Vad gör vi? Del CLXXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tragiskt och gissningsvis en smått traumatisk upplevelse för många, framförallt för barnen och förhoppningsvis går det bra för alla i slutänden.

Samtidigt kan jag faktiskt inte låta bli att undra varför folk öht gett sig ut på vägarna (många helt utan varma kläder, filtar, vatten, nån typ av mat/frukt etc) när det varnats för vädret som var på ingång, folk uppmanades att inte ge sig ut efter vägarna pga det skulle bli svårt med framkomlighet och i nån av kvällstidningarnas chatt sitter folk och är förbannade för att de sitter fast i bilköerna..

Är ju inte plättlätt för plogbilar att hinna hålla nån väg öppen i fullt snödrev under "bästa förhållanden", dvs så gott som trafiktom väg och i princip ogörbart när det står evighetslånga köer med bilister efter väkningggarna 🤷‍♀️
Hade dom satt in en kolonn körning i ett tidigare skede så hade det inte blivit fullt kaos.
Men nu ser jag i dom lokala grupperna att det börjar lossna med hjälp av bandvagnar, dock är det allt utom körbart väder ute och nej det kom inte som en överraskning, vi fick ca 35cm under em igår o sen har det bara fortsatt, ändå sitter det idioter i en del lokala grupper o frågar om det går bra att ge sig ut nu.......................man ser inte handen framför sig i znöröken
 
Var på väg att gilla tunnbrödsskiva med smör men sedan kom tyvärr brun getost så då kan jag inte gilla längre. :cry: :p

Tunnbröd är underbart! Hårt eller mjukt?

Hart! Da jag maste baka sjalv ar det lattare att baka hart (och godare!) och till jul bakar jag alltid hart tunnbrod som vi kan ha till dopp i grytan. Mycket gott med lite fennel i degen trots att det inte star i receptet. :)

Det blev en skiva till middag ocksa, tillsammans med sill och potatis, tomat marmelad och artichoke med parmesan dip ... Precis lagom "middag" en ledig dag mitt i veckan!:p
 
Just varit ute med hundarna, finns inte en chans att jag ska komma av gården, har en plogvall som är högre än soptunnan, snövall på typ 1m på gräsmattan och en vall till vid gästhuset som är över metern hög och 5m lång.
Dörren jag skottade fram är nu igensnöad och kan inte öppnas. Va fan!!!
Går o lägger mig o hoppas på ett bättre scenario när jag kliver upp nästa gång.
 
Här snöar det inte mer (har inte tittat ut men jag förutsätter), däremot har plogbilen kört inatt.
Jag måste laga bilen på verkstan idag men det kan ev vänta lite (bromsskiva) men att hämta hö kan inte vänta… i värsta fall får jag packa balar i bilen om inte släpet går att köra.
 
Funderar på om Lyko vill säga något till mig. Får upp reklam om sexleksaker därifrån hela tiden 😆:rofl:

Screenshot_20240104_062928_Instagram.jpg
 
Just varit ute med hundarna, finns inte en chans att jag ska komma av gården, har en plogvall som är högre än soptunnan, snövall på typ 1m på gräsmattan och en vall till vid gästhuset som är över metern hög och 5m lång.
Dörren jag skottade fram är nu igensnöad och kan inte öppnas. Va fan!!!
Går o lägger mig o hoppas på ett bättre scenario när jag kliver upp nästa gång.
oj jösses så besvärligt!
 
Velar om jag ska åka och lägga på min gamle ponny ett täcke. Han har tjock päls och fri tillgång på grovfoder, men som vädret är nu kanske det inte räcker. Han är ändå 29 år..
Min fjordhäst med rejäl päls ägde aldrig ett endaste vintertäcke till sin 37 årsdag, så för kylan behövde han aldrig någe men la ofta på ofodrat regntäcke även vid snöfall :). Din går på lösdrift? Vilken ålder han kommit upp i ändå, fint med gamla hästar :heart
 
Tänker att jag borde ut och skotta snö rätt snart. Runt bilen, t.ex.. Och vid soptunnor och brevlåda. Jag har egentligen inga måsten förrän imorgon när jag ska till tandläkaren, men jag hade planer på att hälsa på föräldrarna idag. Det har inte kommit en endaste plogbil sedan snön började. I och för sig är vi väl inte prio ett precis på vår lilla grusväg. Men ofta kommer de ju när det har snöat löjligt lite...
 
Jag kan inte riktigt bedöma hur mycket snö vi har fått i och med att det har blåst och lagt sig i drivor. På vissa ställen sjunker man ner halvvägs till knäna och på vissa ställen är det närmast barmark. Men det har snöat mer än jag trodde i natt.
 
Min fjordhäst med rejäl päls ägde aldrig ett endaste vintertäcke till sin 37 årsdag, så för kylan behövde han aldrig någe men la ofta på ofodrat regntäcke även vid snöfall :). Din går på lösdrift? Vilken ålder han kommit upp i ändå, fint med gamla hästar :heart
Ja, det är ett ofodrat regntäcke jag tänker lägga på. Är nederbörden jag är orolig för, resten tror jag han klarar fint. Han brukar gilla när det är kallt.

Ja, han går på lösdrift. Fri tillgång på både halm och ensilage = himmelrike för en glupsk fjordkorsning.
 
Ja, det är ett ofodrat regntäcke jag tänker lägga på. Är nederbörden jag är orolig för, resten tror jag han klarar fint. Han brukar gilla när det är kallt.

Ja, han går på lösdrift. Fri tillgång på både halm och ensilage = himmelrike för en glupsk fjordkorsning.
Gör det som känns bäst :heart . Låter som han mår som en prins 🤗
 
IMG20240104073125.jpg

Jag kan faktiskt inte komma ihåg sist vi hade såhär kallt ute! Dessutom går vi in på dag 3. +15,5 i huset och hela +7 i sovrummet 😅 jobbar i värmefilt och mössa och har tänt några stackars värmeljus, vet dock inte hur mycket det hjälper? 😅 Just det ja, jag ska göra ett ärende om en timme, tror ni bilen startar? 🤭
 
Visa bifogad fil 136077
Jag kan faktiskt inte komma ihåg sist vi hade såhär kallt ute! Dessutom går vi in på dag 3. +15,5 i huset och hela +7 i sovrummet 😅 jobbar i värmefilt och mössa och har tänt några stackars värmeljus, vet dock inte hur mycket det hjälper? 😅 Just det ja, jag ska göra ett ärende om en timme, tror ni bilen startar? 🤭
Usch, så vidrigt. Kan inte ens föreställa mig hur kallt jag hade haft det inomhus med den utomhustemperaturen... :nailbiting:
 
Visa bifogad fil 136077
Jag kan faktiskt inte komma ihåg sist vi hade såhär kallt ute! Dessutom går vi in på dag 3. +15,5 i huset och hela +7 i sovrummet 😅 jobbar i värmefilt och mössa och har tänt några stackars värmeljus, vet dock inte hur mycket det hjälper? 😅 Just det ja, jag ska göra ett ärende om en timme, tror ni bilen startar? 🤭
Kanske korkad fråga då från en som aldrig bott i villa utan bara i lägenheter där hyresvärd/brf bestämmer över värmen: Bor du i ett gammalt hus med dålig isolering eller blir det så kallt inomhus "bara" av att du inte värmer upp mer? Gissar att det kostar en hel del att värma upp hus...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
55 56 57
Svar
1 135
· Visningar
31 804
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 717
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 908
Senast: grodan21
·
  • Låst
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
100 101 102
Svar
2 025
· Visningar
66 182
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp