Vad gör vi? Del CCIX

Ishotellet går alltså att besöka (vintertid då gissar jag?) även om man inte bor där?

Jag har inte tänkt så långt mycket mer än att det skulle vara roligt att åka dit någon gång! När borde man åka dit, om man aldrig varit där? Sommar eller vinter? Om man inte kan välja "både och" :D

Shopping, restauranger och sådant är inte riktigt min kopp te. Jag vill se och uppleva naturen! Och den flyttade staden, och den imponerande kyrkan skulle jag gärna vilja besöka, men jag har förstått att den är stängd nu inför kommande flytt. Egentligen skulle jag tycka att det vore häftigt att vara på plats och se den flyttas, men det kan jag nog inte få till.
Jag var i Kiruna på semester för… snart 20 år sen 😱. Det hamnar högt (högst?) på topplistan över semestrar. Vi besökte ishotellet (rekommenderas), åkte hundspann (rekommenderas), övernattade i kåta i ”vildmarken” (rekommenderas), besökte gruvan. Shopping och restauranger gjorde vi inte. Inte heller Esrange, skulle jag göra om det skulle jag åka dit också. Har för mig att vi var där i mars, då var det fortfarande vinter men inte så hemskt kallt, några enstaka minusgrader bara, så även det rekommenderas. Ja du hör - åk!

MVH Skåning

+ @Enya @athena_arabians

Megara fyller åtta i maj så förhoppningen att hon ska bli så vuxen att hon slutar äta kablar är relativ liten :angel: iofs står det i rasbeskrivningen att burmor behåller sin energi och kattunge lekfullhet efter att de blivit vuxna. Jag ser fram emot när Megara är 20 år och slutar tugga.
Haha javars kan jag tro! Hennes kullbrorsa blir ju med 10 senare i vår och han har till mammas förbaskelse inte slutat 🫣

Eh ... Megara blir 8 ar i var ... och henne's kullbror blir 10 ar? Hur hanger det ihop? :D

Ska kravla mig ut för en snabb kvällskissning med hundarna och sedan ta ett bad innan sängen. I morgon till sjukgymnasten och efter helgen träffa ortopeden. Jag har bestämt mig efter en massa ältande att om det blir operation att jag vill ha den ASAP och en tidig morgon så jag kan köra hem efter lunch och vara tillbaka på jobbet dagen efter. :p

Jag var i Kiruna på semester för… snart 20 år sen 😱. Det hamnar högt (högst?) på topplistan över semestrar. Vi besökte ishotellet (rekommenderas), åkte hundspann (rekommenderas), övernattade i kåta i ”vildmarken” (rekommenderas), besökte gruvan. Shopping och restauranger gjorde vi inte. Inte heller Esrange, skulle jag göra om det skulle jag åka dit också. Har för mig att vi var där i mars, då var det fortfarande vinter men inte så hemskt kallt, några enstaka minusgrader bara, så även det rekommenderas. Ja du hör - åk!

MVH Skåning

+ @Enya @athena_arabians

Det låter onekligen som att vi skulle behöva (eller villhöva) planera en resa norrut!

Kände mig iaf piggare idag så det blev en halvtimmes dressyrarbete barbacka på ridbanan; främst i skritt men ena långsidan var mjuk nog att trava på med 😊. Gick sisådär då pållan letade efter sin hagkompis som samtidigt reds ut, gnäggade flera gånger och var tydligt upprörd men nyttigt även för henne att bli "lämnad".
Sedan när älsklingen äntligen kom hem ikväll blev det inte mycket mer än middag (grön ärtsoppa är helt klart en vegetarisk favorit 👌) och se Farmen och Torpet ihop innan sovdags, alarmen ringer ju 04.00 igen 😴.

Nybadad och har knaprat crostini, mitt guilty pleasure. Tog lite vin till pga de torra smulorna jag riskerar att sätta i halsen annars. :o Blir samtidigt lite arg på mig själv, jag köper nytt varje gång för att äta tillsammans med rom, rödlök, smetana, limezest och limejuice och det slutar med att jag tycker det är för jobbigt att hacka löken så jag äter upp crostinin utan något till. :mad:

I morgon ortopeden, köpa gardinstänger, hänga upp gardiner (kanske i helgen snarare 🤔), vattna hästar och åka ut så hundarna får springa lite.Kanske tar en tur till IKEA rent av, var många månader sedan sist och om det nu blir töväder så kanske en växt eller två?

Efter min lilla utflykt med hundarna, där vi för övrigt hade turen att möta ett travekipage i en korsning där jag backade snabbt så de kunde passera och fick tack av kusken, så är jag så sjukt ridsugen nu att jag snart hoppar upp med ortosen. Underbart underlag för långa galopper på plogade skogsvägar utan trafik. Enda som hindrar mig, förutom att vi måste passera ett järnvägsspår, är att om jag trillar av kan jag landa väldigt illa på foten och ha långt att gå hem till stallet när jag redan innan är skadad. :meh:

Hade det varit mina älskade gamlingar hade jag utan tvekan ridit ur barbacka, kanaljen, not so much även i sadel men utan stigbyglar. :crazy: Förr var jag ute och red i terräng, galopperade och hoppade barbacka, men kanaljen är bara riden med sadel och nu stått länge, kanske inte det smartaste att sätta igång med foten obrukbar och på okända vintervägar. :grin:

Glömde att jag tänkte kolla på usa-kanada four nation finalen i natt och tog melatonin. Så nu har jag svårt att hålla ögonen öppna. Kanske gå och lägga sig två timmar?

Efter min lilla utflykt med hundarna, där vi för övrigt hade turen att möta ett travekipage i en korsning där jag backade snabbt så de kunde passera och fick tack av kusken, så är jag så sjukt ridsugen nu att jag snart hoppar upp med ortosen. Underbart underlag för långa galopper på plogade skogsvägar utan trafik. Enda som hindrar mig, förutom att vi måste passera ett järnvägsspår, är att om jag trillar av kan jag landa väldigt illa på foten och ha långt att gå hem till stallet när jag redan innan är skadad. :meh:

Hade det varit mina älskade gamlingar hade jag utan tvekan ridit ur barbacka, kanaljen, not so much även i sadel men utan stigbyglar. :crazy: Förr var jag ute och red i terräng, galopperade och hoppade barbacka, men kanaljen är bara riden med sadel och nu stått länge, kanske inte det smartaste att sätta igång med foten obrukbar och på okända vintervägar. :grin:
Äsch! Ingen minns en fegis, Go for it! :angel: :D

Jag fattar inte hur folk får ihop sina liv :rofl: Med heltidsjobb, fritidsaktiviteter, ett hem att sköta etc. Jag är ju aldrig hemma men alla andra verkar kunna sitta i soffan eller äta varm middag på kvällen?:rofl: Jag måste göra nåt som äter min tid.

Hmm nu blev jag hungrig igen.

Att typ aldrig göra bara en sak i taget är min lösning ;) Samt ha ett jobb där schemat ger många fridagar.

Vaknade 5.15 för att jag var hungrig :meh: åt lite och försökte somna om men har gått upp. Nu blir det frukost på riktigt och nya säsongen av Love is blind.

Ishotellet går alltså att besöka (vintertid då gissar jag?) även om man inte bor där?

Jag har inte tänkt så långt mycket mer än att det skulle vara roligt att åka dit någon gång! När borde man åka dit, om man aldrig varit där? Sommar eller vinter? Om man inte kan välja "både och" :D

Shopping, restauranger och sådant är inte riktigt min kopp te. Jag vill se och uppleva naturen! Och den flyttade staden, och den imponerande kyrkan skulle jag gärna vilja besöka, men jag har förstått att den är stängd nu inför kommande flytt. Egentligen skulle jag tycka att det vore häftigt att vara på plats och se den flyttas, men det kan jag nog inte få till.
Om man bara kommer åka till Kiruna en gång så skulle jag välja vårvintern alla gånger 😄
Mars är fantastisk! Ofta fint väder, dagarna är "långa" (lika eller längre än i södra Sverige efter vårdagjämningen), snön och isarna är kvar (men påverkas av klimatförändringarna så det är inte lika stabilt längre 😥).
Ishotellet, hundspann, toppen på Luossabacken för utsikten, kyrkan om den är tillgänglig, Esrange, islandshästridning (vet dock inte om de är på fjället i mars eller om de håller sig i skogen), skotertur, skidåkning både utför och på längden, Nikkaluokta, Thorneus affär med renkött, samemuséet, gruvan, stadsflytten... Turistnäringen är väl utbyggd och turistbyrån en bra källa för inspiration, information och bokningar.

Åker man nån annan gång på året skulle jag välja sensommaren, andra halvan av augusti eller början av september. Myggfritt, sommarvarmt, perfekt för korta och långa vandringar och inte lika turisttätt 😊

Jag fattar inte hur folk får ihop sina liv :rofl: Med heltidsjobb, fritidsaktiviteter, ett hem att sköta etc. Jag är ju aldrig hemma men alla andra verkar kunna sitta i soffan eller äta varm middag på kvällen?:rofl: Jag måste göra nåt som äter min tid.

Hmm nu blev jag hungrig igen.
Jag tippar på att folk antingen sitter i soffan/äter middag hemma, eller har aktiviteter som tvingar iväg dem.

Eller inte jobbar kontorstider. När jag jobbade heltid var det antingen i stall eller som brevbärare. I båda fallen slutade jag ca 15:30 på dagarna, med kort resväg hem (framförallt som brevbärare, det var 7 min på cykel). Då kunde jag hinna med lite allt möjligt innan middagstid. Sedan om jag orkade eller inte, det var en annan sak. (Idag jobbar jag deltid.)

Att inte bo onödigt stort och att inreda smart, så att hemmet blir lättstädat, i kombination med att inte känna krav på att det måste vara som redo för en prydlig inredningstidning konstant, det hjälper också.

Åh, hjälp vad halt det är ute :eek:!!! Jag har sedan i onsdags fått aviseringar om att fredag morgon skulle bli ishalka och de skojade INTE! Jag fick mer eller mindre krypa ner på alla fyra när jag skulle ner från trappan. Såg blött ut, så det var tur jag visste. Och tur att jag inte behöver åka någonstans idag för grusvägen är också helt glaserad... :nailbiting:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
78 346
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 011
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 126
Senast: Krålus
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 066
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka