Vad gör jag nu?

Sv: Vad gör jag nu?

Kanske lite långsökt, men kan det vara så att Göte har råkat hamna där den här ponnyn borde bo och därför saknas han inte?

:rofl: Ja, så skulle det ju kunna vara - men då får man nog vara bra blind, för de är ju knappt lika. Vilken besvikelse dessutom nästa gång han ska betäcka! (Om han nu använts till avel).

Det finns en shettisuppfödare ca 1 km bort och det var den första människan vi kollade med... :)

Clubman: Ja, det är det jag oxå tror - speciellt med tanke på att han är typ 7 år, inte chippad och ff hingst... Hoppas att vi har fel :crazy:

Är inte risken ganska stor att "fel" ägare hör av sig nu? Med tanke på att du lagt ut ganska bra bilder menar jag.

/Charm, som undrar varför den lille inte kunde dykt upp på hennes gård istället. Inte jääääättelångt från Vollsjö och dessutom med en tom box :mad:

Men om du har en tom box och möjlighet att hålla shettisen, och l8p8 inte kan och vill hålla den - kan ni inte komma överens om att flytta den?

Hmm, jo om ingen ägare duker upp så kanske det :idea: Känns lite onödigt att flytta runt den om ägaren ändå dyker upp om någon vecka, eller?
Jag ska själv flytta om 3-4 veckor, men det finns en extra box på nästa gård också.

Vilken sötnos! Med risk för att få en del påhopp så önskar jag ändå att ponnyns ägare inte hör av sig har man inte bättre koll/tillsyn på sina hästar än att dom kan försvinna så förstår jag inte vad man har häst till och hovarna dom ser förskräckliga ut. Har man inte ens råd eller kunskap om att en häst ska verkas var 8-9 vecka ska man ingen häst ha! Ponnyn vill nog ha ett nytt hem tror jag och jag hoppas verkligen att han får det.

En stor ROS till dig som tar hand om honom så länge!!:bow:

Gud vilken snygging :love:
hade jag inte haft en hingst själv hemma hade jag gärna ställt upp med omvårdnaden!
Jag har ialf inte hört ng ang en bortsprungen shettis i "mitt område", österlen.
Hoppas allt löser sig o :bow: för du tar hand om honom!

Vad tråkigt att man bara kan skita i en sådan söt häst. Hade jag blivit av med min så hade jag gjort allt för att hitta den. Jag har inte heller hört något här nere på Österlen men säger till om jag hör något. Riktigt snällt av dig att du tar hand om den lille killen.

Vilken sötnos! Med risk för att få en del påhopp så önskar jag ändå att ponnyns ägare inte hör av sig har man inte bättre koll/tillsyn på sina hästar än att dom kan försvinna så förstår jag inte vad man har häst till och hovarna dom ser förskräckliga ut. Har man inte ens råd eller kunskap om att en häst ska verkas var 8-9 vecka ska man ingen häst ha! Ponnyn vill nog ha ett nytt hem tror jag och jag hoppas verkligen att han får det.

En stor ROS till dig som tar hand om honom så länge!!:bow:

Kan ju vara så att han dragit runt länge, därför hovarna alltså.

Reagerade när jag vara inne på Ridsports sida precis, har du inte skickat in efterlysning av ägarna till dem ? Hittade inget på sidan. Maila iväg info och bilder till dem (aktuell webbred hittar du på högra sidan på första sidan).
Har du kontaktat de vanliga dagstidningarna (skånskan, ystad alleh, sydsvenskan) ? Om inte så gör det, kommer det in bild på ponnyn i tidningarna så lär det inte ta lång tid innan någon känner igen den, behöver ju inte vara ägaren (om det tex är så att de är bortresta) utan kan ju vara grannar runt om där den brukar stå som känner igen den.

Kom på ytterligare en sak och det är att det ju stjäls ju en del shettisar både här i sverige och i våra grannländer, omöjligt är det ju inte att det är en stulen shettis som av någon anledning antingen blivit dumpad (hingst = jobbig, stökig tex) eller helt enkelt smittit i omlastning el dyl. Tjuvarna ringer ju inte precis polisen och anmäler att de blivit av med en stulen ponny. Kan ju vara en ide att be polisen att kolla om det finns några stulna ponnyer i tex danmark som kan överensstämma. Kan ju även vara en ide att sätta in bild på tex den danska motsvarigheten till buke (hestenettet.dk) kanske sitter en förtvivlad ägare och saknar en stulen ponny.

vilken sötnos:)
Kanske hade gått att sätta ut honom i en större tidning typ aftonbladet eller kvällsposten? En liten idé i allafall.

hoppas den rätte ägaren dyker upp snart!!

Kom på ytterligare en sak och det är att det ju stjäls ju en del shettisar både här i sverige och i våra grannländer, omöjligt är det ju inte att det är en stulen shettis som av någon anledning antingen blivit dumpad (hingst = jobbig, stökig tex) eller helt enkelt smittit i omlastning el dyl. Tjuvarna ringer ju inte precis polisen och anmäler att de blivit av med en stulen ponny. Kan ju vara en ide att be polisen att kolla om det finns några stulna ponnyer i tex danmark som kan överensstämma. Kan ju även vara en ide att sätta in bild på tex den danska motsvarigheten till buke (hestenettet.dk) kanske sitter en förtvivlad ägare och saknar en stulen ponny.

Precis vad jag tänkt.
Ju längre tiden går ju mer troligt att han är stöldgods. Speciellt med tanke på att han magrat av lite och hovarna började bli rätt dåliga

Så fin som den lilla hästen är - är den då möjligen chippad?

TS har varit med ponnyn hos veterinär, kollat ålder och en ev chippning.
Ponnyn är en gång för alla INTE chippad (som skrivits x antal ggr i tråden).

KL
Vad är det du ska göra med ponnyn nu?
Hörde av en kompis imorse att hon hört dig på radion osv, och att du hade sagt att ni ska auktionera bort ponnyn :crazy:? Och något om att man kunde vinna den? Hoppas verkligen inte att det är sant!

Jag kom att tänka på en sak nu. Du sa att du skulle sätta upp afficher i butiker osv. Vi är ganska många här i Skåne trakten som följer din tråd och jag tror att det är fler än jag som skulle kunna tänka sig att skriva ut några exemplar och sätta upp i butikerna nära oss. Låter det intressant så skicka pm så ska du få min mail så att jag kan skriva ut några ex. och sätta upp i Ystad, Löderup, Skurup, Borry och andra små byar.
Men sen är det nog bara till att ge upp. Finns många goda själar här på buke som skulle kunna ta emot ponnyn annars och ge den ett bra hem.
Lycka till

*asg*
Nej, jag ska verkligen inte auktionera ut ponnyn och inte heller starta lotteri med honom som vinst...
Det din kompis har missuppfattat var nog att en av programledarna skämtade om att hon ville ha hälften av "vinsten" om jag sålde honom.

Ni kan vara lugna - om/när jag säljer honom så ska jag kolla upp ägaren. Jag vill ju inte att han råkar ut för samma öde igen!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 273
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd