Vad gör vi? Del 102, CII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger och drar mig. Ska näta klart sista delen av gullefjunarnas boning idag och så slappa.
20190726_170711.jpg
 
Kokar upp pastavattnet.
Tog två ganska stora gula lökar (gillar lök :D), två klyftor vitlök. Finhackade och steka dessa i rapsolja.
Hackade ner en palsternacka i småbitar, sänker värmen något och i med palsternackan.
Häller i pastan i kokande vatten, sätter på klockan så det blir exakt koktid. Hacka ner aspsopp och en björksopp, sen hade jag i lite höstkantareller från 2017 i såsen.
Salt och svartpeppar (mal alltid dessa blir mycket godare).
Sedan får de puttra på lite svag värme. Häller i lite grädde/matlagningsgrädde en kombo beroende på vad som finns hemma.

Pasta färdig och en klick Bregott brynt smör i den sen får den stå någon minut. Sen servera och några färska salladsblad till. Tada!
Tack! Ska prova!
 
Jag har ocksa hort det ... men bara i Sverige.
Om det ar over 30-40*C varmt behover kroppen kylas ner for att orka med. Just nu ar det 45*C hos vara kompisar i Arizona, dar recommenderas folk att stanna inne i AC for att det sliter sa mycket pa hjarta och annat att vara ute.
Daremot sa kan man behova blockera AC i sovrummet for att luften blir sa torr.
Det enda blir ett dilemma i bilen, när det är varmare än högsta inställningen. Köra med full värme njaaaa, då kanske det är bättre utan å nedvevade rutor om man inte får ont av blåsten.
 
Jag vill ha full skärpa när jag kör. Är det för varmt blir jag trött och oskärpt. Rädd att jag är en sämre förare då.

Så ca 20 grader är min AC-temp.
Så kör jag ofta själv också, därför jag nämnde tidigare att jag själv ej är så bra på att följa rekommendationen att ha 2 grader kallare i bilen än ute. 😅🙈
 
Detta är första gången jag ens hör talas om en sådan "rekommendation". Varifrån har du fått den??
Även om jag inte hört just 2 grader så är principen rätt självklar för mig när jag använder ac. Min ac i bilen går inte att reglera, men när jag använder ac i Grekland har jag den på 25-26 vid 30 grader ute. Skulle jag ställa den på 18-20 skulle kontrasten mot uteluften bli jobbigt stor.
 
Det förutsätter att du fixar 25 grader utan att bli dålig.
Ja det gör jag ju lätt. Kanske för att jag upplever 25 som svalare än det faktiskt är vid stark värme utomhus. Vid 27 ute skulle jag nog inte uppleva 25 som särskilt svalt.

Jag håller f ö med dig om att ac i bilen går före mat. Min hade pajat (för andra gången) när sommaren började. Felet upptäcktes, 1150 spänn. Offert på reparationen: 9500. Så mycket ville jag dock inte lägga på en 13 år gammal bil.

Men jag tog hem 3 offerter från Autobutler och fick jobbet gjort för 5200 för 1,5 vecka sedan. Klart värt pengarna när jag kört de senaste dagarna.
 
Jisses vad fort en arbetsvecka går! Onsdag-söndag!
Det är 10 ritter. Done! Ingen föll av, inget direkt drama alls!

Två dagar ledigt nu och i morgon tar sambon och jag bilen på färjan och in till fastlandet! Måttligt roligt att köpa nya däck men ett måste! Lite mer shopping efter det dock :)
 
Vem/vilka är det som går ut med dessa rekommendationer?
Finns inget samband mellan att man blir sjuk och har större gradskillnad vad gäller AC och utetemperatur
Jag vet inte, har hört den från mamma, sen vem eller vart hon läst om det vet ej. Hon menade på att då får kroppen inte en sån chock när man går ur bilen. Fast jag chockar min kropp rätt rejält, så följer inte det där ändå. :angel:
 
Jag har varit ut till snickarboa och byggt en grej till bina. Nu skulle jag behöva gå ut och fixa med bina, men bävar lite för att göra det i den här värmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 648
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
19 765
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp