Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pimlar Prosecco spelar rock och hyllar en av de starkaste, mest filterlösa, egensinniga, godhjärtade och coolaste kvinna jag känt efter min mor. Min faster. En ynnest att ha haft två sånna rivhjärn till kvinnor i mitt liv :heart
I kväll tog Cancern även henne. Ofattbart. Det tog bara två veckor.
Fuck Cancer.

Beklagar sorgen ❤.
 
Pimlar Prosecco spelar rock och hyllar en av de starkaste, mest filterlösa, egensinniga, godhjärtade och coolaste kvinna jag känt efter min mor. Min faster. En ynnest att ha haft två sånna rivhjärn till kvinnor i mitt liv :heart
I kväll tog Cancern även henne. Ofattbart. Det tog bara två veckor.
Fuck Cancer.

Vad hemskt, beklagar sorgen! :heart
 
Hm...jag vet inte. För mig känns det som om Beatles och Elvis var sådana föregångare för nutida rock och pop att de liksom finns med som någon slags historisk allmänbildning kring musik. Vare sig det är ens musiksmak eller inte. Får man verkligen inte lära sig om Beatles och Elvis i skolans musikundervisning numera?
Min teori är att allmänbildning om musik har ett visst tidspanns fördröjning.
Ungefär som att man befäster sin musiksmak i 20-åren. Man vet massor om musiken som fanns för lagom länge sedan.

jag har jobbat på ett museum om Carl Jularbo. Dit kom bussar med pensionärer i övre pensionsåldern. De klagade på att man inte spelar dragspel längre. När jag försökte motbevisa med Winnerbäck, cajunmusik, Benny Andersson tittade de bara skeptiskt på mig. :D

Om ett gäng år vet ingen normalt allmänbildad vem Elvis var. Eller Beatles. Läste nånstans att skiftet kom när man började kalla dem för The Beatles.
Det kommer en tid när ingen minns ABBA heller.
 
Jag har precis skrivit morgonens att-göra-lista. 30 punkter lång :meh:
Nu skriver jag visserligen upp ALLT, även självklara grejer som äta frukost/lunch/middag, hundpromenader osv eftersom jag både är sjukt glömsk och tycker om att få sudda saker efter jag gjort dem :D men 30 saker känns ändå lite i mesta laget
 
Jag har precis skrivit morgonens att-göra-lista. 30 punkter lång :meh:
Nu skriver jag visserligen upp ALLT, även självklara grejer som äta frukost/lunch/middag, hundpromenader osv eftersom jag både är sjukt glömsk och tycker om att få sudda saker efter jag gjort dem :D men 30 saker känns ändå lite i mesta laget
Borsta tänderna
Borsta håret
Titta i spegeln
Ta på skor
Osv osv osv så blir listan ännu längre!
 
Hm...jag vet inte. För mig känns det som om Beatles och Elvis var sådana föregångare för nutida rock och pop att de liksom finns med som någon slags historisk allmänbildning kring musik. Vare sig det är ens musiksmak eller inte. Får man verkligen inte lära sig om Beatles och Elvis i skolans musikundervisning numera?
Jag har inte fått höra något om dem än. Jag börjar åttan nu i höst så det kommer kanske då.
 
@Aliisa du får ursäkta skrattgubben tidigare men jag trodde först du skämtade nämligen. Bra att du frågar/tar reda på saker som du ju gjorde :)

Vi pluggade kompositörer i högstadiet. Hela högstadiet kändes det som 👀
Det gör inget, för mig är det ok att skratta åt okunskap :)

Jag känner till Mozart och Beethoven från lågstadiet, så de kanske tar övriga nu. Bara jag inte behöver sjunga (misstänker dock att jag behöver det) :arghh:
 
NEJ. :mad:
Mvh född efter deras tid men vägrar acceptera att det någonsin kommer komma en tid när inte alla kan sjunga med i minst tre ABBA- låtar
Jag kan nog (tyvärr) göra det. För våran engelskalärare tyckte att det var en bra ide att göra en hel termin. Samma låtar om och om igen. Jag tyckte om den läraren oftast, men inte då :meh:
 
Hm...jag vet inte. För mig känns det som om Beatles och Elvis var sådana föregångare för nutida rock och pop att de liksom finns med som någon slags historisk allmänbildning kring musik. Vare sig det är ens musiksmak eller inte. Får man verkligen inte lära sig om Beatles och Elvis i skolans musikundervisning numera?
Nix, oftast inte. På två skolor jag gick på var musikhistorian på riktigt "varför uppfanns gitarren? När? Var?" och that's it. Det praktiska var att man sen innan skulle kunna spela gitarr eller piano, annars fick man klara sig bäst man ville...

I min högstadieskola hade jag dock en underbar lärare. Han gav individuell tid till alla elever för att lära ut och stötta. Hans mål var att inte släppa en enda elev ur 9an med under C i betyg och att alla, oavsett årskurs, skulle kunna spela en hel låt i slutet av läsåret. Hans musikhistoria var minst lika bra som den praktiska undervisningen. Jag blir fortfarande varm i hjärtat när jag tänker på allt han gjorde (och gör) för sina elever och att han dessutom lyckades :love:
Att jobba så som han gjorde är troligen väldigt ovanligt. Men det finns guldkorn och han var helt klart ett av dem!

(Och jag vet vilka både Elvis, Piaf och Beatles är, tack vare min fantastiska musiklärares jättebra musikhistoria-undervisning :love:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
68 69 70
Svar
1 381
· Visningar
38 600
Senast: lil-sis
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 263
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp