Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar det närma sig hemgång. Ska direkt till stallet och efter stallet hem och duscha och äta kvällsmat. Jag har att välja på korv stroganoff med ris eller rotsellerisoppa med krispig bacon. Svåra beslut i livet :p
 
Lite halvskruttigt väder här på fm, så jag tog med vovvarna för att handla mat till dom + att ta en promenad "i stan" för att träna på att gå som folk :angel:
Dom är fortfarande trötta efter den övningen :up:

Nu håller molnen på att blåsa bort och solen vill titta fram, inte badväder men röja-gäststuga-väder är det, efter kaffet....
 
Lite halvskruttigt väder här på fm, så jag tog med vovvarna för att handla mat till dom + att ta en promenad "i stan" för att träna på att gå som folk :angel:
Dom är fortfarande trötta efter den övningen :up:

Nu håller molnen på att blåsa bort och solen vill titta fram, inte badväder men röja-gäststuga-väder är det, efter kaffet....
"Tack" för påminnelsen... ;) Jag borde också röja ett gästrum. Som förvisso används som förråd, men som innehåller alldeles för mycket SKRÄP..... :wtf:
 
Hemma igen efter en utflykt som tog lite längre tid än beräknat. Åkte 160 till Gullmarsplan, syster påpekade att det var enklare att ta tvärbanan från Valla torg och sedan röda linjen en hållplats från Liljeholmen - Hornstull. Kom på att jag kunde ta tvärbanan från Gullmars istället. Hoppade på tvärbanan. Åkte nästan till Sickla innan jag insåg att jag åkte åt fel håll. Hoppade av och bytte till rätt håll. Gick ner till fel plattform för att åka till Hornstull och var på väg mot Fruängen/Norsborg men kom på det innan jag klev på iaf. Gick av i fel ände i Hornstull och fick trava hela vägen tillbaka, skannade på bibblan och kom på att jag kunde åka 4:an direkt till Gullmars så bara ett byte.

Fruktansvärt sur (möjligtvis rasistisk tant) som började bråka med en ung kille med nysvenskt utseende eftersom han satte sig snett emot henne. Skällde ut honom för att han inte höll avstånd, han försökte förklara att när bussen är full så är det svårt att sitta på rätt avstånd och man kanske inte ska åka buss just då. Hon blev ännu argare och skällde och gick på. Han hittade en ledig plats bredvid mig med ett säte emellan. Kliver på en äldre dam som står upp och satte handen precis bredvid sura damen, alltså så den nästan nuddade och stod och andades henne i nacken. Sura damen sa inte ett ljud. Hmm, sa jag.

Men killen var jättetrevlig och vi satt och pratade hela vägen till Skanstull där han klev av. Alltid kul att träffa positiva människor!
 
@godisklubba

https://www.expressen.se/nyheter/hans-katter-far-inte-vara-veganer/

Tyvärr har den ändrade djurskyddslagen försämrat skyddet att ge sin katt vegetarisk kost utan konstaterar bara att:

Är det tillåtet att enbart ge sina katter veganfoder?
Katten är en striktare karnivor är hunden. Den är beroende av foder som innehåller viktiga komponenter, till exempel taurin som den inte själv kan producera i kroppen, och som normalt endast finns i animaliskt vävnad. Frågan är dock mer komplex. Taurin kan idag tillverkas syntetiskt och det är inte otänkbart att ett foder med en del vegetabiliska råvaror integreras med övriga livsviktiga syntetiska komponenter som djuret behöver: ett sådant foder skulle kunna marknadsföras som vegan. Vi saknar även tydliga domstolsavgörande som visar på att veganfoder inte kan tillåtas. Vi föredrar därför att inte använda detta begrepp, och har istället formulerat kravet på utfodring på ett annat sätt. Utfodringen ska enligt våra nya regler säkra en god hälsa, förebygga hälsostörningar och resultera i ett hälsosamt hull. Det är tryggare att noga beskriva hur katten ska utfodras för att må bra. Ett olämpligt kattfoder kan omöjligen uppfylla dessa förutsättningar.

Men! Det som kanske biter på din pappa och hans tjej är att du isof måste köpa särskild vegetabilisk kattmat + tillskott vilket är både dyrt och krångligt särskilt som det efter en snabb googling inte finns en svensk återförsäljare så det måste beställas från annat land och är dyrt.

Många vanliga kattmatssorter (ffa torrfoder) innehåller redan en del vegetabilier och skulle som Jordbruksverket konstaterar möjligen kunna klassas som vegetarianska. Men gemensamt är att samtliga även innehåller animaliskt protein och därför de specifika komponenter som taurin som katter är beroende av. Är din pappa och hans tjej beredda på att behöva betala saftigt för importerat kattfoder + få i katterna taurin och andra nödvändiga tillskott som behöver köpas separat?
 
Vandrat i smultronparadis. Det var svårt att komma någon vart.
20200721_165110.webp
 
Sitter och gor mig redo att kora ut skolluncher till barnen. Det ar sommar och varmt (nu har vi haft 30 - 35*C i nagra dagar, men i morgon gar det ner till 25-30*C tills nasta helg.:p) har nu och vi forvantar oss inget regn forran nagon gang i September :cautious: Tur vi har central AC!
 
Jag funderar och muttrar för mig själv över hur logistiken ska se ut kring flytten på söndag. Tackolov att jag inte behöver ta allt på samma gång. Detta kan iofs bli ett utmärkt tillfälle att se på vad som behöver/kan slängas 🤔
Klarar jag mig i nio månader utan något så är det nog hög chans att det kan slängas 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
73 74 75
Svar
1 486
· Visningar
41 808
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 123
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 264
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp