Jag är den första att erkänna att vi HAR problem med ett av barnen, som rör sig för lite. Men med en avkomma som är extremt svårmotiverad med både "piska och morot" - VAD gör man?
Hen klipper gräset på somrarna och cyklar en del när det är väder för det. Och kan tänka sig att åka skridskor när det finns möjlighet till det, vilket inte är särskilt ofta. Och hen simmar nån gång då och då. Resten av tiden tillbringar hen läsande i sängen eller möjligen framför datorn. Hen har hittills inte hittat någon aktivitet som lockar tillräckligt mycket för att göra det regelbundet.
Jag tyckte denna länk var helt ok att förklara vilka olika motivationsteorier som finns
http://firstofapril.se/motivation/
Du har antagligen ett barn där du inte riktigt hittat de rätta knapparna att trycka på vad gäller motivation. Enkla motivationsfaktorer är tex ära och berömmelse, pengar, makt. De är enkla att hitta och de finns även hos vissa små barn. Men det finns andra motivationsfaktorer som kan vara aktuellt för ditt barn. Kanske kunskap, en stillsam tillvaro. Saker som man kanske inte tycker är helt uppenbara. Läs gärna länken. Den förklarar en hel del!
Kanske är det just läsningen som behöver vara motivationsfaktorn? För att få läsa 2 timmar behöver barnet vara ute i 20 minuter.
Hade jag haft plats hemma hade jag byggt en 200m lång hinderbana utomhus tillsammans med barnet. Med olika stationer, säg tio.
Jumping Jacks
Hoppa jämfota över stockar
Gå balansgång
Armhävningar mot en bräda för lättare motstånd
Mountain climber (en upphöjd bräda där man lutar händerna som i armhävning och så sätter man ena foten i armbågshöjd och byter sedan fot)
Situps
Hoppa över staket
Burpees (hoppa upp och sen ner i armhävning)
Hoppa upp på ett räcke och ner igen
Squats (låtsas att man ska sätta sig, spänn rumpan och res upp till stående)
Ett hinder var 20:e meter. Gör barnet den där en gång med säg 5 repetioner på varje station så är det en väldigt bra början! Sen kan man göra längre mellan stationerna eller bara köra varanna på ditvägen och nästa varannan på tillbakavägen.
Om ditt barn går i fyran tycker jag att du kan börja prata om vad som händer i kroppen när man äter, rör på sig, blir stillasittande, sjukdomar till följd. Du verkar ha ett klokt barn som tillgodoser sig information på ett bra sätt (annars hade läraren aldrig sagt att hen kan byta ut läsning mot motion) så är du tillräckligt teoretisk så tror jag du kan komma långt. Frågor barnet har som du inte kan svara på kanske ni kan googla på tillsammans.
Jag är inte ute efter att skapa vikthets eller skuldbelägga. Jag tror på att lära barn (alla barn) att det som åker in behöver komma ut
Mvh Miks