Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade inte en enda musiklektion (eller musikhistoria, jag visste inte ens att det kunde vara ett särskilt ämne) i grundskolan och gymnasiet - men lärde mig ändå tillräckligt på fritiden och allmänt för att ha en koll på åtminstone de personer/grupper som har nämnts här.

Så jag tror inte att det behöver hänga på skolundervisningen att folk kommer fortfarande känna till Elvis eller Beatles i framtiden. Det är lite som med de klassiska kompositörerna nu idag. Har man någorlunda intresse så fastnar namnen i huvudet och man kommer ihåg dem. Och detta trots att det inte finns någon kvar som levde på tex Mozarts tid när det var modernt :D

Men jag håller med dig @tanten om att ens musiksmak befästs mycket under tonåren och 20 årsåldern (jag är 28 och har redan börjat tänka ibland "Hur kan detta kallas musik?" :rofl:). Bara det att det innehåller också musik från äldre tider och inte bara det som var modernt vid den tiden. Tex Mozart. Så jag håller hoppet uppe om att det kommer att finnas framtida tonåringar som hittar gamla låtar på Youtube(?) och tycker om dem också :D

Jag är evigt tacksam att mina kusiner tyckte det inte gick an med en synthare till kusin när jag var typ sen tonåring och "tvingade" mig att lyssna på metal (de började med Metallica :love:). Jag gillar fortfarande synthmusik men är inte råsynthare... rock/metal får mig att känna mig fri på samma sätt som viss klassisk musik, något synthen aldrig gjorde för mig. Jag ser fler kopplingar mellan metal och klassisk musik faktiskt. Se på Apocalyptica tex :up:
 
Som sagt, geografi är inte mitt ämne men jag är hyfsat säker på att Europa är en världsdel och inte en kontinent. Kontinenten heter Eurasien och innefattas av världsdelarna Europa och Asien.

Nja... stora delar av det vi räknar till Asien ingår inte, tex Indien och Koreahalvön. Det är svårt att korrelera geografi och geologi, de har ofta inte så himla mycket med varandra att göra :p

Jag är betydligt bättre på geologi än geografi... :angel: Jag tyckte jag var helkass på geografi tills jag fick en borrare som för sitt liv inte kunde komma ihåg väderstrecken och åt vilket håll Norge ligger fast jag pekade ut det flera gånger :cautious:

Edit: Dvs vi borde geologiskt sett fortfarande äga Norge (och oljan...) :angel: :D
 
Nja... stora delar av det vi räknar till Asien ingår inte, tex Indien och Koreahalvön. Det är svårt att korrelera geografi och geologi, de har ofta inte så himla mycket med varandra att göra :p

Jag är betydligt bättre på geologi än geografi... :angel: Jag tyckte jag var helkass på geografi tills jag fick en borrare som för sitt liv inte kunde komma ihåg väderstrecken och åt vilket håll Norge ligger fast jag pekade ut det flera gånger :cautious:

Edit: Dvs vi borde geologiskt sett fortfarande äga Norge (och oljan...) :angel: :D

Still. Europa är ingen kontinent om vi ska vara petiga ;)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Världsdelar_och_kontinenter

Som jag fattar är skillnaden mellan kontinent och världsdel att världsdel är liksom kulturellt skapad av människan (förenklat förklarat). Och nej jag kan inget om geologi ;)
 
Är det nu jag ska erkänna att jag inte gillar ABBA:s musik över huvud taget?
mvh marti som var 16 år när ABBA slog igenom

Min mamma berättade att det i hennes kretsar på 70-talet var urtöntigt att gilla ABBA. De lyssnade på Janis Joplin och co och drömde om hur det hade varit att åka till Woodstock. Hon hade en äldre kompis som var där 69 och var djupt avundsjuk.

ABBA är inte min musikstil men nog sjutton är varje låt en världshit typ!
 
Snart kommer ngn nitisk moderator bryta ut alla diskussioner till 100 olika små trådar om allmänbildning, geografi, musik osv.

Därför återgår jag till ämnet. Jag ska inom kort hoppa på en båt! ⛵️ Vädret är definitivt med mig! ☀️
 
Gårdagens provridning gick bra :) Förhoppningsvis fortsätter det gå bra så kan jag få lite avlastning :D
Dessutom var gårdagens tacos väldigt smaskiga så överlag en bra dag.

Idag har jag hunnit lösa ett par ärenden, varit på ett larm samt på utsättningsmöte. Nu ska jag förbereda inför helgen och se om det kan bli ett par förflyttningar i regionen :)
 
Vi väcktes allihopa i panik av att larmet gick igång vid 4-tiden. Panik alltså, vet inte ens varför det gick igång men efter en stund stängdes det av. Somnade om efter en stund.
Jag ska skicka tillbaka mitt hemlarm. En telefonförsäljare ringde så jag gick med på att prova ett larm när det sedan skulle installeras så bad installatören via telefon att jag skulle stänga alla fönster Varför då sa jag ytterdörren är ju inte tät ändå dessutom kan jag inte gå in för då har jag ingen mobiltäckning ;)
Det blev ingen installation av något larm här
 
Vi spelade ngt spel nyss där man på en tidslinje skulle placera ut de händelser men fick fråga om på kort man drog typ.
Jag är väl hyfsat allmänbildad. Men katastroooof på allt med siffror, koder/telnummer/årtal etc. Jag vann mot lärarinna, betydligt mer pålästa och inte sifferhandikappade på mest flax.
Du borde ha ace:at det spelet.🤓

Jag tror att det är samma spel som jag spelade i vintras, sjukt kul! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
68 69 70
Svar
1 385
· Visningar
38 861
Senast: MJLee
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 263
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp