Vad gör vi? Del CLXXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade en bra förmiddag, fram tills jag pratade med morsan i telefon och blev både stressad och på dåligt humör :( Jag har lovat att hjälpa henne med en grej, hon ville veta när osv och det är ju fullt rimligt. Grejen är bara den att jag känner att inga svar duger, och att hon dessutom glömmer mina svar. Så om jag säger "imorgon eftermiddag" så är det fel svar, för att jag inte säger en exakt tid. Om det sedan av någon anledning inte blir på den exakta tiden så är det såklart fel också, eller så ringer hon igen imorgon för att fråga vilken tid, för då har hon glömt. Och jag blir tokstressad bara av att veta att det inte kommer bli bra vad jag än svarar, så jag blir sur bara av att hon frågar, och då blir hon sur och så blir allt dumt :( Och nej, för det här som jag ska hjälpa henne med nu så behöver hon inte ha någon exakt tid, för det är inte att vi ska göra något tillsammans utan jag ska ordna en grej till henne och hon behöver inte vara med då.
Önskar att jag kunde hantera det hela bättre. Men vet inte hur. Så nu ska jag ta en kopp te, äta choklad och försöka tänka på annat...
 
Nu är det vinter och ski.. flåt, bilen den slinter.

På vår korta promenad fann vi två dikeskörda bilar. En var hemtjänstens.
Den andra stod en liten bit från mitt hus. Gick fram och där satt en äldre chockad dam. Hon var på väg till stan för att handla och plötsligt snurrade bilen och hon fann sig i diket åt motsatt håll.

Hon hade kört i hjulspåren, för säkerhets skull. Det är bara det att hjulspåren är ren is, till skillnad mot den packade snön . Hon åkte på skridskois.
Tack och lov kom söner till hjälp och lovade dra upp bilen med traktorn senare idag.
 
Hemma efter en enorm hotellfrukost och sen tipspromenad med mor och far.
Nu är jag trött igen, är trött hela tiden numera. Ska nog lägga mig och vila en stund, sen ta tag i att planera lite syprojekt för året. Tänkte göra en lista (inspirerad av @Ceta och @Trott ) och när alla projekt är avbockade får jag köpa nytt tyg. Får väl se hur det går :D
 
Hemma igen från stugan. Midnatt gick bra, vaknade av smällar från grannarna, men med lite mutor var hundarna nöjda och 15 minuter senare var det tyst och vi kunde somna om :)

Idag blir det viloläge igen, har känt mig småkrasslig de senaste dagarna och har dressyrkurs på ridskolan imorgon och övermorgon så spara energin till det :bump:
 
Jag har målat naglarna och dricker julmust. Jag känner mig ordentligt bakfull idag. Jag drack en mini-Moët (vad kan det vara, två små glas?) vid kl 16,30-17 nånting igår, bara alkoholfritt utöver det, så jag tror att det snarare beror på att jag var uppe "halva natten" (var ruggigt trött de sista timmarna, slocknade flera gånger framför filmen från typ kl 22..). Kroppen säger nej tack :cautious::sleep: .
 
Jag har målat naglarna och dricker julmust. Jag känner mig ordentligt bakfull idag. Jag drack en mini-Moët (vad kan det vara, två små glas?) vid kl 16,30-17 nånting igår, bara alkoholfritt utöver det, så jag tror att det snarare beror på att jag var uppe "halva natten" (var ruggigt trött de sista timmarna, slocknade flera gånger framför filmen från typ kl 22..). Kroppen säger nej tack :cautious::sleep: .
Samma här. Också seg fast jag inte heller drack mer än 2 dl bubbelvin och en halv cider. Men jag är inte van vid att stå ute i stallet vid 12 på natten. Sedan tar det ju lite tid att somna när man kommer in, så det känns som om man är lite i olag idag... :D
 
Nu är det vinter och ski.. flåt, bilen den slinter.

På vår korta promenad fann vi två dikeskörda bilar. En var hemtjänstens.
Den andra stod en liten bit från mitt hus. Gick fram och där satt en äldre chockad dam. Hon var på väg till stan för att handla och plötsligt snurrade bilen och hon fann sig i diket åt motsatt håll.

Hon hade kört i hjulspåren, för säkerhets skull. Det är bara det att hjulspåren är ren is, till skillnad mot den packade snön . Hon åkte på skridskois.
Tack och lov kom söner till hjälp och lovade dra upp bilen med traktorn senare idag.
Det känns som att vi behöver lära folk mycket mer hur halka fungerar. Folk är så oerhört dåliga på att köra när det är halt.

Som senast igår, en bil sitter fast på parkeringen. Vad gör människan? Sitter och gasar för glatta livet så att hen gräver ner sig mer och mer, och tillverkar mer och mer is under hjulen.

Så här kommer lite tips, för uppenbarligen är det många som inte har fått lära sig detta när de tog körkort. (Så inte specifikt till dig nu).

Är det mycket snö eller halt och jag ska framåt så börjar jag med att lägga i backen, backar tills det blir lite motstånd, vilket det blir rätt fort, och så är man snabb med att lägga i växel och poff så får man lite hjälp av att däcken var uppe på en liten snökulle och man kommer fram utan problem. Eller om man har manuell så kan man gunga lite fram och tillbaka med hjälp av kopplingen. Att bara gasa är sällan lösningen.

Och ja, som i ditt fall, vid risk för is så ger snö tusen gånger bättre grepp.
Och om man glider, ställ dig för tusan inte på bromsen. Släpp bromsen, glid med lite, se om du kan svänga lite för att få liiiite mer fäste och kunna bromsa saakta. Att bara stå på bromsen tar bara bort alla form av kontroll.

Jag har säkert missat massor. Men det här är saker som jag ser folk göra misstag med ofta. Jag har själv gjort dessa misstag ett antal gånger också.
 
Det känns som att vi behöver lära folk mycket mer hur halka fungerar. Folk är så oerhört dåliga på att köra när det är halt.

Som senast igår, en bil sitter fast på parkeringen. Vad gör människan? Sitter och gasar för glatta livet så att hen gräver ner sig mer och mer, och tillverkar mer och mer is under hjulen.

Så här kommer lite tips, för uppenbarligen är det många som inte har fått lära sig detta när de tog körkort. (Så inte specifikt till dig nu).

Är det mycket snö eller halt och jag ska framåt så börjar jag med att lägga i backen, backar tills det blir lite motstånd, vilket det blir rätt fort, och så är man snabb med att lägga i växel och poff så får man lite hjälp av att däcken var uppe på en liten snökulle och man kommer fram utan problem. Eller om man har manuell så kan man gunga lite fram och tillbaka med hjälp av kopplingen. Att bara gasa är sällan lösningen.

Och ja, som i ditt fall, vid risk för is så ger snö tusen gånger bättre grepp.
Och om man glider, ställ dig för tusan inte på bromsen. Släpp bromsen, glid med lite, se om du kan svänga lite för att få liiiite mer fäste och kunna bromsa saakta. Att bara stå på bromsen tar bara bort alla form av kontroll.

Jag har säkert missat massor. Men det här är saker som jag ser folk göra misstag med ofta. Jag har själv gjort dessa misstag ett antal gånger också.
Nä, man kan stå på bromsen och bilens moderna fiffiga system behåller kontrollsystemet genom att inte låsa bromsarna. Sen finns det många tekniker för olika situationer, men att man inte ska ta ned farten genom att bromsa kan bli fel.

Har inte alla kört på halkbana under sin förarutbildning?
 
Nä, man kan stå på bromsen och bilens moderna fiffiga system behåller kontrollsystemet genom att inte låsa bromsarna. Sen finns det många tekniker för olika situationer, men att man inte ska ta ned farten genom att bromsa kan bli fel.

Har inte alla kört på halkbana under sin förarutbildning?
Hade det stämt så hade man inte sett video efter video där folk med låsta hjul glider 20-30 meter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
56 57 58
Svar
1 145
· Visningar
32 105
Senast: rickie
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 724
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 931
Senast: grodan21
·
  • Låst
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
100 101 102
Svar
2 025
· Visningar
66 189
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp