Vad gör vi? Del CXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är typ natta här
Mörkt och dystert
Det regnar lite då.
Och nya grannen i uppgången bredvid spelar dunkande rock i takt med mitt huvud
 
Ångest. Ska börja på gym igen men det tar emot så väldigt. Jag måste ta hand om mig bättre men nu vill jag bara dra täcket över huvudet och skita i allt. Redan provträningen krävde mycket övertalning och nu har jag skrivit på ett kontrakt. Gym är verkligen inte min värld. I Sverige gick jag på Friskis & Svettis och det gillade jag. Här finns det inte sånt alls. Bara Zumba och det är jag för stel och omusikalisk för. För några år sen hade jag också skrivit på ett gymkontrakt och jag lyckades väl gå dit ca 10 ggr innan jag gav upp. Hur hittar man modet att åka dit igen? Jag vet att ingen tittar på just mig. Jag är mer orolig över att inte kunna göra övningarna rätt. Redan på provträningen verkade ledaren orolig över min ork och hon minskade redan då på vikterna och sa åt mig att dricka vatten. Jag såg väl svimfärdig ut.

Maskinerna i cirkelträningen loggar träningen och även det känns jobbigt. Att allt jag gör (alla fel...) ska sparas och kunna kontrolleras. Ja. Självklart är det rätt bra att kunna få ok på att man gör rätt och att ledarna ska kunna se och hjälpa mig. Men jag skäms över att jag är så usel på allt. Inte ens kunna göra styrketräning rätt.

Jag håller med de andra som har svarat: Slå inte ner så på dig själv!

Jag har känt precis likadant men ett gym är inget farligt ställe eller ett ställe bara till för hardcore träningsnördar. Det är en plats med hjälpmedel för att man ska kunna träna, utifrån sina egna förutsättningar. Men självklart kan man behöva hjälp i början.

Youtube är ett jättebra tips för att lära sig olika övningar och tekniker. Börja med det istället för att riskera att gå in för tungt och jobbigt; börja med några få övningar och lite lättare vikter med fokus på teknik och att hänga med mentalt. Jag var jättebesviken i början för att jag mest fick göra övningar med kroppen eller enbart stången utan vikter, när jag började med PT. Det kändes löjligt simpelt. Men det handlade helt enkelt bara om att jag med noll erfarenhet av styrketräning behövde börja med att bygga upp en grund. Styrkan och orken bygger man upp med tiden.

Och: Bry dig inte om alla andra, de har fullt upp med sitt. Planera i förväg vad du vill göra när du kommer dit. Att ha en plan/rutin och inte behöva stå där bland alla maskiner/vikter och tänka och vela, tycker i alla fall jag underlättar. Finns det inte sparat digitalt så skriv ner vilka inställningar du har på de maskiner du använder och vilka vikter du använt, så att du kommer ihåg och inte behöver börja om varje gång. Var inte rädd för att fråga någon ur personalen om du behöver hjälp! Alla är vi nybörjare någon gång, det är liksom inte alls konstigare än så.
 
Ligger i soffan och funderar på vad jag ska göra idag. Det finns ingenting som jag direkt måste göra, förutom att plantera om ett gäng blommor i rabatten och hälla ut snigelpellets. Det får dock vänta tills vädret stabiliserats lite, just nu ösregnar det var femte minut och är strålande sol var femte minut. Tror jag satsar på att springa en runda, tvätta golven, plantera om ett par krukväxter och så får det vara bra så för idag.
 
Precis när jag skulle cykla hem från stallet började det regna. Ändå hyfsad timing!
Nu ska jag snart åka och handla. Regn ute och jag kan inte bestämma mig för om det är mysigt eller störigt. Men ser ut som det ska bli skitväder senare i eftermiddag/kväll med mycket regn, då kommer hästarna få komma in tidigare eftersom de är fryslortar, så då är det störigt med regn :cautious:
 
Sluta slå på sig själv!

Du tränar för din egen skull - inte för att andra ska kunna kommentera. Det finns inga rätt eller fel.
Allt du gör är för din egen hälsa.
Tack!

Jag kom iväg och gick med darrande ben uppför trappan till gymmet. Mitt personliga kort dröjer lite så jag har inte tillgång till allt på gymmet än. Men det som jag har tillgång till räcker mer än väl för mig.
 
Jag är en segpotta ibland men så fort jag kommer i en rutin att gå dit så känns det mkt bättre. Det gör väl inget om du skulle göra fel, det finns säkert ngn som kan visa dig rätt isåfall :) Man behöver inte lyfta tunga vikter bara för att man går på gym. Går lika bra att gå på löpband, crosstrainer, köra på roddmaskin eller vad man nu vill.
Ledaren ville säkert ditt bästa och kanske du kan få mer hjälp av denne? Förstår på ditt inlägg att du har dålig självkänsla men försök att lägga det åt sidan, du är inte usel, snarare tvärtom, jättebra att gå dit och träna.
Jag klarade alla övningar utom en. Där sa maskinen ifrån att jag hade fel position. Jag försökte ändra men lyckades inte så jag får leta upp en tränare nästa gång då jag får hjälp.
 
Jag håller helt med @tanten. Slå inte på dig själv. Jag kan förstå att det är jobbigt att lära sig de nya övningarna. Börja med ett par få övningar tills de sitter. Du behöver inte börja med fem, sex, sju, åtta övningar. Det finns övningar som i stort sett involverar hela kroppen. Själv var jag på gymmet igår och gjorde endast en enda övning under mitt 35 minuter långa pass.
Maskinerna på gymmet är från Milon och de känns användarvänliga. På förra gymmet ställde man in alla vikter själv och jag hann ju aldrig få till allt innan tiden var ute när jag körde cirkelträning. Hopplöst.
 
Jag håller med de andra som har svarat: Slå inte ner så på dig själv!

Jag har känt precis likadant men ett gym är inget farligt ställe eller ett ställe bara till för hardcore träningsnördar. Det är en plats med hjälpmedel för att man ska kunna träna, utifrån sina egna förutsättningar. Men självklart kan man behöva hjälp i början.

Youtube är ett jättebra tips för att lära sig olika övningar och tekniker. Börja med det istället för att riskera att gå in för tungt och jobbigt; börja med några få övningar och lite lättare vikter med fokus på teknik och att hänga med mentalt. Jag var jättebesviken i början för att jag mest fick göra övningar med kroppen eller enbart stången utan vikter, när jag började med PT. Det kändes löjligt simpelt. Men det handlade helt enkelt bara om att jag med noll erfarenhet av styrketräning behövde börja med att bygga upp en grund. Styrkan och orken bygger man upp med tiden.

Och: Bry dig inte om alla andra, de har fullt upp med sitt. Planera i förväg vad du vill göra när du kommer dit. Att ha en plan/rutin och inte behöva stå där bland alla maskiner/vikter och tänka och vela, tycker i alla fall jag underlättar. Finns det inte sparat digitalt så skriv ner vilka inställningar du har på de maskiner du använder och vilka vikter du använt, så att du kommer ihåg och inte behöver börja om varje gång. Var inte rädd för att fråga någon ur personalen om du behöver hjälp! Alla är vi nybörjare någon gång, det är liksom inte alls konstigare än så.
Tack!
Jag ska satsa på Youtube videor. Det finns ju en del att titta på. Och be om hjälp😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthår på sängkläderna..." Matte funderar på att köra favorit i repris vad gäller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
83 113
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 732
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 159
Senast: Jahaja
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
810
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp