Håller med! A vill gärna sitta bredvid och titta först, tidigare blev jag lite irriterad, men har insett att ibland med mycket barn vill han orientera sig och se vad man ska göra.Jag får pluspoäng för att jag var på after work igår och drack så pass mycket vin så de stora fick cykla till skolan (hos oss har just gatorna börjat tina fram så smått) och därmed röra sig lite extra!!
För att tala allmänt om att motivera barn så är ju möjliggörandet det viktigaste. Minsta lilla motionssug hos ett omotiverat barn bör tas om hand och det innebär ju skjutsning etc. Jag känner barn som lär sig genom att iaktta och först när de själva känner sig någorlunda säkra vågar de delta så ibland kan det ta lång tid innan barnet vågar och då är ju risken att man redan gett upp en sport om barnet bara vill se på och inte delta. Kampsporter med ytterst tydliga regler kan fungera eftersom barnet inte känner sig bortkommet.
Att hela familjen rör sig (utflykter, lekar som brännboll etc) ger ju gratisrörelser. Att barnet får följa med och träna föräldern likaså (ex.vis coacha en joggande mamma från cykel).
Att hela eller delar av familjen provar nya sporter som modellflyg, skytte av olika slag, parkour etc.