen som är yngre tonåringar vet vem han var.
Jag trodde det var ngt allmänt känt även i yngre generationer.
 
Vi spelade ngt spel nyss där man på en tidslinje skulle placera ut de händelser men fick fråga om på kort man drog typ.
Jag är väl hyfsat allmänbildad. Men katastroooof på allt med siffror, koder/telnummer/årtal etc. Jag vann mot lärarinna, betydligt mer pålästa och inte sifferhandikappade på mest flax.
Du borde ha ace:at det spelet.🤓
Åh När då, eller nått sånt? Vi spelade det hos svägerskan, superkul!
 
Vi spelade ngt spel nyss där man på en tidslinje skulle placera ut de händelser men fick fråga om på kort man drog typ.
Jag är väl hyfsat allmänbildad. Men katastroooof på allt med siffror, koder/telnummer/årtal etc. Jag vann mot lärarinna, betydligt mer pålästa och inte sifferhandikappade på mest flax.
Du borde ha ace:at det spelet.🤓

Haha! Jag är lite rainman med årtal :rofl:
 
Jag tror inte de snackade om Elvis i grundskolan för min del heller. Vi plinkade väl mest på instrument och sjöng sånger
Men trots att varken jag eller någon jag känner lyssnat på Elvis direkt så vet man ju vem det är.
Jag skulle tro att även de i familjen som är yngre tonåringar vet vem han var.
Jag trodde det var ngt allmänt känt även i yngre generationer.

Ja även jag känner såklart till Elvis, måste komma ihåg att fråga de barn/yngre tonåringar jag träffar om de vet vem Elvis var :D
 
Hm...jag vet inte. För mig känns det som om Beatles och Elvis var sådana föregångare för nutida rock och pop att de liksom finns med som någon slags historisk allmänbildning kring musik. Vare sig det är ens musiksmak eller inte. Får man verkligen inte lära sig om Beatles och Elvis i skolans musikundervisning numera?

Vet inte, men eftersom så många som tittade på Glee inte visste vilka Beatles var så verkar det inte så. Det positiva med Glee var väl att tittarna kollade upp vilka originalartisterna var.
 
Pimlar Prosecco spelar rock och hyllar en av de starkaste, mest filterlösa, egensinniga, godhjärtade och coolaste kvinna jag känt efter min mor. Min faster. En ynnest att ha haft två sånna rivhjärn till kvinnor i mitt liv :heart
I kväll tog Cancern även henne. Ofattbart. Det tog bara två veckor.
Fuck Cancer.
 
Pimlar Prosecco spelar rock och hyllar en av de starkaste, mest filterlösa, egensinniga, godhjärtade och coolaste kvinna jag känt efter min mor. Min faster. En ynnest att ha haft två sånna rivhjärn till kvinnor i mitt liv :heart
I kväll tog Cancern även henne. Ofattbart. Det tog bara två veckor.
Fuck Cancer.

Beklagar!
 
Jag hade musikhistoria i grundskolan, då vi fick lyssna på olika artister från förr

Kommer ihåg första musiklektionen tror det var i sexan. Vi hade fått ny musiklärare. Hen spelade klassiska stycken och bara ”ok barn skriv precis vad ni tänker på när ni hör musiken”. Alla normala barn bara ”jag tänker på sommar, jag blir glad/ledsen, jag tänker på bla bla...”.
Törnis skrev: ”Frederic Chopin, Op. 9, No. 2 E-Flat Major”.

Läraren bara 😅
 
Pimlar Prosecco spelar rock och hyllar en av de starkaste, mest filterlösa, egensinniga, godhjärtade och coolaste kvinna jag känt efter min mor. Min faster. En ynnest att ha haft två sånna rivhjärn till kvinnor i mitt liv :heart
I kväll tog Cancern även henne. Ofattbart. Det tog bara två veckor.
Fuck Cancer.
Beklagar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
67 68 69
Svar
1 377
· Visningar
38 441
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 263
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp