Jag fattar inte hur en ens kan komma på att fråga det. Plus att det finns ju faktiskt de som är adopterade som har föräldrar med samma etnicitet, jag tror knappast de får den frågan
Det är ju totalt ointressant, jag träffar ju människan ZZ och inte dennes biologiska släkt.
Jag brukar ibland spinna vidare och nämna att vill man adoptera då får man gå igenom ett riktigt stålbad, känslomässigt och ekonomiskt för att utreda om man är lämplig förälder. Utredningen är helt hänsynslös, inga frågor är för intima, de intervjuar familj, släkt och vänner (att föräldrarna har ett socialt nätverk läggs det stor vikt vid). Ekonomin granskas i detalj, MR/BR, KK osv. Jag vet ett par som inte fick gå vidare i processen eftersom de bodde i en tvåa i Vasastan och eftersom det är krav på att barnet ska ha ett eget rum behövde de flytta till en trea. En annan familj fick avslag pga att de aldrig bråkade(!). Om du ska adoptera från Kina ska du absolut inte skriva i ditt personliga brev att du plockar svamp eftersom det tydligen bara är något som fattiga gör. Även om staten stöttar till viss det kostar det oftast också några hundra tusen. Och det kan ta några år i värsta fall.
Man måste också gå kurs där det första läraren säger är att, ditt barn kommer att säga att hen hatar dig och du är inte min mamma. Lite lätt brutalt sådär.
Jag brukar säga att om alla bio föräldrar skulle behöva gå igenom samma process innan de fick tillåtelse att skaffa barn skulle vi vara mycket färre svenskar.