Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rimligt ....

35563417-152A-40B8-93EC-81D24D71A1F5.webp
 
Det är till och med så att katter inte KAN få i sig allt de behöver från vegetarisk kost, bl.a. A-vitamin och vissa aminosyror (om jag minns rätt). Hundar både har ett lägre proteinbehov än katter, och är allätare. Dvs de KAN må bra på vegetarisk kost, vilket inte funkar för katter som ÄR köttätare.
Kan du be din pappa läsa på lite så han har nödvändig kunskap innan han mixtrar med katternas mat?
Jag hade för mig att hundar kunde leva på en vegetarisk kost, men var inte säker. Så tack för bekräftelsen! Men oavsett skulle jag nog inte vilja sätta en hund på vegetarisk kost bara för att jag kan... det känns bara fel för mig. Men så är jag sån att jag bryr mig inte ett dugg om vad andra djur eller människor äter, så länge de mår bra och inte tvingar i mig deras mat.

Nämnde det för pappa, att katterna nog missar viktiga näringsämnen på en vegetarisk kost. Pappas svar: "men det finns kosttillskott på apoteket". Utan att veta säkert så känner jag att de kosttillskotten är för människor, inte katter.

Men oavsett ska inte katterna bli vegetarianer. De skulle inte må bra av det. Plus att ena katten hade problem med magen, oavsett foder tills de började äta det fodret de har nu. Vilket de har haft i tre-fyra år. Så dels är det nödigt att riskera kisses mage (och behöva åka till veterinären typ varannan vecka... vilket inte direkt blir gratis om man inte har kattförsäkring för att "katterna blir ändå inte sjuka" 🙄 iofs sjukt oklart om en försäkring ens skulle täcka ett problem man själv skapat) men också riskera att båda inte får i sig rätt näringsämnen.
@godisklubba Det är tom så att det finns fall där djurägare dömts för djurplågeri när de satt katter på vegetarisk kost. Efter vad jag hört innan - har inga domar att länka.. Just för att bla taurin är livsviktigt för dem. (Just taurin går iofs att tillsätta själv i pulverform, men det kräver en del kunskap osv osv.)
Den kunskapen har inte min pappa, eller hans tjej. Och gissar jag rätt är de för lata för att läsa på.

Men då har jag ytterligare en grej jag kan säga till dem, tack! :up:



Som sagt, jag har inget emot vegetarisk eller vegansk kost. Människor får gärna äta vegetariskt, så länge de inte tvingar på den typen av kost på andra och speciellt inte djur som inte har något att säga till om.
 
Det ösregnar och åskar. Jag känner av någon anledning inte för att ta ut hundarna. En är åskrädd och ca fyra stycken kommer jag behöva dra med för att det regnar :meh:

Dem får gå ut i rasthagen nu och kanske en promenad senare (om det blir uppehåll eller det regnar lite mindre. Duggregn är okej även om jag inte ser något då
 
Stökiga hormoner, är hyfsat säker på att klimakteriet är på G, menscykeln är nere på 21dgr, humöret sviktar i takt med hormonerna. Bah.
Det är alldeles väntat (alla utredningar kring IVFen visade att det var på G inom ”kort”) men inte superkul ändå.

Tröstäter äggviteomelett med ärtskott och riven parmesan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
72 73 74
Svar
1 477
· Visningar
41 383
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 123
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 264
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp