Vad gör vi? Del CCXI

Uugh... Fick veta av ekonomen på företaget jag är anställd hos att de hade rapporterat in felaktig bruttolön och preliminär skatt till skatteverket för förra året för mig. Och att jag skulle kontrollera min deklaration.

Bara det att jag hade redan skickat in en pappersdeklaration men tyvärr inte kontrollräknat lönen på den .... Som visade sig vara 50K över vad jag egentligen fått in 🤯 Inte undra på att min restskatt var så hög i år!

Satt i telefonkö till skatteverket över 20 minuter innan det plötsligt bröts, och nu skickade jag ett mail via deras kontaktformulär istället... Hoppas på att kunna ändra på den igen.. :nailbiting:
Okej, jag hade glömt att jag i en månad förra året innan jag blev anställd så fick jag stöd av FK. Så jag fick ändra i min deklaration igen (😅) men jag gissar att FK hade rapporterat in mitt stöd korrekt till skattemyndigheten.
Detta innebär alltså att jobbet rapporterade in 60K över vad jag hade egentligen fått!

Tror att jag är glad att de har anställt en ekonom i år... 😅

Sitter på jobbet, snart helg. Är glad och nöjd efter en natt med sömn, fin promenad till jobbet där det verkligen kändes som vår och även nöjd med lektionen igår där jag nästan vågade hoppa mitt sprättedjur. Vi red mot ett lågt kryss och travade över med väl lyfta ben. Första hindret med ryttare så jag avbröt där eftersom allt gått så bra fram till den punkten.

Skönt väder ute så jag har tagit mig en liten sväng i trädgården. Inte gjort någon nytta direkt utan mest svassat runt med tekoppen i ena handen, dragit lite kvickrot sporadiskt med den andra och funderat hur jag ska utveckla det hela den här säsongen. Lagom start på dagen men nu är det dax att åka till stallet och min lilla bruna raring.

Idag ska det bli över 20 grader ☀️ Har tvättat, fixat I trädgården, planterat om lite bebisplantor och dammsugit. Nu vilar jag en liten stund och ska snart träffa några vänner för lunch och jobba lite tillsammans.

Jobbar hemma i dag och tur är det för munnen gör pisseont. Prata gör ont, äta gör ont.
I går kväll såg jag de där små vita prickarna i munnen och i dag har jag ringt 1177 (fatta hur modigt!?!) och fått lite rådgivning. Troligtvis är det svampinfektion, så ni hade förmodligen rätt @athena_arabians och @Fjordfrälst :p
Var nyss och köpte lite bedövande munskölj på apoteket, den sved något oerhört först men nu när den lugnat sig lite känns det kanske lite bättre?
Så fort jag jobbat klart ska jag sova mer. Tror det ligger en förkylning och lurar i vassen utöver det här...
Jag vill köra på huskurer typ ingefära men min mun skulle nog explodera då.

I kväll ska jag nog prova kall mannagrynsgröt, det kanske jag kan få i mig... :cautious:

Jobbar hemma i dag och tur är det för munnen gör pisseont. Prata gör ont, äta gör ont.
I går kväll såg jag de där små vita prickarna i munnen och i dag har jag ringt 1177 (fatta hur modigt!?!) och fått lite rådgivning. Troligtvis är det svampinfektion, så ni hade förmodligen rätt @athena_arabians och @Fjordfrälst :p
Var nyss och köpte lite bedövande munskölj på apoteket, den sved något oerhört först men nu när den lugnat sig lite känns det kanske lite bättre?
Så fort jag jobbat klart ska jag sova mer. Tror det ligger en förkylning och lurar i vassen utöver det här...
Jag vill köra på huskurer typ ingefära men min mun skulle nog explodera då.

I kväll ska jag nog prova kall mannagrynsgröt, det kanske jag kan få i mig... :cautious:
Gurgla med bubbelvatten kan fungera mot svamp i munnen också 😊

Har precis käkat äggmacka med salt, råkade salta lite mycket. Tja... det blev ju dock salt! Men det slank ner, hade kanske saltbehov! Gott var det i alla fall.

Ska gå ut med hundarna och sedan bege mig till affären och hämta ut paket, ska nog passa på att panta också och slänga lite skräp i återvinningen när jag ändå pallrar mig dit. Tre flugor i en smäll.

Okej, jag hade glömt att jag i en månad förra året innan jag blev anställd så fick jag stöd av FK. Så jag fick ändra i min deklaration igen (😅) men jag gissar att FK hade rapporterat in mitt stöd korrekt till skattemyndigheten.
Detta innebär alltså att jobbet rapporterade in 60K över vad jag hade egentligen fått!

Tror att jag är glad att de har anställt en ekonom i år... 😅
Måste vara något helfel med lönehantering och rapportering till skatteverket. Helt omöjligt att inte upptäcka fel inom 2 månader om allt skötts rätt. Har dina lönespecar stämt?

Ett tips till alla är att läsa lönespec varje månad.

Mvh
Fd ekonomichef

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
67 221
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: zassoo
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
62 830
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
59 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.
  • Bildtråd
Tillbaka