Vad gör vi? Del CLXXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vittjade brevlådan och hittade ett anonymt brev. Någon har tagit tid att skriva ut en beskrivning till att ”sticka din egen offerkofta” för den med ”obeskrivligt stort ego och självömkan”, lägga den i ett kuvert, skriva en adresslapp på datorn (gissningsvis för att handstilen inte ska kännas igen) och sedan posta det anonymt till mig.

Efter att ha haft ett vidrigt år med så många förluster och så mycket skit, så blev det verkligen droppen att få det där kastat i ansiktet…

Buke är ett av de få ställen jag ventilerar på, semianonymt typ. Vilket oönskat leder tankarna till att det är någon som läser på forumet som tyckte att det var ett perfekt läge att trycka till mig lite extra. Antingen en bukefalist eller bara någon som hittat mig här och anonymt läser det jag skriver… oavsett vilket så; tack så mycket. Verkligen, tack.

Vansinnigt ledsen och så sjukt obehagligt hela grejen.

Fy så nedrigt, sjukt och obehagligt. Spara, datera och polisanmäl om det upprepar sig.
 
Alltså de flesta företag jag känner till får kunder och besökare av olika sorter och då lämpar det sig kanske inte att man sitter full på jobbet. Eller är drogad.
Jag besökte en EU-institution i Bryssel. Där såldes öl och vin i personalmatsalen. De räknade helt enkelt med att personalen själva skulle kunna hantera det där. För det är inte så att om man dricker ett glas glögg med alkohol i eller tar ett glas vin till lunchen att man blir full. Jag kan bli lite matt av Sveriges ofta lite ansträngda syn på alkohol.
 
Jag besökte en EU-institution i Bryssel. Där såldes öl och vin i personalmatsalen. De räknade helt enkelt med att personalen själva skulle kunna hantera det där. För det är inte så att om man dricker ett glas glögg med alkohol i eller tar ett glas vin till lunchen att man blir full. Jag kan bli lite matt av Sveriges ofta lite ansträngda syn på alkohol.
Jag kan tycka att det finns en finess med tydliga och strikta regler kring alkohol på arbetsplatser och vid representation av ganska många anledningar, även om det hos oss kommit med brittiska och sedermera amerikanska ägare. (Det var alltså mindre strikt och tydligt med svenska ägare.)

Lite clash blir det när man kommer till franska kunder och de ska bjuda på flertimmarslunch dit man kör ganska långt, de dricker aperitif och vin och sedan kör de tillbaka. Det har dock mjuknat med åren, färre kör lunchvinrejset och helt alkoholfritt är minst lika naturligt hos båda sidor.
 
Jag besökte en EU-institution i Bryssel. Där såldes öl och vin i personalmatsalen. De räknade helt enkelt med att personalen själva skulle kunna hantera det där. För det är inte så att om man dricker ett glas glögg med alkohol i eller tar ett glas vin till lunchen att man blir full. Jag kan bli lite matt av Sveriges ofta lite ansträngda syn på alkohol.

Problemet är nog att många inte kan hantera det här med att man tar ett litet glas som man sippar på till lunchen, utan tar två glas och ett till som man sippar på även efter lunchen. Jag har ätit lunch i personalmatsalar i Belgien och Frankrike där det har serverats vin på tappkran. Förvisso typiskt lunchvin med lägre alkoholhalt. I nationellt blandade sällskap så har det, tycker jag, blivit väldigt tydligt att det finns en stor variation när det kommer till dryckeskulturer och att fri tillgång kanske inte alltid gör sig så bra. Resultatet blir någon som blir extremt pratsam och stridbar och någon annan som somnar på mötesstolen kl. 13.32.
 
Senast ändrad:
Jag undrar om jag skulle reagera som du om någon sa att de drack annan sorts alkohol under arbetstid.
På något sätt känns kanske glögg annorlunda. Kanske för att man dricker det uppvärmt (lite alkohol försvinner väl då?) och i små mängder? 🤔

Jag anser att jag jobbar om det är affärsmiddag, om jag inte kör tar jag något glas vin (om jag känner för det, jag kan lika gärna låta bli om jag inte är på humör). Däremot anser jag ju som sagt att jag jobbar, dvs jag blir inte stupfull. Det vore i mina ögon oprofessionellt.
 
Angående diskussionen kring alkohol på arbetstid så tycker jag att, nej, det hör inte dit. På jobbrelaterade fester utanför arbetstid - inga problem. Då tar jag gärna ett par glas vin också, om jag inte kör. Men under arbetstid känns det bra märkligt, i mina ögon. Men så arbetar jag också inom kommun, så det skulle aldrig förekomma såklart!
 
För många år sen var det en chef som söp på jobbet på min arbetsplats. Hen gömde alkohol i skrivbordslådor och trodde att ingen märkte.
När det uppdagades blev det strikt förbud mot alkohol i hela huset. Vi får alltså inte ta in alkohol alls innanför dörrarna.
Jag tycker det är bra.
 
Alltså de flesta företag jag känner till får kunder och besökare av olika sorter och då lämpar det sig kanske inte att man sitter full på jobbet. Eller är drogad.
Vi får inte in kunder på jobbet hos vårt företag (handlar internationellt med kunder i andra länder). Men oavsett så tror jag inte heller att någon blev full(!) av lite glögg.
Men det var hos oss dock, kan inte uttala mig om andra företag.
 
Jag anser att jag jobbar om det är affärsmiddag, om jag inte kör tar jag något glas vin (om jag känner för det, jag kan lika gärna låta bli om jag inte är på humör). Däremot anser jag ju som sagt att jag jobbar, dvs jag blir inte stupfull. Det vore i mina ögon oprofessionellt.
Jag håller med till 100%. Personligen gillar jag inte ens alkohol på högre % än så, gillar inte att bli full och är inte bekväm med stupfulla personer.

Men jag kände mig bekväm just igår under glöggminglet, så jag tror inte att det var så illa :D
 
Efter allt prat om presentpapper i SS-tråden var jag, som den kattägda människan jag är, givetvis tvungen att ta mig till Lagerhaus idag. När jag kom dit såg jag att det var 75% rabatt på pappret med katterna på, så istället för att komma hem med en rulle kom jag hem med fyra rullar :D Men jag har ju faktiskt inte betalat mer än vad en rulle skulle kostat, så visst borde det vara okej? :angel:

Nu är bara problemet att det är så fint, så jag kan liksom inte med att använda det :love: :love:

Visa bifogad fil 134821
Köp en stor ram och rama in en bit. Jag har en tavla som är gjord av en bit gardintyg.
 
Missade just bussen och får vänta tills nästa buss om 20 minuter. Jag kunde iofs ta en buss om fyra minuter men där måste jag byta till tunnelbana och åka en hållplats istället för att åka direkt. Orka det ;)
 
Gårdagskvällen tillbringades med avkomma med sambo och en degbunke. Vi gjorde lussebullar. Dvs två av oss. Den tredje hade lämpligt nog ett Teamsmöte när bullarna skulle formas. :laugh: Så två av oss snurrade 60 bullar medan den tredje satt några meter bort med ett möte.

När de kom fick jag en snygg blus som var inköpt på rea men köparen hade tittat på den och konstaterat att den skulle passa ännu bättre på mig. Superrea - 10 spänn. Och ja, den var jättesnygg :love:

Hunden var överlycklig över att två favoritpersoner var på besök och somnade som en stock och sov hela natten. Jag med.

Snart ska jag brottas på stan för att jag har läkemedel på apoteket som måste tas ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
54 55 56
Svar
1 101
· Visningar
30 896
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 439
Senast: Halcyon
·
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp