Vad gör vi? CXLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade granngubbens daghund på våran gård, pissandes på allt han kom åt (våra pallar med pellets och sambons svindyra sommardäck bl.a. :arghh:) och dragit runt med vår hunds spårlina och träningsbollar så de låg över hela uppfarten. Gick över med hunden till gubben och talade om vad hunden gjort och att det INTE får hända igen, att han får hålla uppsikt över hunden om den ska vara lös annars får han hålla den kopplad. Svaret jag fick var att han kunde ju inte koppla den för han gick ju i skogen och att det var så svårt att hålla koll på hunden för den är ju så snabb, så fort man gjorde något annat så försvann den ju. Nähä, säger du det….:banghead::banghead::banghead:

För övrigt bor vi 15 meter från tågspåret och hunden har blivit hittad flertalet gånger i en fårhage längre ner på vägen. Behöver jag ens nämna att hunden inte heller lyder granngubben?:meh:
 
Hittade granngubbens daghund på våran gård, pissandes på allt han kom åt (våra pallar med pellets och sambons svindyra sommardäck bl.a. :arghh:) och dragit runt med vår hunds spårlina och träningsbollar så de låg över hela uppfarten. Gick över med hunden till gubben och talade om vad hunden gjort och att det INTE får hända igen, att han får hålla uppsikt över hunden om den ska vara lös annars får han hålla den kopplad. Svaret jag fick var att han kunde ju inte koppla den för han gick ju i skogen och att det var så svårt att hålla koll på hunden för den är ju så snabb, så fort man gjorde något annat så försvann den ju. Nähä, säger du det….:banghead::banghead::banghead:

För övrigt bor vi 15 meter från tågspåret och hunden har blivit hittad flertalet gånger i en fårhage längre ner på vägen. Behöver jag ens nämna att hunden inte heller lyder granngubben?:meh:

Fånga in hunden och kör den till polisen som upphittad hund. Efter några gånger av det borde problemet vara löst. Det är dessutom inte tillåtet att låta hundar springa omkring vind för våg, ett skäl till att anmäla till både polisen och LS.
 
Fånga in hunden och kör den till polisen som upphittad hund. Efter några gånger av det borde problemet vara löst. Det är dessutom inte tillåtet att låta hundar springa omkring vind för våg, ett skäl till att anmäla till både polisen och LS.
Kommer göra det nästa gång, han kom undan med en jävla avhyvling den här gången. Men blir det ägaren som blir anmäld eller granngubben som är daghusse?

Edit: Att grannarna med fåren längre bort inte gör det har jag all förståelse för, de skrämda fåren går före att jaga hunden.
 
Kommer göra det nästa gång, han kom undan med en jävla avhyvling den här gången. Men blir det ägaren som blir anmäld eller granngubben som är daghusse?

Är hunden märkt kommer ju polisen att kontakta ägaren så får väl de trassla ut det hela. Men jag kan tänka mig att orsakar hunden skada när den springer lös lär ägaren åka på det med tanke på strikt hundägaransvar.
 
Jag var tvungen att ringa en bekant som gör sin master i juridik och även hundvakt kan åka på skadeståndsskyldighet som innehavare, alltså den som tar emot hunden för underhåll eller nyttjande (:confused:), där hundvakt/daghusse/dagmatte ingår i kategorin underhåll. Sen tyckte väl hon att man som hundägare dessutom borde ta lite ansvar och kolla över sin hundvakts vaktande över hunden och hur denne ser på att ha hund.
 
Dricker kaffe (:laugh:) och sitter och läser förslag på dikter att ha med under vigselceremonin - den ena ostigare än den andra! Vi har egentligen redan hittat en som vi vill ha, men jag tänkte det kunde vara kul att se vad andra väljer. Hittills har jag dock bara blivit ännu mer övertygad om att "vår" är 100% rätt för oss!
 
Kommer göra det nästa gång, han kom undan med en jävla avhyvling den här gången. Men blir det ägaren som blir anmäld eller granngubben som är daghusse?

Edit: Att grannarna med fåren längre bort inte gör det har jag all förståelse för, de skrämda fåren går före att jaga hunden.
Hundvaktaren räknas i det här exemplet som hundhållare. Hundägaren kanske ändå bör upplysas så att hen kan byta hundvakt..
 
Kommer göra det nästa gång, han kom undan med en jävla avhyvling den här gången. Men blir det ägaren som blir anmäld eller granngubben som är daghusse?

Edit: Att grannarna med fåren längre bort inte gör det har jag all förståelse för, de skrämda fåren går före att jaga hunden.

Är fårägaren jägare? Paragraf 14 i tillsyn av hundar och katter... :angel:
 
Kommer ingenstans i mitt pluggande. Känner noll motivation och väntar på svar från lärare och min pappa som ska korr läsa en uppgift åt mig. Orkar liksom inte ta mig för nästa del i kursen innan jag är helt klar med det gamla men orkar inte sitta och vänta heller. Dricker kaffe just nu i alla fall. Kanske kan hitta några bra filmer om nästa del i kursen så jag gör någonting. 🤔
 
Dricker kaffe (:laugh:) och sitter och läser förslag på dikter att ha med under vigselceremonin - den ena ostigare än den andra! Vi har egentligen redan hittat en som vi vill ha, men jag tänkte det kunde vara kul att se vad andra väljer. Hittills har jag dock bara blivit ännu mer övertygad om att "vår" är 100% rätt för oss!
Ok, nu såg jag dikten vi valt beskrivas som "ideal for a feminist wedding" och high fiveade mig själv lite på insidan 💪
 
Sjukgymnast/fysioterapeut är professionen du söker. :)
En av kunderna jag träffade idag sa samma sak. Har inte kvar numret till sjukgymnasten jag gick till för min rygg. Samma dilemma med dom som med vc, kan tidigast komma dit nästa torsdag (om de ens har tid då), vilket innebär ytterligare en vecka med ont… hade helst velat komma i kontakt tidigare och lite därav ja funderade på om sjukhuset har något som har öppet på kvällstid. Kan inte komma ifrån jobbet och måste i så fall ta hel ledigt och det är inte bara att göra hur som… känns som jag hamnat i moment 22. :(
 
Om det är daghusse den rymmer ifrån kanske ägaren inte ens vet om problemet? Ni kanske skulle påtala problemet till ägaren med att daghusse har den lös och inte har koll. Påpeka att den är vid tågspåret, att den är i fårhagen osv.

Om det fortgår efter att ägaren är informerade som föreslaget ovan, dvs fånga in (om det går) och ring polisen.
 
Om det är daghusse den rymmer ifrån kanske ägaren inte ens vet om problemet? Ni kanske skulle påtala problemet till ägaren med att daghusse har den lös och inte har koll. Påpeka att den är vid tågspåret, att den är i fårhagen osv.

Om det fortgår efter att ägaren är informerade som föreslaget ovan, dvs fånga in (om det går) och ring polisen.
Största problemet där är att ingen vet vem ägaren är, granngubben hämtar och lämnar den hos ägaren och talar ju självklart inte om vem det är som äger hunden. Sen känner vi inte igen hunden heller. Vi kommer dock kolla av den lokala facebookgruppen och se om det är någon som bor i kommunen, annars vet jag inte hur vi ska ta reda på vem som är ägaren mer än fånga in hunden och läsa av chippet när han är lös utan uppsikt.
 
Största problemet där är att ingen vet vem ägaren är, granngubben hämtar och lämnar den hos ägaren och talar ju självklart inte om vem det är som äger hunden. Sen känner vi inte igen hunden heller. Vi kommer dock kolla av den lokala facebookgruppen och se om det är någon som bor i kommunen, annars vet jag inte hur vi ska ta reda på vem som är ägaren mer än fånga in hunden och läsa av chippet när han är lös utan uppsikt.
Det är inte ert problem - hade lämnat in den som upphittad hund. Sedan får polisen kolla chippet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
534
· Visningar
53 965
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 141
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
26
· Visningar
2 106
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 882
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp