Vad gör ni under en dag för att "köra slut på hunden"?

YorkWann

Trådstartare
Vad skulle ni göra under en dag för att er hund skulle bli riktigt, riktigt trött?

(Vad skulle ni göra under en dag för att göra hunden riktigt, riktigt trött, men den var tvungen att vara kopplad eller i lina under all aktivitet utomhus).

Vad skulle ni göra under en dag för att er hund skulle bli riktigt, riktigt trött?

(Vad skulle ni göra under en dag för att göra hunden riktigt, riktigt trött, men den var tvungen att vara kopplad eller i lina under all aktivitet utomhus).
Hm normalt skulle jag säga jaga men det kanske inte är ett alternativ? ;)

Gå en riktigt lång promenad i miljö som är ovan för hunden. För min "bondhund" skulle det innebära att gå i stan, för en stadshund så är kanske skogen mer tröttande. Sen ett spår, svårt och långt. Finns det fortfarande lite överskottsenergi så trickträning. Jag körde slut på Villes hjärna idag med att lära in "rulla runt" och lite pallträning. ;)

Långpromenad med mycket lösspring, ett lydnadspass och ett spår.

Lek med annan hund i kombination med långpromenad i skogen på förmiddagen. Sedan promenad i ovan miljö och lite nosework på eftermiddagen.

Åka på heldag träning eller tävling på nytt ställe.

Funkar också att tillbringa dagen inomhus tillsammans med halva släkten (gjorde vi på julafton) då hon tycker hon måste ha koll på alla så hon inte missar någon mat. Mycket mentalt tröttande.

Valla en timme och sen ett par timmar lösa i skogen.

Om koppeltvång, rejält spår, skogspromenad och sen drag med cykel.

Jag kan nog inte köra slut på mina hundar om de ska vara kopplade... Men jag hade gett mig ut på lång cykeltur (åtminstone en mil) och tränat lydnad med dem. Hade även gett dem lite mer och knepigare mat än vanligt, något som bjuder på lite tuggmotstånd och omväxling.

Minst en timmes lösspring i kuperad terräng, ett rejält pass med sök- eller jaktträning och så leta upp sin mat i en brant skogsbacke.

Eller typ 20 minuters vallning :p

Jaga, klurig jaktträning (apportering). Lång promenad med lösspring med flera andra hundar.

Om det var tvunget att vara i lina så spårträning, tricksträning och drag.

Min går inte att köra slut på på en dag på det sättet. Det är varje dags aktivitet som räknas och har vi haft normala aktiviteter under en längre tid är han lika nöjd en dag som det inte händer något alls. Det som faktiskt kör slut på honom mest är nya upplevelser så jag håller med @Snurrfian där. Nya ställen att promenera på eller vara med på någon typ av sammanhang som han inte har varit med om tidigare gör honom tröttare än motsvarande aktivitet på hemmaplan/i van miljö. När han var yngre kunde det räcka med att gå en promenadslinga åt motsatt håll mot vad vi brukade gå. Då var allt "nytt" i hans ögon och även om promenaden var exakt lika lång så var han tröttare då. Nu är min såpass ung, 16 månader, så fortfarande finns det mycket att upptäcka. Det lär bli skillnad när han blir äldre och mer världsvan.

Personspår (gärna lång liggtid och varierande underlag), uppletande och/eller lydnad under liggtiden sen gärna minst 1 mil drag med cykeln också. Ett rejält skorvmål med rått kött/ben på em/kväll. Då kommer de inte röra sig i onödan sen.

De blir dock ganska nöjda av det mesta och kopplar av utan problem. De blir tydligen rätt trötta om vi är bortresta några dagar (med hundarna) för när vi kommer hem sen sover de extra mycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar