Vad gör vi? Del CLXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra idé! Det var ingen av oss som tänkte på det då. Eller så kanske mamma gjorde det men ville behålla så mycket självständighet som möjligt när hon kunde.

Men vi tänkte faktiskt fixat en fullmakt när hon var som sjukast och inte alltid orkade ta sig till apoteket själv, fast då orkade hon inte fixa med fullmakten heller så det blev aldrig av. Fast då bodde min pappa fortfarande i huset bakom (om man stod i pappas kök såg man vad mamma tittade på på TV :laugh:) så jag gick ändå mer eller mindre förbi mammas lägenhet på vägen till apoteket.

Nu mår hon såpass bra att hon till 98% sköter allt sånt själv, så nu behövs det inte. Det är istället jag som har gett henne fullmakt att prata för mig med olika vårdkontakter :)


Jo, men det är väl supernytt? Alltså typ senaste veckan/veckorna, möjligen månad? Detta var 2020/2021, då fanns inte leg i bank id appen :)

Men du kanske har koll. Accepterar tex apoteket att man visar sitt leg i bank id appen? Jag har inte vågat testa själv 😅
Har inte testat det ännu... men ja det är super duper nytt..
 
Bra idé! Det var ingen av oss som tänkte på det då. Eller så kanske mamma gjorde det men ville behålla så mycket självständighet som möjligt när hon kunde.

Men vi tänkte faktiskt fixat en fullmakt när hon var som sjukast och inte alltid orkade ta sig till apoteket själv, fast då orkade hon inte fixa med fullmakten heller så det blev aldrig av. Fast då bodde min pappa fortfarande i huset bakom (om man stod i pappas kök såg man vad mamma tittade på på TV :laugh:) så jag gick ändå mer eller mindre förbi mammas lägenhet på vägen till apoteket.

Nu mår hon såpass bra att hon till 98% sköter allt sånt själv, så nu behövs det inte. Det är istället jag som har gett henne fullmakt att prata för mig med olika vårdkontakter :)


Jo, men det är väl supernytt? Alltså typ senaste veckan/veckorna, möjligen månad? Detta var 2020/2021, då fanns inte leg i bank id appen :)

Men du kanske har koll. Accepterar tex apoteket att man visar sitt leg i bank id appen? Jag har inte vågat testa själv 😅
Jag tycker en fullmakt till apoteket är en bra grej även om det inte behövs nu, men när det väl behövs kan hon ju vara för dålig för att ordna med det som du beskriver det. Det betyder ju inte att hon även i fortsättningen inte kan sköta det själv utan att du kan göra det den gången hon av olika anledningar inte har möjlighet. :)
 
Sitter på jobbet igen inatt och tittar på SVTPlay Sanning i sagorna om Beowulf, laddat med glass och kaffe. Väldigt praktiskt att kunna stoppa när man vill/behöver, jobba lite och sedan titta vidare. :up:

Mycket intressant, verkar som det ligger en hel del i myterna om Beowulf och hans anknytning till Skandinavien och inte England som tidigare trots.
 
Kanske jag med borde även om jag inte känner för att arbeta med det i närtid 🤔

Det kostade några hundra kronor, men jag tycker det är värt det eftersom vi har trots allt utbildning som undersköterskor. Och om vi vill jobba som det igen så är det en skyddad arbetstitel.
Kan ju vara en fördel att ha det även när ni söker andra jobb.
 
Jag stannade uppe igen BARA för att se The Swarm och var helt inne i det för det var så spännande, man hade kunnat spränga en bomb bredvid mig och släppt ett gäng zombisar på mig och jag hade bara viftat bort allt och sagt "INTE NU JU, UPPTAGEN!!!"- och återigen slutar det när det är som mest spännande och så är det en hel vecka till nästa gång!

Jag förstår inte hur den serien kan ha fått kritik ens, själv kryper jag närmare och närmare skärmen ju längre in i avsnittet jag kommer, som för att vara där och hjälpa till och lösa problemen, och just när jag är helt fokuserad på allt så avbryts det och avsnittet är slut, varenda gång, och jag lämnas med gapande mun av förvåning och ett "Meeen!!"! Jag är faktiskt imponerad, det var länge sedan jag kände så här inför en serie!

Nu försöka sova...
 
Jag hade också känt mig tryggare med pass, speciellt om jag skulle flyga 😊 Jag var i danmark tidigare i år (åkte bara båt och tåg visserligen) och tänkte att jag skulle bytt körkortet mot mitt nationella ID kort, men glömde det. Det gick bra, men det hade helt klart känts bättre med pass/nationellt ID. Speciellt i "passkontrollen".

Sen skadar det inte att ha två id-handlingar om man tex skulle råka tappa bort den ena. Det är ju inte helt lätt att skaffa nytt körkort/id om man inte har något annat att identifiera sig med. Efter min mammas njurtransplantation skaffade hon ett pass utöver sitt körkort för att säkra upp att alltid ha ett giltigt id (för att alltid kunna hämta ut sina livsviktiga mediciner). Vi har alltså inga planer på att resa någonstans, så det var "bara" för extra trygghet.

Jag hoppas att du får en trevlig resa! 🇳🇴😊

Så tänker jag också. Nu när det var kaos med tider för att fixa pass/id-kort hos polisen så passade jag på att fixa ett nationellt id-kort också när de bara kostade 100 kr. Dvs nu har jag körkort, pass och id-kort :)
 
Bra idé! Det var ingen av oss som tänkte på det då. Eller så kanske mamma gjorde det men ville behålla så mycket självständighet som möjligt när hon kunde.

Men vi tänkte faktiskt fixat en fullmakt när hon var som sjukast och inte alltid orkade ta sig till apoteket själv, fast då orkade hon inte fixa med fullmakten heller så det blev aldrig av. Fast då bodde min pappa fortfarande i huset bakom (om man stod i pappas kök såg man vad mamma tittade på på TV :laugh:) så jag gick ändå mer eller mindre förbi mammas lägenhet på vägen till apoteket.

Nu mår hon såpass bra att hon till 98% sköter allt sånt själv, så nu behövs det inte. Det är istället jag som har gett henne fullmakt att prata för mig med olika vårdkontakter :)


Jo, men det är väl supernytt? Alltså typ senaste veckan/veckorna, möjligen månad? Detta var 2020/2021, då fanns inte leg i bank id appen :)

Men du kanske har koll. Accepterar tex apoteket att man visar sitt leg i bank id appen? Jag har inte vågat testa själv 😅

Fast helt ärligt kan det vara bra att överväga att du har fullmakt för att kunna hämta ut hennes medicin. Jag har gett fullmakt till särbon och ett tidigare ex hade också fullmakt att göra det (faktiskt när han var ett ex tom :laugh:). Mina mediciner var svåra att få tag under en period så då hämtade exet ut i Stockholm och skickade dem till mig eftersom de fanns på några apotek där.

Att särbon har fullmakt är bara för att det är smidigt. Jag har fullmakt för att hämta ut åt honom också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Sasse
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp