Vad gör vi? Del CCIX

Sitter och funderar på hur jag ska väga något som väger väldigt lite. Rör sig om ett smycke i guld, som dock har en sten med. Inget jag använder eller någonsin kommer använda så tänkte att det kanske kunde vara värt att sälja.

Är det väldigt litet/lätt är det endast en guldsmedsvåg som ger en rimlig vikt. Det låter ju som ett litet smycke med en liten sten så de kommer inte att räkna av för stenen. Guldet är jättehögt just nu (vilket suger för mig, jag är i dagsläget köpare och inte säljare) så behöver du pengarna till något nu säger jag sälj (och kolla runt vilka som ger bäst pris). Behöver du inte pengar nu hade jag personligen väntat, jag tror guldet kommer att fortsätta stiga.

Pantbanken betalar just nu 550kr/g för 18K.

Är det väldigt litet/lätt är det endast en guldsmedsvåg som ger en rimlig vikt. Det låter ju som ett litet smycke med en liten sten så de kommer inte att räkna av för stenen. Guldet är jättehögt just nu (vilket suger för mig, jag är i dagsläget köpare och inte säljare) så behöver du pengarna till något nu säger jag sälj (och kolla runt vilka som ger bäst pris). Behöver du inte pengar nu hade jag personligen väntat, jag tror guldet kommer att fortsätta stiga.

Pantbanken betalar just nu 550kr/g för 18K.

Det är en navelpiercing, så smycket har guld i fattningen till stenen, staven samt själva kulan.

Har haft sån våg som mäter långt ner i vikt förr, men försvann i en flytt.

Jag tror det är 24k men är osäker, var väldigt länge sedan jag fick det. Pengar hade varit välkommet så skulle gärna sälja det, skit svårt att veta var bara.

Det är en navelpiercing, så smycket har guld i fattningen till stenen, staven samt själva kulan.

Har haft sån våg som mäter långt ner i vikt förr, men försvann i en flytt.

Jag tror det är 24k men är osäker, var väldigt länge sedan jag fick det. Pengar hade varit välkommet så skulle gärna sälja det, skit svårt att veta var bara.

Är den stämplad? 24K används aldrig till smycken, det är för mjukt. Om du har något minne av 24K finns det risk att det är guldpläterat, dvs inte guld rakt igenom (plätering görs i 24K).

Tidigare gjordes ofta vigselringar men även andra smycken i 23K men det är ovanligt numera. Under en lång tid var 18K lite av en standard för smycken tillverkade i Sverige men nu finns det tom ner till 9K... men med tanke på värdet köper jag aldrig guld under 18K. Smycken i 9K-14K är för dyra sett till priset (dvs vad en kan få ut om en behöver sälja).

Vad gäller var en ska sälja är det bara att googla, det finns många olika. Personligen gillar jag Kaplans men det är mest att för om en säljer där och tar ett presentkort får en ut mer (dvs jag handlar alltid upp pengarna direkt :angel:).

(ja, jag är uppvuxen med sådant här - dotter till en auktionist :D)

Är den stämplad? 24K används aldrig till smycken, det är för mjukt. Om du har något minne av 24K finns det risk att det är guldpläterat, dvs inte guld rakt igenom (plätering görs i 24K).

Tidigare gjordes ofta vigselringar men även andra smycken i 23K men det är ovanligt numera. Under en lång tid var 18K lite av en standard för smycken tillverkade i Sverige men nu finns det tom ner till 9K... men med tanke på värdet köper jag aldrig guld under 18K. Smycken i 9K-14K är för dyra sett till priset (dvs vad en kan få ut om en behöver sälja).

Vad gäller var en ska sälja är det bara att googla, det finns många olika. Personligen gillar jag Kaplans men det är mest att för om en säljer där och tar ett presentkort får en ut mer (dvs jag handlar alltid upp pengarna direkt :angel:).

(ja, jag är uppvuxen med sådant här - dotter till en auktionist :D)

Japp stämplad men jag ser som en kratta så lyckas ej tyda. Då är det säkert jag som minns fel, borde vara 18k då. Fått av min mamma och hon är lite emot plätering så skulle gissa på 18k. Får försöka se om jag lyckas tyda stämpeln.

Jo googla har jag gjort, får söka runt lite mer.

Nu har syster och barn åkt hem till sig. Blev mycket lugnare här då. Kul att träffa dem men det blir intensivt.

Badrummet går framåt. Det ser pyttelitet ut!
IMG20250223082607.webp

Slänger mig in i tråden.

Har nyss vaknat :D Försöker vända rätt på dygnet igen efter att ha förvillat mig till att vara vaken nattetid, men det går långsamt. Men igår vaknade jag 18 så det går ändå åt rätt håll :p

Funderar på hur jag ska lägga upp dagen idag. Nu när jag vaknat ”tidigt” bör jag hinna få lite dagsljus om jag planerar rätt.

Japp stämplad men jag ser som en kratta så lyckas ej tyda. Då är det säkert jag som minns fel, borde vara 18k då. Fått av min mamma och hon är lite emot plätering så skulle gissa på 18k. Får försöka se om jag lyckas tyda stämpeln.

Jo googla har jag gjort, får söka runt lite mer.
Ta bild med mobilen och zooma sedan. Så gör jag alltid när jag t.ex. behöver kolla en stämpel/märkning på någon pryl på loppis.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
78 347
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 014
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 128
Senast: Krålus
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 067
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka