Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Excel är överlägset även för text-tabeller där
man vill kunna sortera och filtrera data för att sammanställa information. Som en minidatabas. Mitt "problem" med Excel är när problemet vuxit ur minidatabas och behöver en riktig databas där många användare kan jobba samtidigt utan problem.
Du kan vara lugn. Du har ändå bara sett toppen av isberget. Under ytan ligger 95% av magiska funktioner man kan programmera och använda. Och till rätt problem är det rent magiskt enkelt, men att veta vad som finns och passar är svårt. Upptäcker nya finesser varje månad.Och mitt problem är att det finns så mycket funktioner?! Jag sliter mitt hår lite varje gång jag arbetar i Excel (utöver mina mest basic uppgifter) och gör säkert allting mycket omständligare än vad det borde vara, bara för att jag inte fattar bättre. Har kollegor som är superproffs och blir alltid imponerad över vad de med enkelhet bygger upp och tar fram, och helt klart är det ett mycket viktigt verktyg för oss.
Jo, jag fattade nog. Jag ville bara ta tillfället att sjuna Excels lov.Absolut, jag var lite ironisk. Har alldeles för många gånger stött p folk som skrivit in rena tabelluppställningar i excel för de inte fattat att man kan göra tabeller och listor i Word.
Så fortman behöver göra beräkningar är excel bäst.
Bokstäver i Word och siffror i Excel
Man blir också lite lätt galen när vissa skickar beräkningar i word /mvh ekonomJo, jag fattade nog. Jag ville bara ta tillfället att sjuna Excels lov.
Däremot blir man lätt galen när vissa, icke nämnda yrkesgrupper (ekonomer), skickar brödtext i ett exceldokument.
Jag brukar resonera som så, först när jag behöver en viss funktion kollar jag om den finns och lär mig den via Youtube eller liknande. Förstod efter en plågosession med en av underhuggarna till über-Exceldemonen att det är lättast att lära sig så(de hävdade att det var en kurs men jag är tveksam).Och mitt problem är att det finns så mycket funktioner?! Jag sliter mitt hår lite varje gång jag arbetar i Excel (utöver mina mest basic uppgifter) och gör säkert allting mycket omständligare än vad det borde vara, bara för att jag inte fattar bättre. Har kollegor som är superproffs och blir alltid imponerad över vad de med enkelhet bygger upp och tar fram, och helt klart är det ett mycket viktigt verktyg för oss.
Vart är detJag ar I javulens hus
Vart är det