Vad gör ni om hästen biter er?

Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

:bow::bow::bow:

Håller med dej... Varför bitts hästen, det är frågan man borde ställa sig. Speciellt om det är enbart vid sadling. Den vanligaste orsaken enligt mej att hästar bitts vid sadling är att de blir sadlade "fel", oförsiktigt eller att de har obehag av sadeln/sadlingen.

Rent generellt om en häst bet mig så skulle jag daska till den och säga ett "hårt" NEJ.. Hästar ska inte bitas.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om hästen bokstavligen biter mig, t.ex. rakt i armen som min förra pålle gjorde 3e dagen jag hade henne, när jag skulle sadla i boxen..Så blir jag arg! Ryter till och "biter tillbaka" rätt hårt.....Kommer nog aldrig upp i samma styrka som när en häst biter tillbaka i alla fall.
Om de däremot hugger lite i luften när jag sadlar/spänner sadelgjorden så bryr jag mig faktiskt inte, bara det inte går ut över mig.

Sen är det ju olika beroende på vilket sammanhang också, en gång blev jag lite klantigt biten i lillfingret när ponnyn skulle få en bit morot så var det ingen idé att säga ifrån, han höll fast och hade jag blivit arg så är risken att han hade kastat sig iväg med mitt lillfinger efter :rofl:
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Min gamla tanta i stallet HATAr när man kommer med sadlen men när den väl e på så är hon glad igen. hon hugger hejvilt omkring sej men ställer man någon frammför henne så hugger hon ej i personen utan bara runt om så det är inga problem hon får höra så sålänge det ej skadar någon. hon råkade få tag på mej en gång å innan jag ens hunnit reagera av tt de prasslade i jackan så hade hästen slängt sej längst bak i linorna hon satt fast i å trodde hon skulle få stryk.. troligvis har hon fått de innan jag köpte henne. men de va bara att prata lugn å ta fram henne igen å börja om sedan dess har de ej hänt.

Därimot kan jag säga såhär. jag har en hingst som i alla år (28 år) fått bita lite som han själv vill. å när jag fick honom för 3 år sedan så blev det andra bullar.han kunde hugga jätte hårt. men varje gång så tog jag ett rejält tag om under läppen (han hatar de) å höl där till han va still. bet han igen nöp jag igen å så vidare.. nu är han dock mkt bättre men kan naffsa ibland vilket nog ej kommer gå ta ifrån honom. men varje gång får han en tillsägelse så de blir mindre å mindre för varje år. fast han kanske har börjat komma ut tonnåren å bli vuxen nu =9 man kan ju alltid hoppas =)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag tillrättavisar, främst med rösten och kroppsspråket men är absolut inte främmande för att drämma till om det behövs. Ouppfostrade nafsiga hästar nyper jag i överläppen med naglarna, sedan brukar den diskussionen aldrig mer behöva tas.
Finns inget värre än hästar som ska bita/nafsa i allt och alla för att ingen brytt sig om att uppfostra dem.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Mitt gamla sto högg när man spännde sadelgjorden när jag fick henne. Jag gjorde ingen stor affär av det utan gav henne något godis varje gång innan jag spännde, svårt att hugga utan att tappa godiset:D.
Det tog inte många gånger innan hon slutade hugga och bad om godis istället.
Helt plötsligt har man ökat toleransen för det där äckliga spännandet runt magen och förvandlat det till en mysstund istället.

Jag körde samma taktik med hennes son som visade samma tendenser och han står nu med spetsade öron och väntar på godis vid sadling.

Att slå dessa hästar hade inte ökat deras respekt för människor...

Givetvis skall man tillrättavisa när det behövs men detta kanske inte är rätt tillfälle på en osäker häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Blev ordentligt biten av en häst för 16 år sedan ungefär.
Jag var inte så gammal då, men som en ren reflex så bet jag tillbaks!
Satte tänderna i halsen på henne. Hon var för j****g mot alla, men mig rörde hon aldrig mer. Hon lever än idag, och de gånger som jag hälsat på hene, rör hon inte en fena när jag kommer in. Snacka om hästminne! Vet inte om det var rätt gjort egentligen, men det fungerade iaf.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Det beror på situationen.
Är det så att hästen är rädd och tar till att bita/nafsa och hota som
försvar. Så är det oftast så hästen känner sig hotad, osäker eller rädd.
Då brukar jag gå vänligt till väga.
Visar klart och tydligt vad jag tänker göra och tar det lugnt och försiktigt så att hästen vet att jag är ingen som tänker göra den illa.
Eller om det däremot är en ovana från hästens sida att bita/nafsa och hota så brukar jag ryta till eller höja rösten. För att visa hästen att jag minsann tolererar inte sådant beteende.
Det sista jag gör är att daska till hästen på mulen.
Med min egen häst så räcker det med att fya och visa pekfingret...
...då vet han att han har gjort fel.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Mitt ena sto kan "nypa" mig i rumpan.. ( tar bara tag i yttersta skinnet och ridbyxan...ajaj..) på ren djävulskap... när jag vänder ändan till... Men då vänder jag mej bara om och visar tändena... Hon vet var gränsen går, men samtidigt är det hennes enda sätt att visa att det är ngot hon inte gillar...
Min vallack kan hugga... klappa tänderna i luften när man går förbi boxen ( står bakom galler alltid) han ser ut som en krokodil och vill visa sig farlig. Skiter man i honom, -- no problem. Men höjer man pekfingert slänger han sig tillbaka i boxen, så jag antar att han fått sig en och annan smäll.
Han är lite konstig, älskar att kela, men slutar man gosa, så kan han bitas. Han gick som hingst ganska länge.
Men hanterar man honom bara rätt, så bits han inte. Han har ännu inte bitit mej.
Min lilla ponny skulle ALDRIG bita med avsikt, däremot är hon glupsk och bitit mej i tubben då hon trodde det var en morot.. fel nagellack.. haha.. Sen stjäl hon plånboken från hovslagaren... bra ponny :)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om hästen verkligen är ute efter att bita mig så slår jag till på halsen och säger "nej" med bestämd röst. Men jag fyar inte i onödan, mitt sto är t.ex en sån som står med öronen slickade bakåt och kastar med huvudet när man typ borstar lera från magen, spänner sadelgjorden osv - där ignorerar jag. Hon vet var gränsen går, och så länge hon inte försöker skada mig så är det ok att visa vad man tycker.

En så pass osäker häst som du beskriver skulle jag tillrättavisa. För mig verkar det helt idiotiskt att låta den bita för att den ska bli självsäker! Vad gör man den dagen man anser att den är säker i sig själv, låter den fortsätta bita? Eller tillrättavisar - och riskerar att den faller tillbaka i sin osäkerhet?
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.

Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?

Visar med hela kroppen att den gjort fel. Behöver inte alls betyda att den får sig en smäll. Utan jag går häftigt mot hästen, med hela kroppen och höjd hand, så att den viker undan och förstår att inte göra om det.

Några bitande hästar har jag inte haft efter det. Egentligen har jag inte blivit biten av någon av mina hästar på år och dag. Jag har innan situationen ens blivit aktuell talat med kroppen vad som gäller.

/Tant
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Medryttarhästen ogillar sadlar, när hon hugger i luften mot mig ryter åt henne och puttar bort hennes huvud. Om hon skulle bita mig biter jag tillbaka eller nyper henne samtidigt som jag ryter åt henne. Fast oftast ger hon grimskaftet ett rejält bett, tur är väl det ^^
Hästen i fråga är ett ungt sto, brunstar dygnet runt känns det som, hon har ej blivit van att gå från morsan och hon är rejält käftig. Om jag säger åt henne på skarpen får man passa sig både för fram och bakdel ;> Vi håller på med NH och våran relation blir bara bättre och bättre.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?
Jag skulle jobba hästen utan sadeln till att börja med. Sedan skulle jag hålla exalkt koll på när hästen börjar tycka att sadlingen blir obehaglig. Oftast kan det vara så att hästen blivit utsatt för felaktig sadling/fel anpassad sadel av nuvarande eller tidigare ägare så det är därför den surar. Visar det sig vara sadelgjorden så får jag väl försöka spänna försiktigare och ev klä in den i fårskinn eller något till att börja med och så behöver jag ju inte ställa mej i "skottgluggen" precis, det går ju att ha hästen i stallgången i linorna, då når den inte att bita.
Kort sagt jag skulle ignorera beteendet men inte låta den bita i mej. Ignorerar man det så slutar den så småningom, men man måste ju också dra sitt strå till stacken och sadla försiktigare för det är ju faktiskt så att bitandet är hästens sätt att säja att sadlingen är något den upplever som obehagligt och att i det läget slå den är ju ingen bra idé. En bra idé är däremot att kolla så sadeln verkligen ligger bra på hästen och inte orsakar obehag.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag ryter aldrig, men smockar till direkt.
Sen är det ju en helt annan sak varför hästen bet. Det får man hålla koll på. Men acceptera att bli biten, aldrig!
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag har ett sto som både bits och sparkas när något inte passar henne. Hon är väldigt mån om sitt personliga utrymme och gör det inte för att vara elak utan för att tala om att man är för nära eller inkräktar på hennes utrymme så att säga.
Hon får lov att tala om att hon ogillar något genom att lägga öronen bakåt och gnissla tänder om hon tror att det hjälper, men hon får INTE bitas eller veva med benen, då blir det däng.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om jag vet att hästen kommer bita eller är tillräckligt kvick så är jag beredd att "lappa till" på mulen (dvs möta "bitet").
Min häst är rätt känslig för rörelse och röst, så henne kan jag stampa i marken och typ ett snabbt steg mot henne och skrika NEEEEJ.

Just sadelgjorden hade jag problem med, häst hade lite ömma muskler under magen och visade hela tandraden (men inte mot mig), så jag försöker vara väldigt snäll och ta superlöst första spänningen, nu muttrar hon bara lite, så det var väl en framgång antar jag :)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag använder samma knep tillbaka.. fast inte med tänderna dock:D
Pink sparkade in mig i väggen en gång när jag rakade honom, när jag väl rest mig upp sparkade jag tillbaka och han har aldrig lyft benet igen.

Odrägliga hästar är det värsta jag vet!
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Hade någon av mina hästar bitit mig hade jag daskat till dom rejält, det är oacceptabelt att dom bits!
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Har inte läst hela tråden (förlåt) men här kommer min åsikt.

Du skriver att hästen är osäker och jag tror att det beror på att personen X inte är tillräckligt bestämd, sätter inte upp regler och gränser. Jag tror kanske att hästen inte riktigt vet sin plats i rangen och blir därav osäker.

Kolla t.ex på hästarnas naturliga beteende i hagen. Om en ranglåg häst biter en ranghög häst så biter ju förstås den höga tillbaka. Annars visar den ju underläge. (ursäkta om det är luggigt, är inte världsbäst på att förklara)

Jag skulle sagt till direkt på skarpen (dock inte slagit mot huvudet p.ga av risk för att hästen blir huvudskygg) men med hög röst, kroppsspråk och en smäll på bogen.


=)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

min lilla ungponny som gillar att testa gränser brukar nafsa lite fast mer på skojj men det är ändå inte okej så då knuffar jag undan honom bestämt och ryter till ordentligt och skulle han ändå fortsätta vilket aldrig har hänt men om så skulle jag ta i mer och visa vart skåpet ska stå för det är definitift inte okej att bitas.det din kompis x gör är inte specielt smart för en osäker häst har ju inte nått för att bitas. men x får vara väldigt försiktig nät hon båden lägger på sadeln och när hon spänner sadelgjorden och hela tiden prata lungnande men skulle hästen ändå bitas krävs en tillrättavisning av någon form( är dock olick från häst till häst).
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.

Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?

I den situationen tycker jag att X har börjat i helt fel ände av problemet. Varför inte träna lite på detta med att spänna sadelgjorden, spänna ett hål i tagt, berömma, gå en bit, spänna ett hål till osv. Så att hon slipper hamna i en situation där hon orsaker hästen ett sådant obehag att den biter henne.

Hästar bits inte utan anledning. Själv har jag bara en enda gång för ca tvår år sedan lyckats sätta mig i en situation där jag blivit ordentligt biten. Då skulle jag fota en häst som låg och vilade i hagen :angel: Går fram till huvudet och ska sätta mig och gosa lite (ja hur oartig får man bli, störa ett sto mitt i skönhetssömnen :o) och får ett rejält hugg i låret :o. Hästj*veln släpper ju inte heller, utan jag blir tvungen att slå henne hårt över mulen för att hon ska släppa :devil:

På ett sätt var ju bettet "befogat", jag får skylla mig själv som är så dum att jag stör en häst som ligger och sover i hagen. Men så väger ju hästen 400 kg mer är mig, så man kan inte acceptera sådant, då skulle det rent ut sagt bli livsfarligt.

Det bästa är väl att fundera på varför hästen bet än, och försöka att aldrig mer sätta sig i den situationen igen. Lära av sina misstag helt enkelt. Samtidigt tycker jag att ett bett alltid ska bestraffas, för att hästen ska förstå att det inte är okej. Att slå på huvudet/mulen är väl inte det bästa, men jag tycker absolut att detta är av de väldigt få situationer där en dask i rätt ögonblick är befogad. Sedan är det oftast inte ens nödvändigt, man kan precis som andra redan skrivit, gå mot hästen, ryta, och på andra sätt tillrättavisa.
:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp