Vad gör vi? Del CLXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trött på mig själv. Har funderat länge på att möblera om i vardagsrummet men dragit på det. Idag började jag utan att tänka efter möblera om.
Nu står jag här saker och möbler huller om buller i hela lägenheten. En soffa som jag inte får ihop igen. Är inte heller säker på att det blev bättre ...

Jaja väntar på att hjälpen ska komma för att få ihop soffan igen iallafall, jag förträngde att man måste vara två för att få ihop den.
 
Undrar hur hemgjord choklad smakar? Min kokbok från 1904 föreslår nämligen att man gör sina egna chokladkakor eftersom "den i handeln förekommande chokladen är ofta uppblandad".
Så...man börjar med att rosta kakaobönor över "sakta eld" tills skalen går att avlägsna. Sedan tillagas bönorna tills de blir en mjuk deg. Då tillsätter man någon krydda (de föreslår vanilj), och sist rör man i strösocker. Smeten fylls i formar och får hårdna. "Välsmakande, billig och av prima kvalitet." Det ni :D ! Så nästa gång ni är lite godissugna är det bara till att börja rosta kakaobönor.... :p
 
Skulle byta om lite kläder och kunde inte låta bli att skratta. Undrar hur jag tänkte :o
Har köpt alldeles för stora flera plagg. Visst för att jag trivs när det inte sitter åt för tajt men en tröja såg närmast ut som ett tält :laugh:

Så ja i garderoben finns det i dagsläget alldeles för tajta kläder eller vääääldigt löst sittande kläder. Får ta lite varannan dag. Ibland gå med uppknäppta byxor för att de inte går att stänga pga magen tar emot eller i så löst sittande att skärp behövs annars hänger de halvvägs ner 😂🙈

Tröjor är ju inte lika känsligt med. Tycker om när de går ner en bit.

Ska nu fundera lite över garderobssituationen. Ska nog ta en liten utrensning.
 
Undrar hur hemgjord choklad smakar? Min kokbok från 1904 föreslår nämligen att man gör sina egna chokladkakor eftersom "den i handeln förekommande chokladen är ofta uppblandad".
Så...man börjar med att rosta kakaobönor över "sakta eld" tills skalen går att avlägsna. Sedan tillagas bönorna tills de blir en mjuk deg. Då tillsätter man någon krydda (de föreslår vanilj), och sist rör man i strösocker. Smeten fylls i formar och får hårdna. "Välsmakande, billig och av prima kvalitet." Det ni :D ! Så nästa gång ni är lite godissugna är det bara till att börja rosta kakaobönor.... :p

VIsst later det spannande att prova? ... Jag gar ofta pa sadana grejor och bestaller en massa grejor for att prova nagot nytt/gammalt som smakar apa. :cautious:

Och dar var jag tvungen att soka efter kakaobönor ... och det finns. MEN en eller tva bland en massa andra forslag fran Google eller Amazon ar redan rostade caffe bonor med choklad. Och nu ar jag sugen pa det istallet. :d Men da jag inte kan ata mer an en eller tva bonor innan magen kranglar kanns det inte riktigt meningsfullt att kopa ett halvt kilo eller mer. Har jag nu intalat mig sjalv. :angel1:
 
VIsst later det spannande att prova? ... Jag gar ofta pa sadana grejor och bestaller en massa grejor for att prova nagot nytt/gammalt som smakar apa. :cautious:

Och dar var jag tvungen att soka efter kakaobönor ... och det finns. MEN en eller tva bland en massa andra forslag fran Google eller Amazon ar redan rostade caffe bonor med choklad. Och nu ar jag sugen pa det istallet. :d Men da jag inte kan ata mer an en eller tva bonor innan magen kranglar kanns det inte riktigt meningsfullt att kopa ett halvt kilo eller mer. Har jag nu intalat mig sjalv. :angel1:
Haha - ja, jag är precis likadan... :) Undrar verkligen om det blir så fantastiskt?? Förmodligen inte värt arbetet, tänker jag...
 
Jobbar. Försöker göra sådant jag inte hunnit i veckan och är ganska klar med den första grejen. Ska sedan svänga ihop den andra. Ska eventuellt laga middag om ett tag, fast jag har mat i kylen efter att ha haft en vän på middag igår. Men jag tycker att matlagning är avstressande, så av den anledningen gör jag kanske något ändå.

Den kommande veckan ser hysterisk ut. Sen blir det förhoppningsvis lite lugnare.
 
Hundarna har bestamt att dagen nu ar startad. Just nu anser de att jag ar super trakig som fortfarande sitter har och, ar jag overtygad om, de vet att jag inte lamnar "min stol" pa ett bra tag. Jag har varit lite forkyld i veckan som var. Fran Fredags kvall tills nu har jag varit mycket forkyld och haft jatte ont i halsen. Sa my "doggies" far tyvarr inrikta sig pa en till tamligen trakig dag. So there!
 
Går igenom vårt ärende inför tingsrätten i morgon, gällande oskälig p-bot. Den utfärdades i mars och jag blir förbannad på det här kassa parkeringsbolaget och hur mycket energi det har tagit i nästan ett år nu OCH att vi blir kallade till tingsrätten samma vecka som vi ska flytta. Men känner samtidigt att om inte vi har tid och ekonomi att stå upp mot ett bolag som kör med skrämseltaktik och vilseledande information, och man är tämligen maktlös, vem har?
 
Var ute med hundarna och tog kort på vår björk. Ja, björk och inte gran/en etc. Allt är fullt av snökristalls-spikes nu. Så coolt!

9E57181C-00A8-481F-A7EC-CCEE4D5D1DA9.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 695
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 989
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
707
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp