Jag tittade i dag in hos en tant jag känner, och blev smått förskräckt. Hon har alltid varit ordentlig av sig och har en fin liten lägenhet.
Jag hade knappt kommit in då hennes katt passar på och spyr upp några oidentifierbara rester av sin senaste fångst på köksmattan. Sådant händer ju, men tanten räcker mig en ungefär frimärksstor bit papper och ber mig torka upp, jag har ju ung och frisk rygg och hon tycker det är så besvärligt
Jag hämtar en rejälare bit papper och torkar upp, trots att spyor är det äckligaste jag vet.
Varefter jag ser mig om efter tvål eller diskmedel eller något vid diskhon, och då inget finns går jag in på toa för att tvätta händerna. Ingen tvål där heller, men jag sköljer mig behjälpligt för att sedan upptäcka den skitigaste handduk jag sett.
Jag går ut i köket igen och tar mer av hushållspappret. Varefter tanten ber mig att lägga det använda pappret i en liten låda där bredvid, det är ju helt rent, så hon kan använda det på nytt senare.
Det hela börjar kännas lite väl märkligt, så jag nämner att jag inte fick syn på någon tvål inne på toa.
Nej tvål och diskmedel har hon helt slutat med, det är så illa för både miljö och hud, och vatten funkar ju lika bra. Kläder tvättar hon enbart i Vanish, utan tvättmedel, mycket bättre så enligt henne.
Behöver jag säga att jag tackade nej till kaffe.
Är det här någon ny trend som jag inte hört om? Låta bli allt vad tvål och tvättmedel heter? Eller har tanten blivit virrig?