Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, precis! Min familj, sambon och jag spelar på alla möjliga klubbar runtom Stockholm och det är rätt blandat med folk. Själva är vi inte rika alls, och golfen som sport har ju lämnat den där överklassgrejen bakom sig. Vilket är superkul! Mer sport till alla! Just detta är ju dock en lite finare klubb, dyrare medlemskap osv.

Nar vi bodde i Florida gav jag efter for trycket och forsokte lara mig att spela golf. 🤨 Det gick alltsa inte bra, men det ar "beside the point".
Vi spelade ganska ofta pa ett par banor i stil med @Voeux upplevelse. Golfen var oandligt mycket trevligare da det ar mindre regel hysteri i USA and Sverige sa lange man inte spelar tavling ... men det dar med lunchen, vinet, eller kaffet med diverse folk som har det som hemmabana innan man aker darifran :nailbiting:

Tryckt i mig detta. Min favorit-servitör var tillbaka efter semestern! Han bjöd på efterrätt. Jag försökte försvara mig med att jag måste banta. Han bara ”äh Törnis du är som en Rubens-musa. Hört att Barocken är stekhet nu i höst”.

Visa bifogad fil 54221

Vad AR det pa laxen? Och ar den gravad? Jag blir sa oerhort sugen ...:d

De är galna. Bodde granne med en golfbana en gång i världen (som att de fick flytta 18 greenen eftersom det hamnade golfbollar i mina föräldrars sovrum) och de var ute och slog på vintern med orangea bollar. Och gudars att ha ponny och se golfbanan och veta att man inte fick rida på den :arghh:

Nar vi skulle kopa hus i Florida tittade vi pa ett vid en mycket gammal och arofull golfbana i St. Augustine. Superfint overallt ... men nar vi kom ut pa baksidan var det hal overallt i "the Lanai" (typ myggnat som tak och vaggar runt hela pool omradet) och diverse marken efter bollar pa husvaggen.
Vi valde alltsa att inte kopa det huset ... tursamt nog, da manga pa den banan ansag att mode och dyra marken var mest vart i hela varlden :cautious: Nagot vi inte upptackte forran vi spelat dar flera ganger.

I Florida red jag och flera av mina kompisar pa en golfbana som just byggdes i skogen dar vi brukade rida. Det VAR verkligen helt gudomligt att gallopera langs fairway och hoppa over asfalt "stigarna" for golf bilarna.
Da Florida ju ligger sa lagt och banan lag i narheten av havet var bitar ocksa oversvammade ofta, sa de hade laaanga trabroar, utan racke, som vi red over. Toppen traning for hastar som var osakra pa underlag. :p
 
En i sambos släkt säger att den ska upp till Skåne. Från Stockholm.




Känns det bättre? :laugh:
En tidigare kompis frågade vart jag bor. Jag svarade att jag bor en bit ifrån Göteborg men det sa henne ingenting. Så jag fortsatte med att skicka en bild på en sverigekarta där jag markerat ut var jag bor och stockholm (där hon bor). Hon fattade ändå inte.

Jag bara "ok, jag bor typ i gbg, sveriges näst största stad". Hon frågade mig då om det ligger norr eller söder om sthlm... svarade att det ligger söder om sthlm. Hon nöjde sig med det och jag trodde att hon fattat ungefär vart jag bor geografiskt.

Några ÅR senare kommer det fram att hon trodde att jag bodde ungefär vart Malmö ligger och att Gbg är sveriges sydligaste stad. Jag bara: :confused: :confused: :confused:

:laugh:
 
Nu har jag pluggat in en rejäl hög av spelets frågor. Har en hög kvar men tar nu paus 😅 Hjärnan går på högvarv minst sagt. Risken är att jag sen måste köra en omgång 2 på rubbet pga kan ju lätt glömt ngt 🤨
 
Senast ändrad av en moderator:
En tidigare kompis frågade vart jag bor. Jag svarade att jag bor en bit ifrån Göteborg men det sa henne ingenting. Så jag fortsatte med att skicka en bild på en sverigekarta där jag markerat ut var jag bor och stockholm (där hon bor). Hon fattade ändå inte.

Jag bara "ok, jag bor typ i gbg, sveriges näst största stad". Hon frågade mig då om det ligger norr eller söder om sthlm... svarade att det ligger söder om sthlm. Hon nöjde sig med det och jag trodde att hon fattat ungefär vart jag bor geografiskt.

Några ÅR senare kommer det fram att hon trodde att jag bodde ungefär vart Malmö ligger och att Gbg är sveriges sydligaste stad. Jag bara: :confused: :confused: :confused:

:laugh:

Den här vännen, bodde hen i Sverige öht :crazy:
 
Jag har suttit och skrivit på min fanfiction. :) Älskar när jag får inspiration - skrivit hittills 21 kapitel (inte bara idag dock haha), men bara publicerat 4 :P Men skönt att ha på lager när skrivkrampen kommer. :)
Sitter också och skriver men det går trögt idag.
 
Den här vännen, bodde hen i Sverige öht :crazy:
Yes, och hon bor fortfarande kvar i Sthlm. Men hon är inte så allmänbildad ;)

2018 lärde jag henne lite andra grejer också... bland annat följande:
- Olof Palme och Hitler är döda sen länge.
- Pressbyrån heter just Pressbyrån och inte Prästbyrån.
- första världskriget kom före andra världskriget (vilket borde vara rätt uppenbart med tanke på deras namn?)
- det heter bårhus och inte dårhus.
- dammsugarpåsar och popcornpåsar är inte samma sak.
- det heter skruvmejsel och inte skruvöppnare.
- Köpenhamn inte ligger i Sverige.
- det heter parenteser och inte bananer.
- Nordkorea och Sydkorea är två separata länder.
- Japan är ett eget land och inte en provins i kina (hon är adopterad från kina...).
- Europa är en kontinent, inte ett land.
- Storbritannien består av flera länder och inte enbart England.
- sätter man fingrarna i en råttfälla "poffar" den.

:crazy:

Tillägg: Jag ser själv hur det ser ut och jag skämms över att hon inte visste i alla fall några av ovan nämnda saker tidigare. Vi är båda födda 2003...
 
Yes, och hon bor fortfarande kvar i Sthlm. Men hon är inte så allmänbildad ;)

2018 lärde jag henne lite andra grejer också... bland annat följande:
- Olof Palme och Hitler är döda sen länge.
- Pressbyrån heter just Pressbyrån och inte Prästbyrån.
- första världskriget kom före andra världskriget (vilket borde vara rätt uppenbart med tanke på deras namn?)
- det heter bårhus och inte dårhus.
- dammsugarpåsar och popcornpåsar är inte samma sak.
- det heter skruvmejsel och inte skruvöppnare.
- Köpenhamn inte ligger i Sverige.
- det heter parenteser och inte bananer.
- Nordkorea och Sydkorea är två separata länder.
- Japan är ett eget land och inte en provins i kina (hon är adopterad från kina...).
- Europa är en kontinent, inte ett land.
- Storbritannien består av flera länder och inte enbart England.
- sätter man fingrarna i en råttfälla "poffar" den.

:crazy:

Tillägg: Jag ser själv hur det ser ut och jag skämms över att hon inte visste i alla fall några av ovan nämnda saker tidigare. Vi är båda födda 2003...
Förlåt men jag blev lite nyfiken - har hon något funktionshinder eller något sånt..?
 
Min teori är att allmänbildning om musik har ett visst tidspanns fördröjning.
Ungefär som att man befäster sin musiksmak i 20-åren. Man vet massor om musiken som fanns för lagom länge sedan.

jag har jobbat på ett museum om Carl Jularbo. Dit kom bussar med pensionärer i övre pensionsåldern. De klagade på att man inte spelar dragspel längre. När jag försökte motbevisa med Winnerbäck, cajunmusik, Benny Andersson tittade de bara skeptiskt på mig. :D

Om ett gäng år vet ingen normalt allmänbildad vem Elvis var. Eller Beatles. Läste nånstans att skiftet kom när man började kalla dem för The Beatles.
Det kommer en tid när ingen minns ABBA heller.
Jag hade inte en enda musiklektion (eller musikhistoria, jag visste inte ens att det kunde vara ett särskilt ämne) i grundskolan och gymnasiet - men lärde mig ändå tillräckligt på fritiden och allmänt för att ha en koll på åtminstone de personer/grupper som har nämnts här.

Så jag tror inte att det behöver hänga på skolundervisningen att folk kommer fortfarande känna till Elvis eller Beatles i framtiden. Det är lite som med de klassiska kompositörerna nu idag. Har man någorlunda intresse så fastnar namnen i huvudet och man kommer ihåg dem. Och detta trots att det inte finns någon kvar som levde på tex Mozarts tid när det var modernt :D

Men jag håller med dig @tanten om att ens musiksmak befästs mycket under tonåren och 20 årsåldern (jag är 28 och har redan börjat tänka ibland "Hur kan detta kallas musik?" :rofl:). Bara det att det innehåller också musik från äldre tider och inte bara det som var modernt vid den tiden. Tex Mozart. Så jag håller hoppet uppe om att det kommer att finnas framtida tonåringar som hittar gamla låtar på Youtube(?) och tycker om dem också :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
68 69 70
Svar
1 381
· Visningar
38 600
Senast: lil-sis
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 263
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp