Sv: Vad gör ni om hästen biter er?
Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.
Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?
Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?
I den situationen tycker jag att X har börjat i helt fel ände av problemet. Varför inte träna lite på detta med att spänna sadelgjorden, spänna ett hål i tagt, berömma, gå en bit, spänna ett hål till osv. Så att hon slipper hamna i en situation där hon orsaker hästen ett sådant obehag att den biter henne.
Hästar bits inte utan anledning. Själv har jag bara en enda gång för ca tvår år sedan lyckats sätta mig i en situation där jag blivit ordentligt biten. Då skulle jag fota en häst som låg och vilade i hagen
Går fram till huvudet och ska sätta mig och gosa lite (ja hur oartig får man bli, störa ett sto mitt i skönhetssömnen
) och får ett rejält hugg i låret
. Hästj*veln släpper ju inte heller, utan jag blir tvungen att slå henne hårt över mulen för att hon ska släppa
På ett sätt var ju bettet "befogat", jag får skylla mig själv som är så dum att jag stör en häst som ligger och sover i hagen. Men så väger ju hästen 400 kg mer är mig, så man kan inte acceptera sådant, då skulle det rent ut sagt bli livsfarligt.
Det bästa är väl att fundera på varför hästen bet än, och försöka att aldrig mer sätta sig i den situationen igen. Lära av sina misstag helt enkelt. Samtidigt tycker jag att ett bett alltid ska bestraffas, för att hästen ska förstå att det inte är okej. Att slå på huvudet/mulen är väl inte det bästa, men jag tycker absolut att detta är av de väldigt få situationer där en dask i rätt ögonblick är befogad. Sedan är det oftast inte ens nödvändigt, man kan precis som andra redan skrivit, gå mot hästen, ryta, och på andra sätt tillrättavisa.