Vad gör ni om hästen biter er?

J

j3nnif3r

Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.

Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Min tjej bet mej "på test" en gång första sommaren jag hade henne. Jag röt och nöp henne i bringan. Har efter det aldrig hänt igen..
Detsamma med sparkar.. En gång som ung och faktiskt en gång som vuxen:eek:. Men då har jag inte använt mej av handgripliga metoder. Utan röst och kroppspråk. Sen dess har allt varit lugnt. Bääs är en enkel häst. Och ger sej fort och lätt.
Bara jag är tydlig och är bestämd.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.

Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?

Jag skulle korigerat det felet med detsamma innan någon hemskt händer:eek:
Skulle säga till på skarpen och kanske knuffat till hästen med en armbåge eller så...


Har en sådan häst i stallet som vill gärna vissa sina tänder när sadeln kommer fram:smirk:. Denna har inte tillrättavisast men sätter i allfall inte tänderna i kött utan i inredningen.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Smäller till hästen direkt med hanflatan och säger nej. Biter inte tillbaks då jag inte gillar att få päls mellan tänderna. :)
Kort och gott ett sånt beteende måste man sätta stopp för på en gång.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag menade inte att jag biter med tänderna, utan att jag kan smälla till henne och ryta till ordentligt ;)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Självklart testar hästen hur långt den får gå, jag har nog aldrig mött en häst som inte testat. Dem kan nog ha gått in i en testperiod, hästen flyttade till dem ganska nyligen, men sätter man inte stopp för det så vet man inte hur långt det kan gå..
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag låter min häst visa att hon ogillar sadeln, men hon får alrdig göra det mot mig, utan får vända huvudet åt andra hållet och bita på sig själv/i höbalen som står väldigt tillgängligt ;)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.

Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?

Usch, vad det där lät otrevligt. Jag skulle aldrig låta en häst bita/hugga åt mig utan att tillrättavisa den så snabbt och kraftigt att den inte gör om det igen.
Men om nu hennes häst är så osäker kanske hon kan prova att binda upp den jättekort så att den inte kommer åt att bita henne? Då slipper hon både att bli biten och att behöva tillrättavisa den.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Samtidigt kan jag tycka att en osäker häst kan behöva få veta var skåpet ska stå. Att hon inte tillrättavisas nu och sen vid ett senare tillfälle får en smäll på näsan ger bara dubbla signaler. Ta tag i problemet på än gång innan det händer något.

Deras hästar står uppbundna i mitten av stallgången med ett grimskaft åt vardera hållet.. kan faktiskt vara smart att binda upp om man inte vill säga åt på skarpen. Men samtidigt känns dte som att man ungår problemet genom att göra så.

Men det är som sagt helt deras val..
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

kl

Tycker att det är bäst att vissa den osäkrahästen med detsamma att detta är FEL och till rättvissa den och få slut på det hela.
Då fattar hästen att det är fel, den blir ju inte mera osäker för de.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Exakt min åsikt.

Den blir ju bara mera osäker om den inte vet vad som gäller. Och kanske någon säger till den men inte ägaren.

Gör hästen en tjänst och säg till den på skarpen att det betendet är oacceptabelt.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

håller med, om hästen är osäker kanske den rent av mår bra av att märka "oops de där va fel" sen behöver man ju inte riva hela stallet för en tillrätta visning :) Men personen borde väl veta vad hästen "tål" kasnke räcker med ett Nej, eller lätt knuff . .
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Alla hästar behöver olika mängd tillrättaviselse, man måste anpassa sig till det och situationen helt enkelt.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Det beror helt och håller på häst och situation. Mitt nyaste sto skulle få sin första vaccination. Jag stod som vanligt och höll i grimman då veterinären satte kanylen. Stoet blev jätteförvåna (inte så hanterat sedan tidigare) och satte sig på ren reflex rätt i armen på mig.

Jag ropade såklart till och hon släppte genast och tog ett hopp bakåt. Inget mer hände än att jag såg till att hon höll sig lugn. Att i den situationen lappa till hästen känns helt fel. Hon var uppenbarligen inte med på vad hon gjorde då hon annars är vänligheten själv.

Syrrans sto vill alltid stå och bita då man spänner täcket (ännu mer nu då hon är dräktig). Det vi gör då är helt enkelt att hålla oss undan för tänderna. Hon är väldigt kittlig och biter i frustration alltså går det utmärkt att ge henne en vägg att tugga på istället. I övrigt är hon väldigt snäll och vänlig.

Hingstarna (både den vuxne och ungen) kan nafsa efter en som en ren protest. De får genast en tillsägelse. Unghingsten genom ett ryck i grimman och arg röst eller putt. Vuxna hingsten får en smäll tillbaka och en ordentlig tillsägelse.

Så bestraffning/korrigering beroende på individ och situation.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Kan inte säga mer än att jag håller med.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag skulle främst ställa mig själv frågan "varför protesterar hästen?"
/Sessiagh
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Försöker någon av hästarna på ridskolan bita mig säger jag bestämt "nej" och trycker bort huvudet. Jag är ingen tuggleksak :D
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

jag huttar alltid med fingret och säger nej, vilket dom förstår att då gör de fel. Ibland när de är på riktigt bus humör och jag nästan kan se att det är dj*vulskap på gång, och det händer nått. Då räcker det att hutta lite med fingret och de förstår så väl, de är så medvetna om när de beter sig dåligt :devil:
Men i vissa fall, då det är tendens till skaderisker eller riktiga dumheter, brukar jag ge ett "nyp" (hästbett) på halsen. Men fingret funkar bäst. :rofl:

Försöker hela tiden läsa av hästen i alla situationer. Både i förväg och efteråt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om jag blir biten så biter jag tillbaka! Antingen med tänderna (funkar bäst på mindre hästar) eller nyper med fingrarna + att jag säger till på skarpen.
Om man "bara" blir hotad så puttar jag undan huvudet samtidigt som jag talar om att uslingen minsann ska passa sig!
När jag vet om att ett hot eller bett är på gång vid tex. sadling eller spänna täcket så ser jag till att stå så nära huvudet som möjligt och hålla undan det med armen så har dom inte chansen att bitas men det kräver ju ett visst mod och beslutsamhet.
Att inte tillrättavisa hästen för att den är osäker är bara korkat!
En osäker häst behöver en säker ledare och tydliga regler så blir den oftast lugnare!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp