Vad gör vi CLI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Excel är överlägset även för text-tabeller där
man vill kunna sortera och filtrera data för att sammanställa information. Som en minidatabas. Mitt "problem" med Excel är när problemet vuxit ur minidatabas och behöver en riktig databas där många användare kan jobba samtidigt utan problem.

Och mitt problem är att det finns så mycket funktioner?! Jag sliter mitt hår lite varje gång jag arbetar i Excel (utöver mina mest basic uppgifter) och gör säkert allting mycket omständligare än vad det borde vara, bara för att jag inte fattar bättre. Har kollegor som är superproffs och blir alltid imponerad över vad de med enkelhet bygger upp och tar fram, och helt klart är det ett mycket viktigt verktyg för oss.

Och mitt problem är att det finns så mycket funktioner?! Jag sliter mitt hår lite varje gång jag arbetar i Excel (utöver mina mest basic uppgifter) och gör säkert allting mycket omständligare än vad det borde vara, bara för att jag inte fattar bättre. Har kollegor som är superproffs och blir alltid imponerad över vad de med enkelhet bygger upp och tar fram, och helt klart är det ett mycket viktigt verktyg för oss.
Du kan vara lugn. Du har ändå bara sett toppen av isberget. Under ytan ligger 95% av magiska funktioner man kan programmera och använda. Och till rätt problem är det rent magiskt enkelt, men att veta vad som finns och passar är svårt. Upptäcker nya finesser varje månad.

Men om någon annan ska kunna använda och ändra i arket får man nog begränsa sig till de 1% mest basala.

Ont om fönsterbrädor här i stan tydligen, så mina fönsterbrädor är inte uppsatta idag heller. Hoppas på imorgon.
Värmt upp mat och känner för att sova :sleep: men dröjer några timmar till, är inte ens mörkt o jag behöver duscha ikväll också :p

Absolut, jag var lite ironisk. :) Har alldeles för många gånger stött p folk som skrivit in rena tabelluppställningar i excel för de inte fattat att man kan göra tabeller och listor i Word.

Så fortman behöver göra beräkningar är excel bäst.
Bokstäver i Word och siffror i Excel :)
Jo, jag fattade nog. :) Jag ville bara ta tillfället att sjuna Excels lov.

Däremot blir man lätt galen när vissa, icke nämnda yrkesgrupper (ekonomer), skickar brödtext i ett exceldokument.

Jag fick för mig att jag absolut måste baka, och det NU. Så nu har jag bakat hallongrottor 🍪 Men eftersom det inte var planerat att jag skulle baka så fanns det ingen hallonsylt, så det blev hallongrottor med jordgubbssylt (jordgubbsgrottor? :D). De är inte jättefina men förhoppningsvis är de goda i alla fall 😁

Jag var ut och rev i presseningen som ligger fastfrusen över lite ved som *host* inte har burit in sig själv :o
Men jag blev belönad med en Is-häst :love:

Bifogade filer

• 20220323.webp
    20220323.webp
    771,2 KB · Visningar: 50
Jag tömkörde dotterns ponny under tiden dottern mockade hagarna. Tänkte att det, för mig, var en bra uppdelning.
Sen visade det sig dotterns ponny måste ha dragit i sig sju linor kokain för det var inte många siffror rätt :cautious:
Nåja, så småningom blev det åtminstone okej men vi var ganska svettiga.

Nu ska jag duscha och sen får jag fundera på om jag ska äta något mer idag. Har ju i 1,5 dygn inte gjort annat än ätit så jag är inte så hungrig :p

Dagens lunch: torsk med vitvinssås, räkor och fänkål.

20220323_122054.webp

Jag brukar resonera som så, först när jag behöver en viss funktion kollar jag om den finns och lär mig den via Youtube eller liknande. Förstod efter en plågosession med en av underhuggarna till über-Exceldemonen att det är lättast att lära sig så(de hävdade att det var en kurs men jag är tveksam:cautious:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
732
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: ufot
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 086
Tjatter Säg utan att säga det. Kondensera ditt jobb till den yttersta lilla partikeln det faktiskt är/du faktiskt gör* Jag kokar vatten. *man...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 087
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar