Vad gör vi? Del CLXXXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Yngsta grannjäntan hade näsan nästan konstant i mobilen... men hon hade också häst, tränade fotboll samt är definitivt en friluftsmänniska (hon har gjort lumpen också och hade jätteroligt). Jag tror på en balans som i allt annat, lära sig datorer och "skärmar" är bra men även att vara ute utan skärm och skita ner sig lite.

Jag håller med dig, tror också på en balans mellan dessa. Jag är inte orolig. Ser jag tex på min son född 2004 så spelar han otroligt mycket dator, men han tog precis studenten samt sommarjobbar 2 skift på industrin fram till september. Han skulle älska att få spela dygnet runt men inser också att livet innehåller måsten.
 
Har en existentiell kris/livskris och vill typ leva skärmfritt, vara utomhus 12 h per dag och bara äta rena råvaror. Får panik över att mina barn ska växa upp framför en skärm med ultraprocessad mat och må dåligt. Aaaahhh.. kan man fly ut i skogen? Köra en In to the wild? Kanske inte gick jättebra för honom visserligen men.. In to the wild light?
Jag fattar verkligen det! :heart Det känns som en sund reaktion. Och tror verkligen på att bejaka den känslan genom handling samtidigt som en väljer också det fina i samhället. Om en kör into the wild är det nog lätt att om inte annat när vintern kommer, ångra sig och gå helt tillbaka. Att däremot faktiskt välja det en tror är viktigast för sin egen (och familjens) livskvalitet oavsett om det är helt tillsatsfri mat/hygien, uteförskola, aldrig mer vara fast anställd eller vad det nu må vara, det tror jag kan ge förändring både i livskrisens nivå och vardagen på ett mer bestående sätt. Även om det ”bara” är att bli mer på det klara med var de egna idealen/visionen skiljer sig från nuet. Att odla en liten inre vildmark med ett fritt skapat drömliv. Och i verkligheten behöver det inte vara all in heller på någon parameter, utan om en själv finner att det stämmer bättre med inre kompassen att undvika den speciella tillsatsen eller gå i tyst retreat 8 timmar någon särskild gång eller äta tillsatsfritt o vara ute 12 timmar en dag/vecka så tror jag även det är viktigt.

Min egen erfarenhet är att ju mer jag accepterar och tar hand om mina panik-impulser, försöker förstå vad de kommer ifrån och vad i dem som jag faktiskt vill agera på, desto mer tillfreds med mitt liv blir jag.

Med det sagt finns ju folk som lever med spädbarn utan rinnande vatten och med enbart vedvärme i en jurta året runt, så är det vad du verkligen tror är rätt är det också okej även om det kommer med sina helt egna utmaningar.




Och apropå att bo enkelt så gjorde jag det tills jag blev sjuk, men bära ved och hämta vatten kräver sin kropp och är inte för mig i nuläget även om jag älskade det när kroppen orkade.
 
Prova på först innan du ställer om livet är mitt tips. ;) Gärna vintertid och gå ut på utedass när man är frusen efter att hämtat vatten. ;)
Jag skulle nog bli tillfångatagen av ett par vänner och någon ur familjen om jag föreslog det :) Med tanke på mina funktionsnedsättningar och sjukdomar så gör sig sådan ensamt liv inte så bra, det vore ett större hinder än att frysa om arslet för att man måste på toa mitt i vintern. :)

Men livet som sådant skulle tilltala min själ och jag skulle utan problem fixa det.
 
Jag har inte 112-appen och tänker att de har bättre saker för sig att leta efter mig, jag var ju knappast döende eller så. Det var ett elljusspår jag påbörjade att gå och träffade på flera, men det var innan jag gick vilse i min ensamhet, men det logiska vore nog ändå att bara fortsätta att gå för ut kommer man väl och kan träffa någon, se ett hus eller komma till en väg- om än det tar en massa extra tid :D
Nej men om du faktiskt var vilse och hade behövt sova utomhus osv. Appen är bra de då de kan se var du är.
 
Jag har en förälder som hade utedass som liten och den föräldern är i 60 års åldern
Ja det är inte länge sedan och det finns kvar människor som lever så, men jag tror att många som drömmer om ett sånt liv sällan har provat några längre stunder. ;) Jag skulle överleva, vårt boende skulle lätt gå att ställa om till att leva utan vatten och el men det är inget jag drömmer om, jag gillar varma duschar och toalett inomhus. ;)
 
Ja det är inte länge sedan och det finns kvar människor som lever så, men jag tror att många som drömmer om ett sånt liv sällan har provat några längre stunder. ;) Jag skulle överleva, vårt boende skulle lätt gå att ställa om till att leva utan vatten och el men det är inget jag drömmer om, jag gillar varma duschar och toalett inomhus. ;)
Det livet är verkligen inte för alla!
 
Nej men om du faktiskt var vilse och hade behövt sova utomhus osv. Appen är bra de då de kan se var du är.
Jag var vilse och lyckades av en slump komma rätt hux flux som tur var. Vilket onekligen var en lättnad :D Hade det däremot varit så att jag fått sova ute hade jag vilat lite och så hade vi fortsatt gå helt enkelt. Jag förstår poängen med appen och den är bra, speciellt för om man är äldre eller sjuk eller på väldigt svårtillgängliga ställen osv, men jag hade väntat med att använda den och försökt lösa det själv.
 
Men för att återgå till vad jag gör, jag har lagt in saltgurka, maken röker abborre och vi fikar på resterna från sonens 18års firande igår. Han fick sina efterlängtade peltor hörselkåpor med mic och Bluetooth så han var mycket nöjd! :)
 
Vaken och pigg i dag, ska äta frukost. Funderar på att möblera om. Har en kista som jag inte är nöjd med placeringen, men den får liksom inte riktigt plats i lägenheten på något vis. Funderar och funderar. Har pussel och spel i den, bra förvaring. Tycker det ser trångt ut där den står, och svårt att komma till blommorna i fönstret.
Jag har en kista (mammas brudkista) som soffbord, men din har kanske inte ett platt lock?
 
Jag tänker att om man väger upp med uteliv och aktiviteter så skadar inte lite skärmtid. Mina barn växte upp med mobil och skärmtid, den äldsta längtar efter att köpa hus på landet för att kunna odla själv och gör det hon kan på sin minibalkong tillsvidare, äldsta går gymnasium med jakt och vildvårdsinriktning och bådas favorit semester är fjällvandring och fiske.

Gör man utelivet till något roligt och attraktivt så tror jag mycket är vunnet. Kanske inte göra som kompisens pappa och tvinga familjen att vara kvar i tältet trots översvämningar i tältet och fjällstation bredvid med plats. Det tog 10 år innan hon gav sig ut i fjällvärlden igen. ;)

Ungefär som en av mina professorer då, deras semestrar tillbringades med att kartera fjällkedjan. Inget av barnen blev geolog :rofl:
 
Året om :confused:
Efter stormen Gudrun var jag utan el i nio dygn
Det var fruktansvärt vill verkligen aldrig någonsin vara med om det igen
Jag har vedspis och kan hinka upp vatten men så kallt och mörkt och jobbigt det var
Vi hade 17 dagar utan el. Det var rent förfärligt. Vi hade kamin i förra huset också, så det gick att elda och få lite värme i alla fall. Det kommunala vattnet kom igång efter ett par dagar. Och vi kunde snålelda vedpannan så det gick att få varmvatten. Men fy vad vidrigt resten var.... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 199
Senast: tanten
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
974
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp