Vad gör vi? Del CLXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pustar ut i soffan med ett glas rött efter en lite onödigt intensiv arbetsdag. Jösses vad mosig jag var i hjärnan när jag slog igen datorn för ett par timmar sedan! En promenad och lite matlagning samt ätande av nämnda mat hjälpte, men nu blir det inte många knop gjorda resten av dagen. Tänkte försöka hitta en ny serie att se, eller så blir det en dokumentär av något slag.
 
Costa Rica! Och ja, det kanske skulle vara något! Vi har tänkt köpa probiotika-tillskott att äta före och under resan för att ge tarmfloran en extra boost, men det kan ju såklart vara bra att ha med något för att behandla en risig mage om/när det väl uppstår också. Tack! :)

Efter att ha blivit så satans sjuk en gång i Mexico så reser jag aldrig utan att ta med mig ciprofloaxcin.
Detta räddade mig också när jag fick kolera en gång på Kuba.
 
Efter att ha blivit så satans sjuk en gång i Mexico så reser jag aldrig utan att ta med mig ciprofloaxcin.
Detta räddade mig också när jag fick kolera en gång på Kuba.
Nej, det känns verkligen som att vi vill ladda upp rejält för att (förhoppningsvis) undvika det värsta. Lite kassa kommer vi säkert att bli, det räknar vi liksom med, men typ kolera, campylobacter och sånt vore ju lite onödigt tråkigt. Ska kolla upp cipr... ja, vad det nu hette! ;)
 
Nej, det känns verkligen som att vi vill ladda upp rejält för att (förhoppningsvis) undvika det värsta. Lite kassa kommer vi säkert att bli, det räknar vi liksom med, men typ kolera, campylobacter och sånt vore ju lite onödigt tråkigt. Ska kolla upp cipr... ja, vad det nu hette! ;)
Ciprofloxacin är bredspektrumantibiotika. Dvs sådant som vården kan sätta in som sista utväg vid resistenta bakterieinfektioner där inget annat hjälper, eller vid livshotande tillstånd där du riskerar att dö innan du hinner få odlingssvar.

Dvs ABSOLUT ingenting som Svensson ska självmedicinera med på semestern!
(Antibiotikaresistens dödar redan nu fler människor än HIV/AIDS, och förutspås öka till många miljoner dödsfall de närmaste decennierna)

/End of rant
 
Ciprofloxacin är bredspektrumantibiotika. Dvs sådant som vården kan sätta in som sista utväg vid resistenta bakterieinfektioner där inget annat hjälper, eller vid livshotande tillstånd där du riskerar att dö innan du hinner få odlingssvar.

Dvs ABSOLUT ingenting som Svensson ska självmedicinera med på semestern!
(Antibiotikaresistens dödar redan nu fler människor än HIV/AIDS, och förutspås öka till många miljoner dödsfall de närmaste decennierna)

/End of rant

Absolut. Har aldrig ätit det för turistmage eller på ngt vis förbyggande. Men det räddade mig som sagt från kolera och det är jag riktigt tacksam för. Aldrig mått så dåligt (och då är jag rätt härdad). På charter kanske du kan chilla in på en vc eller motsvarande men kanske inte är möjligt på alla ställen.

En släkting som är läkare brukar också ha det i rese-apoteket som livlina när hen reser.

Men låt oss släppa detta :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tittade i dag in hos en tant jag känner, och blev smått förskräckt. Hon har alltid varit ordentlig av sig och har en fin liten lägenhet.

Jag hade knappt kommit in då hennes katt passar på och spyr upp några oidentifierbara rester av sin senaste fångst på köksmattan. Sådant händer ju, men tanten räcker mig en ungefär frimärksstor bit papper och ber mig torka upp, jag har ju ung och frisk rygg och hon tycker det är så besvärligt :wtf:

Jag hämtar en rejälare bit papper och torkar upp, trots att spyor är det äckligaste jag vet.
Varefter jag ser mig om efter tvål eller diskmedel eller något vid diskhon, och då inget finns går jag in på toa för att tvätta händerna. Ingen tvål där heller, men jag sköljer mig behjälpligt för att sedan upptäcka den skitigaste handduk jag sett.

Jag går ut i köket igen och tar mer av hushållspappret. Varefter tanten ber mig att lägga det använda pappret i en liten låda där bredvid, det är ju helt rent, så hon kan använda det på nytt senare. O_o

Det hela börjar kännas lite väl märkligt, så jag nämner att jag inte fick syn på någon tvål inne på toa.

Nej tvål och diskmedel har hon helt slutat med, det är så illa för både miljö och hud, och vatten funkar ju lika bra. Kläder tvättar hon enbart i Vanish, utan tvättmedel, mycket bättre så enligt henne. :confused:

Behöver jag säga att jag tackade nej till kaffe.
Är det här någon ny trend som jag inte hört om? Låta bli allt vad tvål och tvättmedel heter? Eller har tanten blivit virrig?
Hon kanske helt enkelt blivit fattig . Tvål och papper kostar pengar och är lättare att spara in på än mat och elräkningar.
 
Ciprofloxacin är bredspektrumantibiotika. Dvs sådant som vården kan sätta in som sista utväg vid resistenta bakterieinfektioner där inget annat hjälper, eller vid livshotande tillstånd där du riskerar att dö innan du hinner få odlingssvar.

Dvs ABSOLUT ingenting som Svensson ska självmedicinera med på semestern!
(Antibiotikaresistens dödar redan nu fler människor än HIV/AIDS, och förutspås öka till många miljoner dödsfall de närmaste decennierna)

/End of rant
Tack, slapp skriva samma 👌
 
Absolut. Har aldrig ätit det för turistmage eller på ngt vis förbyggande. Men det räddade mig som sagt från kolera och det är jag riktigt tacksam för. Aldrig mått så dåligt (och då är jag rätt härdad). På charter kanske du kan chilla in på en vc eller motsvarande men kanske inte är möjligt på alla ställen
Vid livshotande tillstånd kan det absolut vara rimligt att använda. Jag uppfattade dig dock mer som att det var en "bra att ha-grej" på semestern rent generellt.
I de allra flesta fall skulle jag dock tro att det går att ta sig till sjukvården i tid för att få sådan medicin om man blir allvarligt sjuk, även om man inte bor hundra meter från vårdcentralen. De flesta brukar ju ändå semestra inom några timmar från närmsta stad med sjukhus/VC, antalet som ger sig ut på mer omfattande vildmarksexpeditioner torde vara tämligen begränsat. :p
 
Hon kanske helt enkelt blivit fattig . Tvål och papper kostar pengar och är lättare att spara in på än mat och elräkningar.
Det är visserligen möjligt, men då måste något radikalt ha hänt, hon är änka sedan några år och då mannen levde bodde de i stor villa, reste mycket, osv.
Kanske jag lite finkänsligt borde ta upp ifall något har hänt, eller om hon bara vill leva sparsamt.
 
Vid livshotande tillstånd kan det absolut vara rimligt att använda. Jag uppfattade dig dock mer som att det var en "bra att ha-grej" på semestern rent generellt.
I de allra flesta fall skulle jag dock tro att det går att ta sig till sjukvården i tid för att få sådan medicin om man blir allvarligt sjuk, även om man inte bor hundra meter från vårdcentralen. De flesta brukar ju ändå semestra inom några timmar från närmsta stad med sjukhus/VC, antalet som ger sig ut på mer omfattande vildmarksexpeditioner torde vara tämligen begränsat. :p

Jag har oturen att
1. Flugit ambulans-propellerflyg i Mexikos vildmark (gött med utökad reseförsäkring 😅)
2. Fått kolera på Kuba 💩
3. Dragit på mig Denguefebern i djungeln

(Ja jag borde resa charter 😅 )
 
Elräkningen skulle bli extremt dyr i december...Jovars. 1.924 från göta energi och då har inte fakturan från eon trillat in än...Är ju inget helt hus vi bor i och ett enda element av 7 (!) måste vi ha på då och då eftersom huset ju är lite dragigt; gammalt och charmigt ju 🥰 ..Ingen hjärnkollaps av eländet i alla fall och tur vi har braskaminen 😍.
 
Elräkningen skulle bli extremt dyr i december...Jovars. 1.924 från göta energi och då har inte fakturan från eon trillat in än...Är ju inget helt hus vi bor i och ett enda element av 7 (!) måste vi ha på då och då eftersom huset ju är lite dragigt; gammalt och charmigt ju 🥰 ..Ingen hjärnkollaps av eländet i alla fall och tur vi har braskaminen 😍.

Det var väl inte så farligt? Eller missuppfattade jag? 😅
 
HV tog äntligen 3 poäng. Mot viktigaste laget också.
Thörngren fick sin tröja i taket! Mäktigt!

Småkronornas match är helt galen men jag tror att USA tar medaljen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 700
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 945
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp