Vad gör vi? Del CLXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
🆘🆘🆘 HELP! 🆘🆘🆘
Kan man baka bottnar till en "sommartarta" eller "Brittatarta" (som enligt mina googlingar ska vara samma) dagen fore och lagga ihop det innan det anvands? Och bor man transportera det innan man laggt ihop det?
 
Men det var ett himla ifrågasättande… (förlåt, inte bara du). Jag blev osäker på reglerna och kände mig säker med ett pass, så jag gjorde ett för det kändes bättre för mig 🤷‍♀️

Kollegan läste att körkort räckte, det var den enda id-handlingen jag hade innan. Jag tyckte inte riktigt det stämde. Men hur som helst. Nu är jag säker iaf, och det känns bra för mig.
Jag hade också känt mig tryggare med pass, speciellt om jag skulle flyga 😊 Jag var i danmark tidigare i år (åkte bara båt och tåg visserligen) och tänkte att jag skulle bytt körkortet mot mitt nationella ID kort, men glömde det. Det gick bra, men det hade helt klart känts bättre med pass/nationellt ID. Speciellt i "passkontrollen".

Sen skadar det inte att ha två id-handlingar om man tex skulle råka tappa bort den ena. Det är ju inte helt lätt att skaffa nytt körkort/id om man inte har något annat att identifiera sig med. Efter min mammas njurtransplantation skaffade hon ett pass utöver sitt körkort för att säkra upp att alltid ha ett giltigt id (för att alltid kunna hämta ut sina livsviktiga mediciner). Vi har alltså inga planer på att resa någonstans, så det var "bara" för extra trygghet.

Jag hoppas att du får en trevlig resa! 🇳🇴😊
 
Jag hade också känt mig tryggare med pass, speciellt om jag skulle flyga 😊 Jag var i danmark tidigare i år (åkte bara båt och tåg visserligen) och tänkte att jag skulle bytt körkortet mot mitt nationella ID kort, men glömde det. Det gick bra, men det hade helt klart känts bättre med pass/nationellt ID. Speciellt i "passkontrollen".

Sen skadar det inte att ha två id-handlingar om man tex skulle råka tappa bort den ena. Det är ju inte helt lätt att skaffa nytt körkort/id om man inte har något annat att identifiera sig med. Efter min mammas njurtransplantation skaffade hon ett pass utöver sitt körkort för att säkra upp att alltid ha ett giltigt id (för att alltid kunna hämta ut sina livsviktiga mediciner). Vi har alltså inga planer på att resa någonstans, så det var "bara" för extra trygghet.

Jag hoppas att du får en trevlig resa! 🇳🇴😊
Skaffa fullmakt så kan du hämta ut medicinerna åt henne om det skulle behövas. :up:
 
Undrar om någon här kan skriva ut etiketter som ser ut som medicin burkars etiketter?
Ska på en fest om ett litet tag och jag bara vet att jag kommer få en massa frågor.
Så jag tänkte att jag skulle ha en vit burk med "Antiboyotica" med mig fylld med TicTac eller likande och bjuda de som ställer för mycket frågor.
 
Skaffa fullmakt så kan du hämta ut medicinerna åt henne om det skulle behövas. :up:

Fast att ge nagon fullmakt for att kunna gora nagot som behovs eller att kunna gora det sjalv ar val anda inte alls samma sak? Speciellt nagon som har varit/ar sjuk och har problem pa olika satt kan mycket val kanna stort behov av att vara sjalvstandig och i kontroll och darmed utfora sina egna arenden. Nagot, atminstone jag, forstar mycket val.

Dessutom, atminstone har kan ingen "skaffa" fullmakt, utan nagon ger en annan person en fullmakt.
 
Jag hade också känt mig tryggare med pass, speciellt om jag skulle flyga 😊 Jag var i danmark tidigare i år (åkte bara båt och tåg visserligen) och tänkte att jag skulle bytt körkortet mot mitt nationella ID kort, men glömde det. Det gick bra, men det hade helt klart känts bättre med pass/nationellt ID. Speciellt i "passkontrollen".

Sen skadar det inte att ha två id-handlingar om man tex skulle råka tappa bort den ena. Det är ju inte helt lätt att skaffa nytt körkort/id om man inte har något annat att identifiera sig med. Efter min mammas njurtransplantation skaffade hon ett pass utöver sitt körkort för att säkra upp att alltid ha ett giltigt id (för att alltid kunna hämta ut sina livsviktiga mediciner). Vi har alltså inga planer på att resa någonstans, så det var "bara" för extra trygghet.

Jag hoppas att du får en trevlig resa! 🇳🇴😊
Tips vi har skaffat leg via bank id då har vi det som leg också.. vi har iofs både körkort och pass... såg hur bökigt det var för mamma att fixa nytt id när hennes enda blev stulet..
 
Fast att ge nagon fullmakt for att kunna gora nagot som behovs eller att kunna gora det sjalv ar val anda inte alls samma sak? Speciellt nagon som har varit/ar sjuk och har problem pa olika satt kan mycket val kanna stort behov av att vara sjalvstandig och i kontroll och darmed utfora sina egna arenden. Nagot, atminstone jag, forstar mycket val.

Dessutom, atminstone har kan ingen "skaffa" fullmakt, utan nagon ger en annan person en fullmakt.
Med att skaffa fullmakt menar jag naturligtvis att den man får fullmakten av är den det gäller. Att hjälpa någon att hämta ut livsviktiga mediciner om denne inte har möjligheter själv ser jag som självklart när det handlar om familj, jag har även fullmakt att t ex betala mammas hyra på banken, från hennes konto om det behövs, men inget jag gör vanligtvis.

Mina/hennes fullmakter är för att underlätta hennes vardag om hon är hos mig, är hon hemma har syrran fullmakt att göra detsamma.
 
Lite härlig ridning 😍 och sambon följde med idag och fick sällskap av en stallkompis/vän sambo (de är vänner sen lääänge) på uteplatsen under tiden 😊.
Sen lördagsmys med tacos och så lördagsgott i enbart rött 😄; vattenmelon, körsbär, jordgubbar, ferraribilar med rabarber och ferraribilar med sur hallon 😄😋.
 
Skaffa fullmakt så kan du hämta ut medicinerna åt henne om det skulle behövas. :up:
Bra idé! Det var ingen av oss som tänkte på det då. Eller så kanske mamma gjorde det men ville behålla så mycket självständighet som möjligt när hon kunde.

Men vi tänkte faktiskt fixat en fullmakt när hon var som sjukast och inte alltid orkade ta sig till apoteket själv, fast då orkade hon inte fixa med fullmakten heller så det blev aldrig av. Fast då bodde min pappa fortfarande i huset bakom (om man stod i pappas kök såg man vad mamma tittade på på TV :laugh:) så jag gick ändå mer eller mindre förbi mammas lägenhet på vägen till apoteket.

Nu mår hon såpass bra att hon till 98% sköter allt sånt själv, så nu behövs det inte. Det är istället jag som har gett henne fullmakt att prata för mig med olika vårdkontakter :)

Tips vi har skaffat leg via bank id då har vi det som leg också.. vi har iofs både körkort och pass... såg hur bökigt det var för mamma att fixa nytt id när hennes enda blev stulet..
Jo, men det är väl supernytt? Alltså typ senaste veckan/veckorna, möjligen månad? Detta var 2020/2021, då fanns inte leg i bank id appen :)

Men du kanske har koll. Accepterar tex apoteket att man visar sitt leg i bank id appen? Jag har inte vågat testa själv 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 763
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 421
Senast: Sasse
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp