Vad gör vi? Del CIX

Hemma och eldar. Haft en fin dag med vänner, på utflykt.
Fina vännen höll ett fantastiskt invidningstal på vernissagen och jag hade tid att gå på julmarknad i den staden.

Fick en inbjuden att vara vigselvittne nästa söndag. En av alla titlarna på visitkortet ;)
Brukar vara vackert och rörande.

Gemenskap, skratt och fina upplevelser. Vad mer kan man önska av en vinterlördag. :)
 
Yes! Det är Margielas ”signum”-sko. Finns ganska många utföranden! Lite som klövar ;)
Har ett par :angel: Tyckte de som länkades tidigare i tråden från Margiela är rätt snygga också (om de stylas rätt).

Fattar dock inte jämförelsen med ”kudd-skorna” alls!
Du om nån kan ju verkligen bära upp sånt och få det att se fantastiskt ut! Vi dödliga skulle ju mest se ut som kusinen från landet om vi försökte :angel:
 
1575139926255.webp
 
Låg och slappade i min kompis soffa på em och ikväll. Sover dock hemma inatt för att jag ska upp tidigt imorgon.
Alltid lika jobbigt att sova hemma, längtar tills vi hittar ett ställe för vårt kollektiv.
 
Läste lite i en grupp på fb. En tjej skrev om att ha ”galler i huvudet” hahaha det tog jättelång tid innan jag fattade att hon vill använda ”griller i huvudet” men verkade ha missuppfattat haha 😂😂😂
Hon kanske kände sig lite fångad i sitt eget huvud :idea::D
 
Varför heter det ens griller? Måste vara något gammalt svenskt ord? Jag känner inte igen det från andra ställen förutom i det uttrycket. 🤔
 
Varför heter det ens griller? Måste vara något gammalt svenskt ord? Jag känner inte igen det från andra ställen förutom i det uttrycket. 🤔
Tyskt.

Varför säger vi att vi sätter griller i huvudet på någon? Vad är griller? Jo, ordet kommer från tyskans grille som betyder syrsa. Det är inte första gången vi använder oss av småkryp i olika kroppsdelar för att beskriva ett sinnestillstånd. Det finns också talesätt som “ha myror i benen” och “ha fjärilar i magen”. Att sätta griller, syrsor, i huvudet är alltså ett bildspråk för att sätta underliga idéer i huvudet på någon.
 
Tyskt.

Varför säger vi att vi sätter griller i huvudet på någon? Vad är griller? Jo, ordet kommer från tyskans grille som betyder syrsa. Det är inte första gången vi använder oss av småkryp i olika kroppsdelar för att beskriva ett sinnestillstånd. Det finns också talesätt som “ha myror i benen” och “ha fjärilar i magen”. Att sätta griller, syrsor, i huvudet är alltså ett bildspråk för att sätta underliga idéer i huvudet på någon.
Huh, fascinerande! Intressant att vi behöll det tyska ordet istället för att översätta det till syrsor. Som myror eller fjärilar.
 
Var i sthlm i veckan och gick in i en massa butiker. Rea överallt. Köper ingenting, förutom en sak. Jag går alltså in på Claes Ohlsson och köper isbits-formar. Modell enorma. Jag är alltså en sån där hemsk person som gillar kallt rödvin (jag vet om ursäkt 🤷). Så nu sitter jag här med mina fina vinglas, med rödvin och en enorm isbit och är helnöjd. :rofl:
(Ja, vi har Claes Ohlsson i min stad. Det gör ovanstående ännu mera oklart)
 
Vilket underbart vinterväder idag ❄☀️😍. Var i stallet strax efter kl. 10 i iver att äntligen rida ut 😀. Pållan har fått vila ett par veckor när jag var sjuk och i samband vår flytt så det var så härligt att skritta ut en halvtimme 😍. När jag var klar med stallet lastade sambon och jag sista bröten och åkte till återvinningen. Även lite tavlor har kommit upp så nu njuter vi av soffhäng och jag av en cider och sambon av en öl och kräftor (katterna smakar såklart 😂).
 
Huh, fascinerande! Intressant att vi behöll det tyska ordet istället för att översätta det till syrsor. Som myror eller fjärilar.
Fast det finns flera. Som - ont krut förgås inte så lätt.
Denna klassiska språkförvrängning är en mycket klumpig översättning från tyska Unkraut vergeht nicht = ogräs förgår inte. Säkert använd i trädgårdssammanhang, men framför allt som liknelse om plågor som man aldrig blir av med.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 816
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 978
Senast: manda
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 591
Senast: farin
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp