vad gör dom???

Sv: vad gör dom???

jag vet inte :confused:
Började fundera över om hästen har fötterna ihopbundna eftersom den tar så hemskt korta steg?

Det ser inte ut som hästen har benen ihop bundna. Uschhh hästen ser ju inte speciellt glad ut :( ..

Dom tränar på början till piaff och passage från marken. Det vill säga maximal samling. Det som man kan se att det tränas mellan stolparna i den akademiska ridningen. Fast här är då hästen lös och får röra sig framåt istället för stå stilla mellan stolparna.

Om jag minns rätt från en annan tråd så är det en traditionell gångart/rörelse/whatever som man eftersträvaqr inom nån ras. Tävlas i det och det är visst bra om det smäller mycket när hästen sätter ner hovarna

Det har jag också hört...

jämföra kan man göra med islandshästar som tävlar i tölt och pass

Det är så PRE rids på uppvisningar i Spanien. Mycket korta, snabba och höga rörelser. Även kallad Spansk skritt.
Mannen bakom hästen smäller den på haserna för att den ska gå likadant med bak som den gör fram.

Nej, de tränas inte i Piaff och Passage.
Utan i Spansk skritt och Spansk trav som är traditionellt för rasen i sitt hemland.
Högre Skolan ovan marken bla på Spanska Ridskolan i Wien, tränas på unghästarna mellan stolparna.
Det har dock inget med Piaff och Passage att göra, som är vanliga dressyrrörelser.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, de tränas inte i Piaff och Passage.
Utan i Spansk skritt och Spansk trav som är traditionellt för rasen i sitt hemland.
Högre Skolan ovan marken bla på Spanska Ridskolan i Wien, tränas på unghästarna mellan stolparna.
Det har dock inget med Piaff och Passage att göra, som är vanliga dressyrrörelser.

Alltså ursäkta men för att kunna utföra skolsprången samlar man hästen i piaff för att nå maximal samling innan språnget.
Att det sedan kan renodlas till en egen rörelse och användas i dressyrtävling är en annan sak.

Masse:
Ja jag vet hur det går till att träna skolsprången. Har varit på SR i Wien ett antal ggr.
Har ju en Lipizzaner från Ungerska Statsstuteriet sedan 18 år.

Vad jag menade i förra svaret var att det Ts frågar om inte har med Piaff och Passage att göra.

Immer:
Jag vet inte hur du utför Spansk skritt, men antar att det strävas efter en ordentlig sträckning av frambenen.
"Jättekliv". Kan inte uttrycka det på annat sätt .

Dock kallas det på filmen för Spansk skritt i bla Andalusien.

Nej, det var nog det hon menade också, att spansk skritt är större steg, inte så trippigt och stressat? Men håller med om att det ser ut som en dålig töltsättning eller något, hästen ser inte så lycklig ut... :crazy:

Immer och Masse:

Nu får jag skämmas lite, för jag har fel.
Det Ts frågar efter kan det vara Paso Castellano?

KL.
Det är en gångart som är specifik för den rasen som visas på filmen (Minns dock inte vilken det är .. )

Och nej, jag tycker absolut inte att den kan jämföras med islandshästens gångarter.

Delvis kl

Ja jag tyckte också det såg ut som någon form av träningssätt för passage och piaff, men tyckte att det såg inte ut som det "brukar göra", därför blev jag fundersam.. Jag tycker mesta att hästen ser stressad ut..

Någon som vet vad den här gångarten heter?:O

"The Puerto Rican Paso Fino is a naturally gaited horse that executes a rhythmic step with an evenly spaced 1-2-3-4 gait that is equally balanced and square. There should be no croup movement. The horse should track straight and the horse should maintain self-carriage and self-balance. The gait is square and the movement of the legs usually starts with the left rear leg, followed by the left front leg, then the right rear leg and lastly the right front leg. The horse having three hooves on the ground at the same time and one in the air demonstrates this execution of the Fino gait. As the one in the air touches the ground, the cycle starts over again. The horse should travel with power and with fluid movement and it should look effortless."

Saxat från http://www.purepuertoricanpasofino.org/home.htm

Är inte det tölt fast dom ska väl gå lite passaktigt om jag inte har fel? Men hästen såg mest stressad och obekväm ut tyvärr..:(

Tycker inte heller att den kan jämföras med islandshästarnas gångarter, men vad jag vet är det också en gångart inom någon ras. Har sett flera videor på hästar som gått så, fast ännu snabbare. Ser inte så trevligt ut nej.

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 128
Senast: escodobe
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar