Vad gör vi? CXLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har varit en mycket lang dag i dag med en hel del drama pa jobbet ... Jag ar helt slut och hjarnan har lagt av. Klockan ar bara 8:30 pm och jag ska ut med Diva innan jag kan ga isang.

Appropa Diva ja, min snart 9 ariga hund har nu bajsat pa sig inne ett par ganger ... Den lilla damen gillar namligen inte regn sa hon gar tva steg ut i regnet (bara for att jag inte later henne stanna under tak) kissar FORT och MYCKET och tvarvander och rusar tillbaka in igen.
Hon som vet precis vad det betyder nar jag sager "bajsa" blev staende med ena foten uppe och sag ut som om den var FRUKTANSVART ond. Jag holl ut i 3 minuter innan jag blev orolig att den gjorde ont pa riktigt. Nar jag tog ett par steg mot henne och sa hennes namn akte foten ner pa marken och hon RUSADE in igen.:cautious:
Jag maste alltsa tvinga henne att, "BAJSA" genom att tvarvagra att tro henne varje gang hon forsoker saga att det inte behovs och hon kan ga in igen. Liksom att INTE undersoka den "brutna" foten nar hon star dar och ser ynklig ut. Nu vantar jag ut den "brutna foten" morgon och kvall och star ut med den mycket sura minen hon har nar hon blanger pa mig medan hon bajsar.:p
Haha hundar!
I min barndom hade vi en spetskorsning som blev blockhalt på ena bakbenet så fort vi sa åt honom att gå och lägga sig eller gå in på gården.
 
Fy sjutton. Här hade vi rätt många minusgrader igår, men det höll sig i varje fall under -10 grader. Men idag vaknade jag till 0-gradigt. Skönt :) ! Efter förra månadens elräkning - som var ungefär dubbelt så dyr som den "borde" vara - hoppas jag på att det blir mildare i januari :up: !!
Under? Över?

I min värld är det under tio grader om det är -15 och över om det är -5
:)
 
God morgon i kylan ! 😊 12 grader kallt ute och 14,8 grader i köket strax efter 8 när kissarna fick frukost; nästan spännande att se hur lågt det sjunker utan element på 😄.
Minns när jag växte upp att vi kunde ha neråt 13 grader inomhus innan vi hunnit elda och innan vi isolerade kattvinden/jungfrukammaren var det ibland så kallt i rummet lillebrorsan och jag delade att lakanen var så kalla att det nästan "gjorde ont" I musklerna men så gott man sov! Sambon är ju med uppväxt på samma sätt som jag så vi är lika härdade 😄.
Har precis tänt brasan, i natt var det -15 men nu bara -10. Och innan brasan gick igång var det 13 grader på nedre plan. Dock funkar det här huset så att samma inomhuskyla aldrig lamslår övre plan där barnen sover. De andra lever gott på min morgonpigghet.

(Men jag kan inte hjälpa att tycka att det är ganska mysigt att gå upp, dra på sig lite kläder, tända brasan och sedan med en kopp kaffe känna att värmen kommer. Trots att det är nödvändigt nästan varje dag under vintern.)
 
Har precis tänt brasan, i natt var det -15 men nu bara -10. Och innan brasan gick igång var det 13 grader på nedre plan. Dock funkar det här huset så att samma inomhuskyla aldrig lamslår övre plan där barnen sover. De andra lever gott på min morgonpigghet.

(Men jag kan inte hjälpa att tycka att det är ganska mysigt att gå upp, dra på sig lite kläder, tända brasan och sedan med en kopp kaffe känna att värmen kommer. Trots att det är nödvändigt nästan varje dag under vintern.)
Mysigt 🥰
 
Sitter på jobbet och försöker förstå mig på vad som gäller på Nationaldagen. Chefen säger att vi ska jobba, kollegan säger att vi inte ska jobba.
I avtalet vi har står det inget om nationaldagen.
Samtidigt finns en paragraf som säger att "när nationaldagen infaller på en lördag eller söndag ska medarbetare kompenseras med annan ledig dag i nära anslutning till nationaldagen"

O_o
Jag tolkar det som att vi inte får ledigt om nationaldagen är en vardag, men vi får ledigt om den är på en helgdag :confused:
 
Sitter på jobbet och försöker förstå mig på vad som gäller på Nationaldagen. Chefen säger att vi ska jobba, kollegan säger att vi inte ska jobba.
I avtalet vi har står det inget om nationaldagen.
Samtidigt finns en paragraf som säger att "när nationaldagen infaller på en lördag eller söndag ska medarbetare kompenseras med annan ledig dag i nära anslutning till nationaldagen"

O_o
Jag tolkar det som att vi inte får ledigt om nationaldagen är en vardag, men vi får ledigt om den är på en helgdag :confused:

Nationaldagen är en röd dag, dvs en helgdag, och ni kompenseras med en ledig vardag om nationaldagen infaller på en lördag eller söndag (när ni ändå är lediga).

Edit: Det avtalades så av facken när annandag pingst togs bort som helgdag och nationaldagen gjordes till helgdag eftersom nationaldagen infaller på olika veckodagar (dvs är datumbunden).
 
Sitter på jobbet och försöker förstå mig på vad som gäller på Nationaldagen. Chefen säger att vi ska jobba, kollegan säger att vi inte ska jobba.
I avtalet vi har står det inget om nationaldagen.
Samtidigt finns en paragraf som säger att "när nationaldagen infaller på en lördag eller söndag ska medarbetare kompenseras med annan ledig dag i nära anslutning till nationaldagen"

O_o
Jag tolkar det som att vi inte får ledigt om nationaldagen är en vardag, men vi får ledigt om den är på en helgdag :confused:
Nationaldagen är en röd dag/helgdag. Om den infaller på en lördag eller söndag får man, enligt vårt avtal, en extra ledig dag att använda under året. Om man har semestertjänst. Med ferietjänst gäller inte detta.
 
Nationaldagen är en röd dag, dvs en helgdag, och ni kompenseras med en ledig vardag om nationaldagen infaller på en lördag eller söndag (när ni ändå är lediga).

Edit: Det avtalades så av facken när annandag pingst togs bort som helgdag och nationaldagen gjordes till helgdag eftersom nationaldagen infaller på olika veckodagar (dvs är datumbunden).

Nationaldagen är en röd dag/helgdag. Om den infaller på en lördag eller söndag får man, enligt vårt avtal, en extra ledig dag att använda under året. Om man har semestertjänst. Med ferietjänst gäller inte detta.
Fast i avtalet där vi har en lista på vilka dagar vi är lediga, står inte nationaldagen med. Alltså är det röd dag men vi har inte ledigt.
 
Fast i avtalet där vi har en lista på vilka dagar vi är lediga, står inte nationaldagen med. Alltså är det röd dag men vi har inte ledigt.
Kan kanske vara lämpligt att kolla upp om detta verkligen stämmer, eller om dagen har blivit bortglömd på listan? Den har ju inte alltid varit en röd dag/helgdag, även om det var många år sedan den byttes mot annandag pingst (som alltså nu inte är en röd dag längre).
 
Kan kanske vara lämpligt att kolla upp om detta verkligen stämmer, eller om dagen har blivit bortglömd på listan? Den har ju inte alltid varit en röd dag/helgdag, även om det var många år sedan den byttes mot annandag pingst (som alltså nu inte är en röd dag längre).
Jo, får skicka ett mail till rektor. Litar inte riktigt på att chefen vet vad han talar om, och inte heller på att avtalet är genomtänkt eller korrekt överhuvudtaget :angel:
 
Sitter på jobbet och försöker förstå mig på vad som gäller på Nationaldagen. Chefen säger att vi ska jobba, kollegan säger att vi inte ska jobba.
I avtalet vi har står det inget om nationaldagen.
Samtidigt finns en paragraf som säger att "när nationaldagen infaller på en lördag eller söndag ska medarbetare kompenseras med annan ledig dag i nära anslutning till nationaldagen"

O_o
Jag tolkar det som att vi inte får ledigt om nationaldagen är en vardag, men vi får ledigt om den är på en helgdag :confused:
Nej.
Nationaldagen är röd dag och normalt sett är man ledig. Jobbar du röda dagar annars?

Om nationaldagen är på en vanligtvis ledig dag (lörd-sönd) får man som kompensation en annan ledig vardag.
 
Nej.
Nationaldagen är röd dag och normalt sett är man ledig. Jobbar du röda dagar annars?

Om nationaldagen är på en vanligtvis ledig dag (lörd-sönd) får man som kompensation en annan ledig vardag.
Fast jag läser bara vad som står :p Jobbar vissa röda dagar, alla dagar när alla andra verkar ha klämdagar, och oftast hela dagar när andra verkar ha arbetstidsförkortning - så jag skulle inte bli jätteförvånad :D
Japp, vårt avtal är helt värdekasst. :cautious:
 
Fast jag läser bara vad som står :p Jobbar vissa röda dagar, alla dagar när alla andra verkar ha klämdagar, och oftast hela dagar när andra verkar ha arbetstidsförkortning - så jag skulle inte bli jätteförvånad :D
Japp, vårt avtal är helt värdekasst. :cautious:

Vilka röda dagar jobbar du i övrigt då?

Att klämdagar och arbetstidsförkortning är borttaget är inte så konstigt, det blir allt vanligare för tjänstemän, särskilt för anställda inom offentlig sektor. Det bör ha justerats mot att man jobbar mindre övriga dagar, tror det var typ 5 min man jobbade mer varje dag förr för att jobba in tid så att man var ledig klämdagar och hade vissa dagar innan helgdag kortare.
 
Vilka röda dagar jobbar du i övrigt då?

Att klämdagar och arbetstidsförkortning är borttaget är inte så konstigt, det blir allt vanligare för tjänstemän, särskilt för anställda inom offentlig sektor. Det bör ha justerats mot att man jobbar mindre övriga dagar, tror det var typ 5 min man jobbade mer varje dag förr för att jobba in tid så att man var ledig klämdagar och hade vissa dagar innan helgdag kortare.
Till exempel alla helgons dag och annandag jul.
Vi jobbar inte mindre övriga dagar heller, så det är helt enkelt värdekasst avtal vi har :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
526
· Visningar
53 335
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 066
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
26
· Visningar
2 091
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 866
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp