Vad gör du för att uppmuntra ditt barn att röra på sig?

Jag får pluspoäng för att jag var på after work igår och drack så pass mycket vin så de stora fick cykla till skolan (hos oss har just gatorna börjat tina fram så smått) och därmed röra sig lite extra!!

För att tala allmänt om att motivera barn så är ju möjliggörandet det viktigaste. Minsta lilla motionssug hos ett omotiverat barn bör tas om hand och det innebär ju skjutsning etc. Jag känner barn som lär sig genom att iaktta och först när de själva känner sig någorlunda säkra vågar de delta så ibland kan det ta lång tid innan barnet vågar och då är ju risken att man redan gett upp en sport om barnet bara vill se på och inte delta. Kampsporter med ytterst tydliga regler kan fungera eftersom barnet inte känner sig bortkommet.
Att hela familjen rör sig (utflykter, lekar som brännboll etc) ger ju gratisrörelser. Att barnet får följa med och träna föräldern likaså (ex.vis coacha en joggande mamma från cykel).
Att hela eller delar av familjen provar nya sporter som modellflyg, skytte av olika slag, parkour etc.
Håller med! A vill gärna sitta bredvid och titta först, tidigare blev jag lite irriterad, men har insett att ibland med mycket barn vill han orientera sig och se vad man ska göra.

Jag kommenterar en sista gång.
Jag förstår att det är svårt att förstå hur läget är när man inte har hela bilden klar för sig. Jag kräver inte att ni ska förstå det, framförallt inte eftersom jag inte har för avsikt att lägga ut hela sanningen här.
Det ÄR mer komplext än att "barnet verkar helt normalt" och att "vi ställer konstiga villkor" eller inte ställer upp tillräckligt mycket.
Jag har hela bilden och jag har också tagit konsekvenserna av de smärre katastrofer som uppstått när saker och ting inte gått som önskat. Så jag vet vad jag kan förvänta mig av mitt barn och vilka följder fel beslut kan få.
Det handlar inte på något sätt om att jag är orubblig. Det handlar om att jag känner mitt barn och att jag är medveten om hur hen fungerar, varesig jag gillar det eller inte.
Alla barn passar inte in i mallen.

Låt nu tråden handla om ursprungsfrågan.
Hur uppmuntrar ni era barn att aktivera sig?
Hur fungerar det om barnet i fråga kan läsa boken under tiden hen motionerar? Tänk crosstrainer eller motionscykel på hemmaplan t.ex? Det kan jag tycka är ganska trevligt.

Det här var en intressant gammal artikel förresten
http://tranastyrka.se/overvikt-leder-till-inaktivitet-men-inte-vice-versa/

Det är ju bra att röra på sig som barn, men lite rörelse verkar inte orsaka ökad vikt direkt alla gånger. Det är tydligen mer ätande som gör det. Dvs barn rör sig mindre när de går upp i vikt och mer när de går ned i vikt, men de verkar inte gå upp i vikt för att de rör sig lite.

Det finns faktiskt tidigare studier som har visat samma sak. En studie publicerad 2011 på drygt 200 barn som man följt över tre års tid fann precis samma sak (1). Om barnen blev överviktiga blev de mindre fysiskt aktiva. Barn som däremot inte rörde på sig särskilt mycket från början var inte i större risk att gå upp i vikt än andra barn som rörde på sig mer.

Sista avsnittet av Gympaläraren sändes ju höromveckan. Är det någon mer som har följt hela serien? Vad tyckte ni?

Jag är imponerad över att ändå relativt små insatser kan få stora resultat. Frågar man efter pingisbord får man bord till skänks, pratar man med närliggande gymmet ordnar de öppet hus för eleverna, pratar man med föräldrarna engarerar de sig (till slut).

Frågan är om det hade gått att genomföra utan att tv hade varit där.

Sista avsnittet av Gympaläraren sändes ju höromveckan. Är det någon mer som har följt hela serien? Vad tyckte ni?

Jag är imponerad över att ändå relativt små insatser kan få stora resultat. Frågar man efter pingisbord får man bord till skänks, pratar man med närliggande gymmet ordnar de öppet hus för eleverna, pratar man med föräldrarna engarerar de sig (till slut).

Jag tyckte den var för långsam :) och för mycket kopia på Jamie Olivers skolmat. Såg 15 minuter av första programmet.

Men jag tror också att TV hjälper en del. Visserligen lyckas eldsjälar en hel del även utan TV, men killen kändes inte så hm eldsjälig.

Nu har vi ganska rörliga aktiva barn. Periodvis med träningar men just nu tränar ingen av dom något. Däremot cyklar dom till och från skolan (vi bor utanför byn så det blir några km i veckan). Dom är ute mycket på gården, klättrar i träd, leker ute, cyklar till kompisar, följer med i skogen när hunden ska rastas. Dom rör sig väldigt mycket utan att vi ens kallar det motion. Det blir liksom en rutin, en vana, i att man cyklar till skolan. Man lever mycket utomhus, leker i skogen, klättrar i "berg" och utforskar.

Har valt att inte lägga nån större fokus på att kalla det just motion eller träning. Utan det är bara så vi lever. Vi rör på oss allihop.

För ett tag sen var vi på ett stort badland. Ingen som rent motionssimmade. Men all lek, all spring i trappor och all simning som blir automatiskt ger ju massor motion utan att man ens tänker på det.

Jag tror det spelar in en hel del att det var en tv-kändis med kamerateam som frågade om de här sakerna, men jag tror inte det är omöjligt att genomföra på andra skolor, det krävs kanske bara lite mer engagemang.

Jag följde serien och älskade den rakt igenom, men jag har ju också en soft spot för Kalle sen tidigare. Tycker han verkar vara en så jädra skön person och han verkar himla genuin. Programmet som sådant var bra, jag gillade att det ändå låg en hel del fokus på hur eleverna faktiskt mår och jag tror det är precis likadant på i princip alla sveriges högstadieskolor, tyvärr.

En Kalle på varje skola hade ju gjort underverk! Jag tror faktiskt att det hade gjort enorm skillnad för många elever att ha en typ fritidsledare på skolan som faktiskt ser kidsen och pratar med dem. Lärarna har inte riktigt tid med det på samma sätt.

Vi går mycket och cyklar. Har bilen parkerad utanför stan och går oftast dit vi ska. BARNET tränar karate en gång i veckan och spelar fotboll och bandy på rasterna i skolan. Ska vi ut och gå får BARNET gärna ta med hopprep, cykel, sparkcykel eller rockring för att det ska bli kul.
DEN RINGMÄRKTE gillar att springa och ska ta med BARNET på uppvärmningsrundan så snart det är lite varmare.

Annars är det viktigare för mig med kultur... Vi går på museum, bibliotek, restauranger osv. Läser så mycket vi orkar.

Annars är det viktigare för mig med kultur... Vi går på museum, bibliotek, restauranger osv. Läser så mycket vi orkar.
Det är också otroligt viktigt, och jag vet att det var någon som sa till mig i tonåren att jag rörde mig för lite, jag höll ju bara på med hästar och läste. Men att jag cyklade 5 km enkel väg till stallet varje dag, och cyklade till biblioteket varannan dag typ räknades visst inte. Till biblioteket var det intressant, på vägen dit kunde man klara sig med tre tramptag, men vägen hem var väldigt tung... Uppförsbacke hela vägen... Jag vet att jag ibland lassade av hälften av böcker på mammas jobb så fick hon ta hem dem med bilen. ;)

Har familjen en hund så kan det bli ett fint extraknäck för barnet. Det konkurrerar inte med traditionella idrotter/sporter och blir mer ett samspel. Agility är väldigt roligt och motionerande för hundföraren också. Bor en på gård och har hästar är det inte så extra mycket arbete med en sällskapshund!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka