Vad gör ni om hästen biter er?

Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Men tänk om hästen också filosoferar "hårt mot hårt, mjukt mot mjukt"? :P
Förr eller senare kommer man ju göra något den tycker är obehagligt (tandkoll t ex) - vill man att hästen ska reagera som i "hårt mot hårt" och känna sig ha rätt att bete sig lika illa som den som bänt upp munnen på den? :devil:
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

KL

Gör precis vad en dominant häst hade gjort: sagt till ORDENTLIGT.
Min åring bet mig en gång. (EN gång :cool:) Helt utan anledning, mer än att jag stod bredvid henne och grejade med vattentunnan. Hon fick en ordentlig smäll över ansiktet i samma ögonblick som hon bet. Har inte upprepats.

Hon har även sparkat mig en gång. Sparkade tillbaka, precis som en häst hade gjort. Har inte heller upprepats. Men nu var ju detta i situationer där hon garanterat inte hade ont eller tyckte någonting var obehagligt. Hon är helt enkelt rödhårig.

Min gamla märr kan sura rejält när man sadlar. Försöker alltid ta det extra försiktigt, men om hon hotar mig för mycket med ben eller tänder ryter jag kanske till. Hon får gärna gå loss på mindre ömtåliga saker för att få ut sin frustration.

Jag tycker det viktigaste är timing. Du kan inte "bestraffa" en häst en sekund för sent, då är det lönlöst, och du kommer istället få en osäker häst som inte vet varför den får smisk.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Min ponny ska "hota" en hela tiden. Han gör dock aldrig något. Varken mot mig eller de som sköter in och utsläpp (han är surig i boxen vid mat).
Men han kan nafsa i luften efter en (med läpparna) och även nafsa PÅ en med läpparna (det gör inte ont alltså), typ i kläderna. Jag brukar putta undan huvudet och säga "nej". Går man förbi han i stallgången eller framför ska han också skrämmas, drar bak öronen lite lätt och nafsar i luften mot en och hoppas på att man blir rädd typ. Haha men det funkar inte på någon av oss i stallet :) Han ogillar just en person mer, och han har faktiskt bitit henne en gång i armen när hon gick förbi! Fy vad jag skämdes. (Dock inte så hårt att det blev ett märke eller så, men det kändes nog ändå) Vet inte vrf han bara är så mot henne. Hon höll i en sadel så hon kunde inte göra något, men annars hade hon gett han en smäll ;) jag stod bredvid men med ryggen till (kanske därför han tog sig chansen) och jag upptäckte det sekunden efter och då kändes det för sent att bestraffa. Det ska timas rätt om det ska ge effekt.
Men sedan dess har han inte gjort något än så länge. Jag känner ingen rädsla, för han känns mer "busig" och att han testar men det funkar inte och det är hans gräns, inte elak alltså, letar efter mat också... han är bara sån inne i stallet dock.

Men ja hade jag haft en häst som bet en så skulle jag sagt till, antingen med rösten, funkar inte det så nypa/ge en smäll tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

haha, han har inte fattat den filosofin än och tandkontrollerna går suveränt då han kan tricket "gapa" ^^
Min häst vet att han får tre chanser på sig att sluta "smaka" annars blir det putt på snoken. ^^
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

För att använda ett något starkt uttryck men... Blir jag biten av en häst så åker de direkt på en rejäl smäll! O då menar jag i stil med en rak höger, o sen får de hålla sig på avstånd... Går den lös så jagar jag bort den. För hur hade en häst i hagen reagerat på ett bett?Antingen gör den inget/skriker/piper o flyttar sig=den bitande hästen förstärker sitt ledarskap. Eller så svarar den bitne upp med en rejäl smäll och jagar bort bitaren o talar om att sådant beteende inte är acceptabelt.

Folk får säga vad de vill om att slå hästar, men jag accepterar inte att bli behandlad som lägre rang. Men jag har aldrig blivit biten och mina hästar skulle inte drömma om det. Har man ett gott och rättvist ledarskap så uppstår inte sådana situationer.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag visar tydligt att jag inte går med på sådana fasoner. Detta genom kroppsspråk och tonläge. Försöker dock undvika att klappa till. Istället kommer ett bestämt, skarpt och något mörkt "NEJ!" samtidigt som jag stampar ena foten i backen och bröstar upp mig mot hästen. Detta gör jag iof redan då hästen markerar inför att bita. Min filosofi är lite att vara snabb och försöka agera före hästen gör det.

Sen ang. det här med att smälla till en häst som bits så har Monty Roberts (NH-guru för er som inte känner till honom) en väldigt intressant teori rörande det. Han menar att när en person slår en häst pga att den bitit någon sker det ofta för sent, redan efter det att hästen släppt taget. Detta menar han kan vara rent ut sagt farligt då hästen inte kopplar slaget med själva bettet utan med det då den släpper taget. Det som alltså kan hända menar Roberts är att hästen lär sig att bita-slita sig undan-släppa. Ja ni förstår hans poäng. Bettskadorna kan på det sättet bli riktigt fula.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Man måste alltid förstå varför hästen gör som den gör. Jag hafe troligen tänkt som X. Om hästen blitr tvingad in i en obehaglig situation och biter i självförsvar vinner jag inget på att slå tillbaka. Det skulle bara göra den ännu mer osäker. Istället hade jag varit mjuk mot hästen och försökt göra situationen så behaglig som möjligt.

Jsg har varit med om en häst som blev tokig när hon fick syn på sadely. Högg åt alla håll. Med tålamod och mjuk hand blev hon fri från beteendet iaf när hon sadlades av de hon litade på. Hon blev aldrig nånsin bestraffad för beteendet.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Jag tycker det viktigaste är timing. Du kan inte "bestraffa" en häst en sekund för sent, då är det lönlöst, och du kommer istället få en osäker häst som inte vet varför den får smisk.

:bow: Håller helt med!

KL

Med vissa saker är det säkert rätt att välja den "mjuka" vägen, som X gör. Men att hästen biter tag i X är ett (för mig) tydligt tecken på att hästen inte respekterar sin ledare, eller rättare sagt, den obefintliga ledaren. Hade den bitit i luften hade man väl kanske kunnat låta det gå, men att ta emot bett är inte ok.

Dessutom tror jag att trygghet framför allt kommer ifrån fasta rutiner och regler. Så naturligt som möjligt. En häst i en vild flock hade inte tillåtits att bita ledaren.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Idag blev jag nypt i rumpan vid uppsittning av min häst... Var redan nog irriterad för han hade stuckit ifrån mig mitt i ridturen (jag satt av) och galopperat hem. Haha så det gjorde mig ännu mer irriterad. Första gången han nyper mig vid uppsittning annars har det varit vid otålighet i stallgången eller att han letar godis typ. Hoppas han inte fortsätter eller blir värre. Jag ger helst inte godis ur handen pga hans nafsande så jag jobbar på det. Men det verkar inte alls hjälpa på honom att man ryter eller nyper tillbaka eller slår med foten i golvet. Iof bara haft han två månader men på vissa av er låter det som att vissa av hästarna som bitit er och fått en utskällning eller blivit "slagna"/nypta tillbaka slutar direkt och gör aldrig om det. Min häst är inte osäker eller rädd, busig och testar en.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Diskuterade med en bekant, kallar henne X, idag om hur hennes häst ogillar tillfället när man spänner sadelgjorden (det gör även min häst). Denna häst är tydligen ganska osäker och trevar sig framåt till vad hon tror är rätt. Varje gång sadelgjorden ska spännas åt sätter hon tänderna i närmaste kroppsdel på X utan att X gör något för att tillrättavisa henne. Hon låter hästen bita henne eftersom hästen är så osäker och som hon sa det, det är bättre att låta henne bita än att slå tillbaka, för skulle hon slå tillbaka så skulle hästen bara bli ännu osäkrare.

Hade den där hästen satt tänderna i mig, då hade jag gjort samma sak och satt tänderna i henne. Aldrig i livet att en häst någonsin får visa sådana tendenser mot mig. Visst kan hästen vara osäker, men den söker ju hela tiden vägen till säkerhet. Låter man henne bita hela tiden så kommer hon ju lära sig att det är helt okej att göra det, och hur kommer det se ut i längden?

Så, vad gör ni om ni blir bitna/hotade?

Ryar till och en rejäl smäll på nosen snabbt som ögat.
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

KL

Det beror på häst och situation, om den bara hotar brukar jag ignorera den. Om den faktiskt verkar vilja få in ett nyp petar jag till den i bogen och "morrar till".

Sen finns det en häst som jag faktiskt får ryta till rejält åt, eftersom han är så "tjockhudad" och okänslig. Han är den typen av häst som lätt kan promenera över en eller bitas/nafsas utan att ens tänka tanken på människan som hanterar honom. Så då får man vara lite mer brysk, för att nå fram (jag misshandlar honom inte, men kanske lappar till på halsen/petar till på mulen).
 
Sv: Vad gör ni om hästen biter er?

Mitt gamla sto högg när man spännde sadelgjorden när jag fick henne. Jag gjorde ingen stor affär av det utan gav henne något godis varje gång innan jag spännde, svårt att hugga utan att tappa godiset:D.
Det tog inte många gånger innan hon slutade hugga och bad om godis istället.
Helt plötsligt har man ökat toleransen för det där äckliga spännandet runt magen och förvandlat det till en mysstund istället.

Jag körde samma taktik med hennes son som visade samma tendenser och han står nu med spetsade öron och väntar på godis vid sadling.

Att slå dessa hästar hade inte ökat deras respekt för människor...

Givetvis skall man tillrättavisa när det behövs men detta kanske inte är rätt tillfälle på en osäker häst.

Ett av få vettiga inlägg i den här tråden:bow:, DU har tänkt till! jag ryser över hur många det är som är benägna att ta till våld före tanke. En häst kan inte prata med ord och får våld eller mervåld som svar på alla siga frågor och utropstecken. Slår ni era barn också när de fäktar och inte vill ta på sig overallen som kliar/skaver?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp