Vad gör jag nu?

Sv: Vad gör jag nu?

Dessutom har vi varit i kontakt med polisen, de sa att jag ska annonsera i dagspressen, vänta i 14 dagar, har jag inte hört ifrån någon då så får jag göra vad jag vill med ponnyn. Väljer vi att behålla den så har ägaren upp till ett år på sig att höra av sig och göra anspråk på ponnyn.

Kan du alltså sälja ponnyn alt. ta bort den utan att den gamla ägarna kan ha några krav på dig? Men om du behåller den så kan de göra anspråk på ponnyn?

och vad händer om du ger bort den/säljer den? Har den gamla ägaren rätt att göra något då, eller får h*n "skylla" sig själv att h*n inte hittade ponnyn i tid?

Vaför är det så jäkla självklart ?
Jag hade inte velat ha in en främmande häst i mitt stall .
Vem vet vad den har för sjukdomar ????
Den kanske är dessutom är full med mask som sprider sig i hagarna.

Hej från hambo

Håller med om att det kanske inte är så kul och självklart att man vill ta hand om en ponny hur länge som helst. Tänk om man dessutom står med en sjuk häst. Den kanske får fång, eller något annat, som kostar en massa pengar. Vad gör man då (om man inte är miljonär vill säga...)? Där står man med en oförsäkrad häst som man inte ens äger...:crazy:

Enl. polisen så stämmer detta. Min sambo har fått det på mail, men han har inte hunnit vidarebefordra det till mig än.

vilken sötnos :love:

nån måste ju sakna honom,
han såg ju välskött ut förutom hovarna, annars verkade han ju vara i fint skick.

Ponnier kan ju rymma långt, har du hört med stall längre bort?

Hovarna ser verkligen hemska ut, men jag har ingen kunskap till att se exakt hur illa det är...
I övrigt är den lite tunn, det är möjligt att den bara behövs maskas och att den tar sig sen. Det syns inte riktigt på bilderna, men revbenen syns lite grand på sidorna och magen sticker ju inte alls ut när man tittar på honom framifrån.

Är ni säkra på att det inte är den ponnyn på blocket??? Är det bara jag som tycker den är ganska lik den??:confused: Grimman ser ju likadan ut med om den nu hade den på sig när ni hittade den.

ponnyn på blocket är ju valack och ponnyn i ts stall är hingst och dom som efterlyser borde ju veta om dom hade en valack eller hingst

Det ser ju faktiskt ut som en väldigt fin häst!

tillomed jag som inte gillar shettisar tyckte den var jätte söt!

KL

Oh den är ju über söt!
Jag hade gärna tagit den om den inte var helvild, för jag gillar dom små krypen och funderar på att köpa en.

Hovarna går ju att få ordning på, hur är den i hantering etc?

Hoppas ägaren hittas snart (och det är en bra en!) eller att den får ett nytt bra hem (du TS låter ju inte exakt som du är ute efter att ha en shettis i stallet permanent, och det kan jag förstå, även om dom är billiga så är det ju ädnå pengar och tid man kanske inte har)

Gå ut till tidningarnas nyhetsredaktioner. Dom kanske tar in bild och notis eller rent av gör ett reportage. Då borde ju ägaren kunna hittas. Bara ett tips!

Jag skrev det framförallt för jag tyckte att det lät som ett påhopp från Bolo!
Jag tycker TS gör ett fantastiskt jobb .

Hej från hambo

Helt ärligt... Ponnyn på Blocket är rödskimmel och den som står i mitt stall är skäck - var är likheten på det???
(förutom då att den är hingst, precis som sweep skrev).

Fin ponny, den ser välskött ut i övrigt (hovarna behöver ju lite vård, men det är ju ingen katastrof). Konstigt att ingen har hört av sig! Någon som inte räknar in sina hästar på betet.

Helvild är den absolut inte. Lite bufflig kanske, men inte ohanterbar på något vis. Den verkar inte supermkt hanterad, den är tveksam till att lyfta hovarna när man ska kratsa dem och när jag skulle flytta honom åt sidan i gången, verkade han inte förstå. Den är väldigt kärvänlig, tycker om att bli klappad, det är inga problem att leda den. Sambon, som egentligen inte har något hästintresse, har varit ute och gått med honom ett par gånger och han följer snällt med. Dock bet ponnyn honom i vaden när han pratat för länge med en av grannarna... :p
Sambon har aldrig tidigare lastat en häst, men igår så stoppade han in ponnyn i transporten och den följde snällt med och stod stilla hela tiden den åkte. Fast den tyckte inte om när veterinären skulle kolla tandstatusen (för åldersbestämning), ett par gånger när veterinären höll i tungan, så stängde den munnen (och vetten utbrast, "det var ju en envis liten häst..."

Lite skrikig är den, men det är väl mest pga att han är hingst. Det kan ju mkt väl ändras om man kastrerar den och testosteronhalterna dämpas.

Den var ju helt sanslöst söt! Jag hade gärna tagit hand om den så länge om jag inte hade 2 ston här hemma, känns som det kan bli väldans intressant haha :D Men han ser ju som sagt välskött ut förutom hovarna, man tycker någon borde sakna honom.. jag fortsätter hålla öronen öppna här på mitt håll! :)

Fy va söt han va! Varför kommer det inga bortsprugna hästar till mig som jag kan ta hand om! :P

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 283
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 273
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3