vad gör dom???

Sv: vad gör dom???

Stackars häst, såg inge vidare ut alls. Kan jag förstå då någon går och smäller till den på hasorna hela tiden uscha!

Är det inte sånt som Working Equitation människorna håller på med? Det har ju blivit en ny tävlingsgren i Sverige.
Det lilla jag har sett av denna "flumsport" är att det verkar vara en hel massa onödiga rörelser som hästen ska göra. Spansk skritt?? Vad ska det vara bra för??
Fånigt och säkert jättebelastande för hästen är min åsikt...

Är det inte sånt som Working Equitation människorna håller på med? Det har ju blivit en ny tävlingsgren i Sverige.
Det lilla jag har sett av denna "flumsport" är att det verkar vara en hel massa onödiga rörelser som hästen ska göra. Spansk skritt?? Vad ska det vara bra för??

Nu har jag inte sett så jättemycket WE, men jag skulle absolut inte vilja kalla det flummigt. Spansk skritt tror jag inte ingår.

Klicka på länkarna nedan, så kan du läsa vad WE handlar om:
http://www.workingequitation.se/
http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPage____7676.aspx

Senast ändrad:

Första videon är inte en paso fino. Troligtvis en korsning mellan paso fino och andalusier. Den har travtakt. Den andra videon där hästen rids över en träramp är en paso fino med fyrtakt i gången. Den paso finon på videon är en fino och är tight i gången, det finns andra modeller med större och längre steg. En paso fino vill man inte att den ska vara passtaktig, skall vara ren fyrtakt.

Fånigt och säkert jättebelastande för hästen är min åsikt...

Fast spansk skritt ingår väl inte i något WE-moment?

Och jag tror inte heller en RÄTT utförd spansk skritt sliter på hästen, då den ska vara som en vanlig skritt med höga benlyft fram. Det är sällan man ser dom rätt utförda bara, i skrittakt och allt. Ofta är ju inte ens bensättningen rätt.

Ingen aning faktiskt, men tyckte mig se längre ner i tråden att det dykt upp någon som är lite mer insatt, h*n kanske vet

Haha okej jag litar på dig, du verkar ha koll. ;) nej detdär med passtakt var bara ngt jag tyckte mig hört men tack så mycket nu vet jag! :bump::bow: Jaa jag såg att den hade travtakt, såg bara ut som dom försökte stressa den i fyrtakt... :cool::cry:

Snubben har ett spö i handen och driver samtidigt som den andra killen bromsar. Så att den ska gå "fint". STACKARS HÄST

Det undrar jag också. Vad i hela friden har hänt med svansarna, det ser u ut som om dom gått av.

Jag säger det samma? Antar att dom måste spänna svansen för att få till den underliga gången.Ser tamejf*n inte riktigt klokt ut iaf..Stackars djur..

Nån som kan spanska?

Det står: RANCHO SAN ANDRES - ALTA ESCUELA DOMA CLASSICA Y VAQUERA, ACTUALMENTE EL EJEMPLAR PERTENECE A LA RANCHO LA FORTALEZA, ADQUIRIDO POR UN VALOR DE U$150.000.00.

Är det priset på stepp-hästen?

Sen är det väl frågan om detta är elakare än det vi håller på med, de tycker väl att vi rider märkligt.

Jag tänker ju mycket på inlärningsmetoden när jag tycker att det ser illa ut.Och dessutom på att det ser väldigt onaturligt ut.Vad dom tycker om min ridning hör väl inte hit.jag står inte och dänger mina hästar i baken samtidigt som jag drar i dom där fram.Jag använder inte spö alls dock.Inte tävlar jag heller.

väldigt vacker häst.
kan hålla med om att hästen inte ser "lycklig" ut, men det verkar oxå som om att den tycker att det är jobbigt, förmodligen lär den sig ett nytt moment.
jag har sällan sett några "lyckliga" hästar när de tvingas att göra jobbiga moment första gången.... de har ju oftast öronen bakåt och piskar med svansen när man kräver extra mycket och på ett nytt sätt.
vart det inte Briar (gudars heter han så???) som surade ihop på en dressyr tävling när Jan Brink krävde för mycket av honom på en tävling och efteråt sa han själv att han inte skulle ha gjort det, eftersom Briar surade och kickade med ett bakben eller vad det var....
så jag tycker inte att vi skall vara så hårda att dömma.
de tycker säkert att "vi" gör en massa lustiga saker med "våra" dressyr/hopphästar.

Fast... hur ofta ser du en dressyr/hopphäst röra sig i skritt, trav och galopp i hagen? Okej att vi samlar, ökar osv men det är ändå rörelser som ingår i hästens naturliga beteende. Piaff och passage... okej men de utgår ifrån trav! Hur ofta ser du en häst steppa runt som dessa i hagen?

Jag tycker bara att det ser onaturligt och spänt ut.

jag har sällan sett några "lyckliga" hästar när de tvingas att göra jobbiga moment första gången.... de har ju oftast öronen bakåt och piskar med svansen när man kräver extra mycket och på ett nytt sätt.

:confused: Just idag har jag sett flera "lyckliga" hästar på en kurs i akademisk ridkonst. Hästar som jobbats i bl a samling och skolor - för första gången.
Och tänk, inte ett enda öra har vinklats bakåt och inga svansar har piskat.

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 128
Senast: escodobe
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar