Vad gör vi? Del CLXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jösse namn vad det regnar. Hästarna kommer få komma in tidigare idag.

Ren och skär kalabablik i mitt hem. I helgen åker alla ut och nycklar tas tillbaks och jag flyttar hem så jag kan börja andas igen.

Blir soffhäng och filmkväll idag. Behöver inte ens laga mat för hat en matlåda som blev över. Så är den saken kirrad

Så trött, vill bara hem och sova
 
Fick tag i en (märkes-)verkstad som kan fixa vajern på gräsklipparen.

Så jag fällde ihop den och försökte lyfta för att kunna baxa in den i bakluckan. Det kunde jag inte. Den var för tung för mig.
Behöver ett par armar till. Men det går säkert att ordna. Imorgon lunch ska jag till grannen ihop med ett gäng andra för att träffa en reporter om vårt jobb runt planerna på industriområde mitt i byn. (som vi stoppat)
Kanske kan nån av de bygubbarna ta i andra änden på den. På verkstan lär det finnas folk som kan bistå när den ska ur.
 
Kollade just på nätet och Tresiba är restad till sista december. Ringa pronto imorgon.

Edit: Varit och handlat och släpat hem en fruktansvärt tung dramaten som dessutom tippar hela tiden. Nåja nu är det handlat för en vecka eller så. Bara lite småsaker kvar.
 
Kollade just på nätet och Tresiba är restad till sista december. Ringa pronto imorgon.

Edit: Varit och handlat och släpat hem en fruktansvärt tung dramaten som dessutom tippar hela tiden. Nåja nu är det handlat för en vecka eller så. Bara lite småsaker kvar.
Du har säkert redan koll på det här, men du vet att du kan se lagerstatus på fass.se?
Jag fick höra att mitt Lispro var restad för några månader sedan, men då kunde jag iaf hitta ett apotek via Fass som fortfarande hade det på lager så jag kunde hämta ut det därifrån.

Annars kanske du får byta till ett annat basinsulin? Hoppas din sköterska hjälper dig att hitta ett substitut i sådant fall.
 
Kina?

Jag antar att jag ett tag kunde klara mig på humalog om jag kollade var femte minut dygnet runt och drev upp bs extremt högt.
Det finns ju flera andra långverkande insulinsorter som du kan få utskrivet. Toujeo är väl liknande i effekt för de flesta. Sen även bla Lantus och Levemir som är långverkande om än inte lika som Tresiba och Toujeo. Förhoppningsvis funkar någon av dessa och finns att få tag på. Men läskigt är det minst sagt så en mycket god ide att jaga recept på nytt långverkande omedelbart.
 
Det finns ju flera andra långverkande insulinsorter som du kan få utskrivet. Toujeo är väl liknande i effekt för de flesta. Sen även bla Lantus och Levemir som är långverkande om än inte lika som Tresiba och Toujeo. Förhoppningsvis funkar någon av dessa och finns att få tag på. Men läskigt är det minst sagt så en mycket god ide att jaga recept på nytt långverkande omedelbart.
Tillägg: ibland kan tillgången vara olika beroende på om du har förfylld penna eller ampull till pennan också.
 
Det finns ju flera andra långverkande insulinsorter som du kan få utskrivet. Toujeo är väl liknande i effekt för de flesta. Sen även bla Lantus och Levemir som är långverkande om än inte lika som Tresiba och Toujeo. Förhoppningsvis funkar någon av dessa och finns att få tag på. Men läskigt är det minst sagt så en mycket god ide att jaga recept på nytt långverkande omedelbart.

Jag har haft lantus innan men min läkare bytte till tresiba. Så ja, det kan fungera kanske även om det inte är lika långverkande.

Men oroväckande är det att vi är så beroende av import. Kommer ihåg för några år sedan när levaxin var restad flera månader.
 
Jag har haft lantus innan men min läkare bytte till tresiba. Så ja, det kan fungera kanske även om det inte är lika långverkande.

Men oroväckande är det att vi är så beroende av import. Kommer ihåg för några år sedan när levaxin var restad flera månader.
Förutsatt att man tål det så lär Lantus vara hundra gånger bättre än att ligga vaken hela natten och dutta Humalog varje timme i alla fall...
Tresiba är från NovoNordisk så just det kommer ju bara från Danmark men vet ej om de har någon ingrediens från tex Kina förstås. Eller så har NovoNordisk fullt upp med att tillverka Ozempic som säkert är mer lönsamt. Men man får hoppas att de känner ansvar för insulintillgången också! Jag blir orolig bara av att tänka på det.
 
..och ett läkemedel som alla transplanterade tar mot avstötning Mycophenolate.
"Slut hos leverantör och leveranstiden därför okänd" Mina sista paket hittade jag hos ett apotek i en grannstad efter googling. Inte så mycket kvar så snart lär jag börja kolla hos apoteken efter parallellimporter
Men herregud. Finns det något alternativ om det blir omöjligt att få tag på ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 418
Senast: Sasse
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp