Vad gör ni om hästen biter er?

Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Som tur är har jag en häst som sällan/aldrig visar tänderna vid obehag. Men för ett par veckor sedan tog jag hand om en kompis häst som, vid första sadlingen, satte tänderna i ryggen på mig. Riktigt hårt var det och ont gjorde det. Snabbt som attan nöp jag tag i halsskinnet på henne, HÅRT. Hon ställde sig som ett ljus och efter den händelsen har hon aldrig visat tänderna för mig ;)
Så för att sammanfatta: Jag ger igen med samma mynt.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Min gamla tanta i stallet HATAr när man kommer med sadlen men när den väl e på så är hon glad igen. hon hugger hejvilt omkring sej men ställer man någon frammför henne så hugger hon ej i personen utan bara runt om så det är inga problem hon får höra så sålänge det ej skadar någon. hon råkade få tag på mej en gång å innan jag ens hunnit reagera av tt de prasslade i jackan så hade hästen slängt sej längst bak i linorna hon satt fast i å trodde hon skulle få stryk.. troligvis har hon fått de innan jag köpte henne. men de va bara att prata lugn å ta fram henne igen å börja om sedan dess har de ej hänt.

Brukar rida en häst som beter sig lite likadant (well, well.. inte riktigt men nästan :smirk:) Så fort hon blir missnöjd visar hon det med blottade tänder och viftande framben. Rör man sig hastigt, typ vänder sig om för att ta en borste etc, när hon håller på sådär så blir hon livrädd. Hon kastar sig bakåt/uppåt med uppspärrade ögon och blir helt spänd. Hon har nog fått mycket stryk i sitt liv för det här beteendet. Men varför fortsätter hon? Hon verkar ju veta exakt vad det är hon gör som ogillas av människan?!!.. Klarar inte av att bestraffa den här hästen för detta så länge och inte siktar med tänder/fossingar på mig. Hon blir ju så fruktansvärt rädd.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

hej! (det här svaret är riktat till er alla)
jag har för ett tag sen lagt in ett inlägg ang mitt sto som bits och håller på hela tiden.
Alla tyckte jag var en djurplågare som sa till henne osv.
Nu har de ju gått några år sedan den här tråden men det ni skrivit här säger folk runt omkring mig också medans dom som svarade på min tråd skrev helt annorlunda. Läs gärna min tråd och säg vad ni tycker.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Antalet hårda bett kan jag räkna på min egna hand.
Nafsningar och hotande av en häst som så - bara lite irriterat nafsande vid täckning/sadling, så jag har inte riktigt behövt hantera den situationen. I de lägena har jag ignorerat, eftersom det är svårt att korrigera något som "nästan-hände", liksom.
Jag föredrar att ignorera oönskat "på-gränsen-beteende" - och istället berömma gott beteende. Jag ogillar att bestraffa och använder bara direkt korrigering om det verkligen behövs.

Men jag kan, utan att skämmas, säga att: om en häst faktiskt på riktigt skulle sätta tänderna i mig, då är det verkligen "shit just got real" ;)

Och då kommer tillrättavisningen på sekunden, framförallt med rösten, kanske stampar till med foten i golvet/marken och samtidigt ryar "EY!" och förmodligen skulle jag också samtidigt daska till/nypa till hästen i halsen. Ungefär som att använda handen som en hästs mun i flocken.

Jag kan räkna antalet bett på min egna hand, och i de lägena har det varit just det som jag har beskrivit ovan. Att veva med bakben eller leka gymnastikövningar med hals och huvud och öron bakåtstrukna brukar jag vara ignorera, och om hästen uppför sig snällt så berömmer jag.

Jag kommer alltså ifrån den skolan att man i största mån ska ignorera oönskat beteende, och berömma vid önskat beteende. Men när en gräns passeras, som t ex att faktiskt fysiskt bita/sparka - då använder jag direkt korrigering. Säkerheten först.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag tillåter aldrig att en häst biter mej.. Då får den en tillsägelse.
Står den uppbunden får den en dask och ett NEJ, är den lös ute kör jag väck den, en häst som beter sej så är inte välkommen i min närhet..

Men innan jag gör detta så brukar jag fundera på varför hästen biter mej. Särskilt om det kommer till att spänna sadelgjorden. Mitt sto surade som sjutton och jag bytte gjord flera gånger (sadeln låg bra), till slut efter att ha fått specialbeställa en gjord så står hon som ett ljus och gör ingenting..

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

/.../

Men innan jag gör detta så brukar jag fundera på varför hästen biter mej. Särskilt om det kommer till att spänna sadelgjorden. Mitt sto surade som sjutton och jag bytte gjord flera gånger (sadeln låg bra), till slut efter att ha fått specialbeställa en gjord så står hon som ett ljus och gör ingenting..

Mvh Domino_s


Precis. Man ska inte bara bli arg och tänka "dumma ouppfostrade häst" - de har ingen egen röst, bara sitt kroppsspråk, och det måste man lyssna på.

Om de inte blir hörda när de visar små signaler, så blir signalerna också större och större... :grin:
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om man nu drar gjorden så hårt runt BRÖSTKORGEN o hästen visar sitt missnöje over and over again, så får man nog ta att den till slut säger till på skarpen!

Unghästar utan dåliga erfarenheter gör inte så.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

*Kl*

I det här fallet att hästen biter när man sadlar drar åt gjorden så hade jag funderat på vad som är fel. Utrustning som inte passar? Ont? Eller dåliga associationer? En häst uppför sig inte så utan anledning.

Vid andra tillfällen när hästen markerar mot mig så visar jag ordentligt att det inte är ok. På vilket sätt beror på individen och tillfället.

Sen undrar jag varför man gör något så korkat att man biter tillbaka? Eller det kanske är bildligt talat och inte bokstavligt?
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

aldrig att jag låter en häst bita mig! har en häst som hugger vid sadling, och det är en handflata i huvet på hästen så fort jag ser att hon försöker. är duktig på att hoppa undan också så det är sällan hon faktiskt får in ett hugg. min polle bits då hon inte tycker om sadeln, nuvarande sadel går dock bra, markerar bara mot bogen och försöker inte döda mig ;p. hade jag låtit henne bita mig hade jag varit täckt av blödande sår.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Du fick många vettiga råd i din tråd, och dina problem med hästen var ju mycket mer omfattande än att hon högg vid sadling.
Tycker det verkar som du fortfarande letar efter "rätt"svar och efter att få bekräftelse av folk att de metoder du tyckte var bra är de rätta trots att de inte gjort saken bättre mellan dej och hästen.
De flesta i förra tråden protesterade mot dina stallvänners råd att piska och ta i med hårdhanskarna mot hästen eftersom det verkade som att problemen ni hade var att ni allmänt kommit på kant du och hästen.
Du fick råd om att ta hjälp och att kolla upp om hästen har ont.
Har du inte fått tag i en tränare/kunnig person som hjälper dig lösa problemen på rätt sätt?
Har du haft hästen på klinik?
Har problemen blivit bättre/sämre?
Vad vill du med att dra igång denna gamla tråd?
Få medhåll att du bör bestraffa hästen istället för att inse att du bör söka hjälp av kunniga människor som kan hjälpa dej och hästen att kommunicera på rätt sätt?
Varför fortsätter du inte kommentera i gamla tråden istället och uppdatera vad du gör med hästen och hur det går för er?
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

kl

Jag agerar efter situation. Om hästen surar för att man spänner sadelgjorden funderar jag på varför hästen inte gillar det. Att slå en häst som är sur för att det gör ont eller är obehagligt är lika produktivt som att piska en häst som bockar för att sadeln klämmer och gör ont. Gör om, gör rätt.

Om hästen däremot sätter tänderna i mig för att den t.ex. vill ha godis (min morsas häst är sådan) så kommer det en örfil på halsen omedelbart. Han är inte sur, men ouppfostrad och hans sätt att pocka på uppmärksamhet är att bita i ens kläder. Han har bitit mig en gång så det tog genom jackan och i armen på mig, drämde till honom på halsen så det bara sjöng om det och efter det har han inte ens försökt bita i mina kläder.

Jag försöker dock för det mesta att förebygga bett (och sparkar). Det är ovanligt att en häst tar till tänderna det första dem gör utan att ge några varningssignaler innan och är man bara lite uppmärksam kan man ofta upptäcka och avstyra beteendet innan det kommer till att hästen verkligen hugger.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

nej vi håller på att kolla upp henne osv, och om hon inte har ont ska jag kontakta en NH-tränare, det är bara att jag undrar varför dom i min tråd är så "tvärt i mot" och jag måste ju korrigera henne på ngt sätt jag kan ju inte låta henne hugga mig.
Och jag sa aldrig att det gick sämre, den "perioden" jag använde spöt blev hon BÄTTRE. Men jag vill inte behöva ha ett sådant förhållande till min häst och därför startade jag tråden.
Dock kanske jag vill ha lite bekräftelse också pga av mitt dåliga samvete.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Min häst har bitit mig två gånger, dock menat som tjuvnyp av en alldeles för nyfiken häst :grin::love:

Röt till riktigt argt och det räckte, hon skämdes som attan och vi blev vänner fort igen! Det går inte att vara arg när man ser in i hennes ögon inte! ;)
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om en häst biter mig så ryter jag åt den ordentligt en gång och så är det vanligtvis bra med det. Sparkar anser jag är betydligt farligare och då ser jag till att hästen flyttar på sig med det samma. Enda gången jag slår något djur är när det är alternativet till en olycka, våld föder våld och bestämmer sig hästen för att slå tillbaka är man illa ute...

Hot, som att hästen hugger i luften, brukar jag ignorera, om jag bedömer det som en protest (hästen är kittlig under magen vid borstning, gillar inte när man knäpper täcket etc). Att en häst t.ex sparkar mot mig på allvar accepterar jag inte, då får den flytta på sig illa kvickt.

Om hästen hugger efter en eller t.om. biter när man spänner sadelgjorden (dvs att det är ett återkommande beteende) så skulle jag kolla upp både häst och utrustning, för så ska det inte vara.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Om man nu drar gjorden så hårt runt BRÖSTKORGEN o hästen visar sitt missnöje over and over again, så får man nog ta att den till slut säger till på skarpen!

Unghästar utan dåliga erfarenheter gör inte så.


Precis - vad har den att välja på liksom...

Om människan inte lyssnar när hästen reagerar försiktigt och "talar i samtalston" så måste hästen ju "ropa högt" tillslut... och förhoppningsvis blir den iaf då hörd istället för att straffas och kallad för olydig och ouppfostrad. :crazy:
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

nej vi håller på att kolla upp henne osv, och om hon inte har ont ska jag kontakta en NH-tränare, det är bara att jag undrar varför dom i min tråd är så "tvärt i mot" och jag måste ju korrigera henne på ngt sätt jag kan ju inte låta henne hugga mig.
Och jag sa aldrig att det gick sämre, den "perioden" jag använde spöt blev hon BÄTTRE. Men jag vill inte behöva ha ett sådant förhållande till min häst och därför startade jag tråden.
Dock kanske jag vill ha lite bekräftelse också pga av mitt dåliga samvete.


Efter att din häst blivit kollad av en utbildad veterinär - inte någon hästpratare som "känner" att den har en obalans, eller liknande - så tror jag det vore jättebra för dig och hästen att få ut en vettig tränare (oavsett inriktning) som kan hjälpa er med kommunikation och samspel.

Givetvis kan du slå henne tills hon inte vågar bråka mer. Det är fullt genomförbart. Men hästar är inte svårtränade djur - det finns ingen orsak alls att slåss med dem dagligdags om man bara har lite kunkap om inlärningspsykologi och etologi.

Jag hoppas verkligen, för bådas skull, att du får hjälp snart. Dåligt samvete kan man ha, men det går inte att ändra vad som redan gjorts - däremot kan man ändra hur man beter sig idag och i framtiden.

Tycker i alla fall att det är modigt av dig att skriva här och be om hjälp. Det är ett mycket positivt steg!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

kl

Har tänkt väldigt olika om det här beroende på vilka erfarenheter man hunnit vara med om och beroende på hästen(-arna) man hanterar.

I grunden vill jag tänka lite i stil med "barn gör inte som du säger, barn gör som du gör" fast översatt till hästar, om det gäller min egen häst. För på sikt kommer den absolut bli formad av hur jag beter mig överlag, inte bara av vad man gör i specifika situationer.
Respekt i det här fallet skulle kunna vara att försöka undvika onödigt obehag för hästen, sadel/gjord/hästens fysik överlag så bra som möjligt, men även respekt som att jag inte överreagerar och blir arg utan fortfarande ser hästen som en levande varelse som bara reagerar utifrån situationen (reagerar den illa upplever den förmodligen situationen jobbig).
Att vara konsekvent är såklart viktigt, men jag skulle inte sätta det över andra viktiga prioriteringar. Hinner jag inte med att vara snabb nog för att kunna göra en "shysst" korrigering brukar jag låta bli hellre än att börja slå eller vifta med händer eller skrika eller vad man nu kan göra som kan uppfattas respektlöst eller t o m aggressivt. Jag vill ju inte ha en aggressiv häst, då tänker jag att inte heller jag ska bete mig så.
Men däremot kan det vara viktigt att vara tydlig. Återigen på ett schysst sätt. Här tänker jag att om det är i en situation jag vet att hästen kan ha svårt att låta bli att bitas, att man märker det på hästens sinnesstämning eller att den helt enkelt har en historik av att bitas i vissa situationer, då sätter jag en tydlig gräns att jag inte vill "bjuda in" huvudet till mig. Flyttar helt enkelt bort hästens huvud om den börjar vara närgången. På sikt kan det tvärtom bli en belöning och ett tecken till hästen att jag litar på den, när jag istället bjuder in den till mig då det inte känns som risk att den biter längre.

Säger inte att det är det bästa eller det enda rätta. Särskilt inte om man hanterar andras hästar och man kanske snarare får ha överseende med en förvirrad häst och tänka på sin egen skaderisk. Det finns säkert bättre eller andra sätt att göra det på också, även med samma grundprinciper.
Men jag vill gärna hålla på att bete mig mot hästen som jag vill att den ska bete sig mot mig. På min nuvarande fungerar det väldigt bra när det gäller bitande/sparkande. Det är verkligen inte en aggressiv häst, men beter man sig aggressivt mot den, så kan man få det tillbaka förr eller senare.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Min häst får ut frustrationen ur munnen, men det ger honom ingen rätt att bita mig. Han brukar oftast bara "smaka" och då gör jag ingen stor affär av det, brukar bara säga mitt fy ljud, lyssnar inte så knäpper jag honom på näsan. Nån gång har han faktiskt huggit ordentligt och oturligt nog för honom så fick jag tag i mulen (lyckoträff!) och nöp till, han har inte bitit mig hårt sen dess..
Så beroende på vad han gör så får han bestraffning därefter.
Hårt mot hårt, mjukt mot mjukt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp