Vad gör man i de föreningar ni är aktiva, för att tjäna pengar till föreningen?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Santos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 757

Santos

Trådstartare

Jag funderade först på om jag skulle lägga tråden på någon del av hästforumen. Men tänkte att frågan inte bara gäller ridklubbar/föreningar utan rent allmänt, kan vara allt från fotbollsklubben till en golfklubb som behöver få in pengar till något ändamål.

Vi har sålt endel som föreningar säljer vilket har gett bra pengar. (Kakor i vårt fall, newbody tex är ju alltid ett bra kort. Kryddor var riktigt bra också.)

Vi pantar även burkar med pantamera (tror jag det är), vilket har bringat många bra slantar på lite jobb.
Alltså att man kan lämna in pant till en ansvarig i klubben som sen tar hand om resten.
Just pant har ju många säckvis hemma och inte vill åka iväg med. Bara att lämna till klubben då så är det problemet löst. Väldigt smidigt.

Vår förening kan få mycket hjälp från kultur och fritid genom att vara aktiv med aktiviteter för ungdomar osv. Ju mer aktivitet, träningar, event och liksom ju mer aktiv styrelsen är för medlemmarna desto mer pengar får man in. Även om träningarna är gratis för ungdomarna.

Säljer även tröjor och liknande, är sponsrade, har avtal med kommunen för t.ex. en avdelning på sjukhuset/psyk ska få träna osv.

Tävlingar drar vi in mycket pengar på, i kiosken i första hand.
Inom fotbollen säljer föreningen ett kuponghäfte för lokala företag och så har vi sålt Ravelli, kläder och strumpor. Ullmax tittar vi på nu och det verkar väldigt fördelaktigt för föreningen.
Plastpåsar är annars något som säljer bra, speciellt inför jaktsäsongen. :D

Jag är inte aktiv i föreningen men jag har nära vänner som är väldigt aktiva i en sportförening för barnen och de säljer kryddor som de drar in rätt bra med pengar på. Kryddorna är dessutom väldigt bra och inte speciellt dyra så de säljs snabbt.

Vi ordnar tävlingar, kurser, säljer prylar med klubbens logo. Det plus medlemsavgifter och vi går typ plus minus noll eller kanske lite på plus. Vi har väl kanske 90 000 på kontot så mer än ska vi inte ha eftersom det inte är en vinstdrivande förening

Jag funderade först på om jag skulle lägga tråden på någon del av hästforumen. Men tänkte att frågan inte bara gäller ridklubbar/föreningar utan rent allmänt, kan vara allt från fotbollsklubben till en golfklubb som behöver få in pengar till något ändamål.

Vi håller kurser, arrangerar tävlingar och hyr även ut delar av anläggningen till och från. Behöver vi extra pengar till något planerar och genomför vi oftast någon form av aktivitet eller evenemang som ger ett överskott. Vi säljer ingenting förutom fika och mat vid evenemang. Det är jag personligen väldigt glad över. Det räcker med vänner och kollegor som försöker sälja på mig än det ena och än det andra från deras ungars föreningar.

Vi håller kurser, arrangerar tävlingar och hyr även ut delar av anläggningen till och från. Behöver vi extra pengar till något planerar och genomför vi oftast någon form av aktivitet eller evenemang som ger ett överskott. Vi säljer ingenting förutom fika och mat vid evenemang. Det är jag personligen väldigt glad över. Det räcker med vänner och kollegor som försöker sälja på mig än det ena och än det andra från deras ungars föreningar.
Ja men exakt. Jag vägrar vara med i en förening som säljer strumpor, kex och toalettpapper.

Som tillägg till mut första inlägg så håller vi träningar som kostar nästan gratis. Men eftersom alla jobbar gratis så får vi åtminstone kostnaderna kvitterade och kanske lämnar det lite över också.

Vår lokala idrottsförening har i huvudsak två inkomstinbringande åtaganden. Dels tar vi hand om ett närliggande naturreservat, som brukar innebära ett par helgers lövräfsning och pinnplockande på vårkanten. Sen har föreningen också en festplats, där vi varje sommar anordnar en handfull danser med hyfsat kända dansband, plus att det är midsommarfirande där.

Jag är inte aktiv så till vida att jag har någon koll på föreningens ekonomi, men jag antar att den är god då det aldrig är aktuellt att sälja något, medlemsavgifterna är låga och aktiviteter är gratis eller väldigt billiga.

Svarar alla i samma inlägg

Vad brukar vara lättast att sälja?
Hur har det organiserats?
En ansvarig försäljare och info på hemsida, mail och sociala medier?
Egen onlinebutik hos företaget?
Eller har alla varit tvungna att sälja?

Själv är jag emot att alla ska tvingas vara försäljare. Räckte att jag sålde jultidningar som liten.

Kollade runt lite vad föreningar verkar kunna sälja
Kläder, kryddor, toalettpapper, ljus, julklappspapper, fisk och skaldjur, första hjälpen prylar, tandborstar, fotokalendrar.
Vilka företag har varit vettigast?
Vad köps egentligen?

Själv har jag sett i personalrummet på jobbet där kollegors barn sålt kakor, ljus m.m. och det har känts som det varit till överpriser, så jag har inte beställt något.
Matvaror skulle jag överlag vara skeptiskt till att handla, vill ju att maten ska hanterats rätt på vägen till kunden.

Smart det där med pantamera, läste lite om föreningspanten där. Minns att jag i forntiden samlat in burkar för att lämna in i storsäck för pant.

Ni som haft event, vad har ni haft för typ av event?

Ni som har träningar, det har inte blivit att ”någon” fått arbeta mycket ideellt, så risken finns att de sliter ut sig. Funderar lite på vad man kan ha studiecirklar eller kortkurser i.

Läste också att kiosk vid tävlingar, dessvärre tror jag inte det fungerar för min förening, det finns cafe och affär 5 minuters promenadväg från föreningens lokaler.

Kuponghäfte för lokala företag verkar vara vettigt, hittade en variant som säljs i min stad som verkar vara vettig rabattmässigt (man skulle tjäna in kostnaden man köpt rabatthäftet för under handling vid storhelg)

Jag svarar från andra hållet sas - jag jobbar ganska mycket extra hos ett säkerhets och eventföretag. Min arbetsgivare tar ofta in en rugbyklubb och en hockeyklubb som skickar folk som jobbar och detta tjänar klubbarna mycket bra pengar på. Vi bevakar, visiterar och är publikvärdar. Jag jobbade igår på valdebatten och rugbyklubben hade väl ett 10-15-tal seniorer på plats som visiterade publiken vid insläpp. Vid konserter brukar det vara lite yngre klubbmedlemmar som ställer upp. Klubben får samma betalning per man som vi anställda får.

I våra krokar är newbody mest lättsålt.
Kryddorna var poppis, bra pris.
Rabatthäfte med lokala butikerna också.( En tjänar in den kostnaden bara genom att storhandla på Ica en gång. Så värd sina pengar, minns inge vad den heter nu)
Fotbollslag är ibland med och inventerar på Ica för nån slant, också populärt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 045
Senast: MiaMia
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet... 2
Svar
26
· Visningar
1 254
Senast: tanten
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 742
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 224
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka