athena_arabians
Trådstartare
Jag hade inte en enda musiklektion (eller musikhistoria, jag visste inte ens att det kunde vara ett särskilt ämne) i grundskolan och gymnasiet - men lärde mig ändå tillräckligt på fritiden och allmänt för att ha en koll på åtminstone de personer/grupper som har nämnts här.
Så jag tror inte att det behöver hänga på skolundervisningen att folk kommer fortfarande känna till Elvis eller Beatles i framtiden. Det är lite som med de klassiska kompositörerna nu idag. Har man någorlunda intresse så fastnar namnen i huvudet och man kommer ihåg dem. Och detta trots att det inte finns någon kvar som levde på tex Mozarts tid när det var modernt
Men jag håller med dig @tanten om att ens musiksmak befästs mycket under tonåren och 20 årsåldern (jag är 28 och har redan börjat tänka ibland "Hur kan detta kallas musik?" ). Bara det att det innehåller också musik från äldre tider och inte bara det som var modernt vid den tiden. Tex Mozart. Så jag håller hoppet uppe om att det kommer att finnas framtida tonåringar som hittar gamla låtar på Youtube(?) och tycker om dem också
Jag är evigt tacksam att mina kusiner tyckte det inte gick an med en synthare till kusin när jag var typ sen tonåring och "tvingade" mig att lyssna på metal (de började med Metallica ). Jag gillar fortfarande synthmusik men är inte råsynthare... rock/metal får mig att känna mig fri på samma sätt som viss klassisk musik, något synthen aldrig gjorde för mig. Jag ser fler kopplingar mellan metal och klassisk musik faktiskt. Se på Apocalyptica tex